Citat:
Ursprungligen postat av
OmneHomoMendax
Tycker inte du att 0,58 % eller ca 8 % av direktavkastningen är en hög avgift? Jag har kollat in ETF:erna men har kommit fram till att de har en för hög avgift för mig, hellre köper jag på mig utdelningsaktier:
Fortum
Telia
Tele2
Telenor
Statoil
GE
Blackstone Mortgage Trust Inc
Starwood Property Trust Inc
AT&T
Vodaphone
JNJ
GSK
...med mera.
Beror självklart på vad man menar med hög. Jag anser inte det då man får en väldiversifierad portfölj med preferensaktier. Det varierar nog beroende på hur säker man är på sina innehav, det är givetvis mindre risk i en ETF med många innehav än i en aktie. Har själv Telia, men ser inte riktigt varför utdelningsbolag och de ETF:er jag nämnt på något sätt skulle vara ett val där man bara kan eller bör välja ett.
Edit: såg ditt andra inlägg nu. Att det inte finns utdelningstillväxt i preferensaktier behöver inte stämma, det beror på strukturen och när de blir inlösta. Preferensaktier bör ses som en hybrid mellan aktier och fixed income, och där får DA på en väldiversifierad portfölj av preferensaktier ses som bra, men det beror givetvis vad man tror om ränteläget. En rättvisare jämförelse hade varit om du jämför de transaktionskostnader du upplöper genom att skapa samma diversifiering själv till samma risk. Tilläggas bör dock att jag inte tycker avgiften är låg, bara acceptabel. Dock har du rätt i att avgiften har stor betydelse i sammanhanget.