2015-09-11, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlDenMindre
Petrusko har ju rätt bra koll på svenska & amerikanska utdelningsaktier, ETF:er, preffar m.m. på sin blogg:

http://petrusko.blogspot.se/

Han skriver vettigt men det är så jävla mycket annons-länkar i hans texter. Man får lite känslan av att han delvis skriver om grejer bara för att kunna klämma in lite extra cash ibland.
Citera
2015-09-11, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Någon som har kunskap ang Orava Asuntorahasto Oyj (OREIT)?

10% direktavkastning och utdelning kvartalsvis.

Gör dig själv en tjänst och håll dig ifrån Orava. Siffrorna ser till en början bra ut, därför att bolaget köper gamla slitna fastigheter, renoverar dem och skriver sedan godtyckligt upp värdet. MEn kollar man kassaflödet är det inget att hänga i granen. Utdelningen är hög eftersom det är en REIT och de är därför tvungna att dela ut nästan all vinst. De flesta finska investerare vägrar ta i bolaget med tång.
Citera
2015-09-12, 12:52
Medlem
927s avatar
Citat:
Tips på bra utdelningsaktier som delar ut mer än 1 gång per år?

ncc 2x6 kr men den är ju lite dyr nu.
vill du chansa lite så kan amasten eller oscar p pref va nåt. båda 4x5 kr
Citera
2015-09-17, 00:41
Medlem
Citat:
Någon som har kunskap ang Orava Asuntorahasto Oyj (OREIT)?

10% direktavkastning och utdelning kvartalsvis.

Jag följer bolaget en del. till att börja med så är det en REIT vilket är lite speciellt men bra exponering mot fastigheter. svenska fastighetsmarknaden må blomstra. men den finländska dras med negativ bnp utveckling och lite ryss-oro.

bolaget investerar i bostäder i större regionstäder i Finland. Orava verkar ha en hyffsat bra vakansrisk men de har köpt ett par tomställda, ny producerade projekt som ska fyllas.

sammantaget så är det för mig ett intressant case om man söker hög avkastning i relation till underliggande risk.

om jag minns rätt är tyska staten största ägare och de har en utdelningsandel om 90%
soliditeten ligger runt 50% eller däromkring

-the first Finnish REIT - listed late-2013, with a portfolio of about 650 apartments in major cities across Finland

REIT info
-income vehicles because REITs must pay out at least 90 percent of their taxable income in the form of dividends to shareholders.
Citera
2015-09-18, 14:32
Medlem
Bbobis avatar
Fått upp ögonen för global x superdividend etf som är en börshandlad fond som investerar i ett hundratal företag över helt världen med hög utdelning som sedan delar ut månadsvis till sina ägare.

Just nu ligger utdelningen på 7%/år och den årliga kostnaden ligger på 0,58%.

Petrusko skrev lite om den här:
http://petrusko.blogspot.se/2015/01/global-x-superdividend-etf.html

Tankar? Tips på liknande produkter?

Vill helst ha täta utdelningar. En gång om året känns lite för torrt för mig. Rent psykologiskt. Svårt att sitta och trycka på. Ser hellre ett litet tillskott varje månad.
Citera
2015-09-22, 20:29
Medlem
Nu har jag köpt några aktier i 3M Co, jag ville ha den för 136.67 men ca 137.50 är jag nöjd med. Jag kunde inte hålla mig längre, denna aktie tycker jag är superintressant.
Citera
2015-10-14, 16:00
Medlem
Den här tråden verkar tråkigt nog inte användas så mycket. Jag tycker det är väldigt spännande med högkvalitativa utdelningsbolag. Jag hittade ett till stort bolag imorse som tyvärr är väldigt dyrt just nu men om den går ner i pris så borde man köpa den. Det är Nike Inc som har ökat utdelningen 13 år i rad och vinsten 6 år i rad. P/E på ca 32 och dividend yield under 1%, bara i år har aktien gått upp 31% så det är alltså inget köpläge nu. Nike Inc är ett globalt bolag (45% av försäljningen i USA, 19% i västra Europa, 13% i tillväxtländer, 10% i Kina, etc..) vilket jag gillar.

Jag köpte som sagt 3M Co för några veckor sedan och efter det har jag också köpt Walt Disney Co. Båda dessa aktier har gått upp en del sedan dess så jag väntar lite med att köpa fler aktier i dem. Disney har endast ökat utdelningen 4 år i rad och vinsten 5 år i rad och yielden är ganska låg. Egentligen vill jag ha minst 3% i yield på varje aktie men jag kom fram till att över 3% yield totalt sett i portföljen får duga. Det intressanta med Disney är att de hade samma utdelning flera år i rad fram tills för några år sedan men efter det har de ökat utdelningen ganska kraftigt (14% - 25%) varje år. Payout ratio ligger enligt årsredovisningen 2014 på ca 20% så de kommer kunna öka utdelningen kraftigt flera år till framöver.

Disneys årsredovisning 2014:
https://thewaltdisneycompany.com/sites/default/files/reports/fy14-form-10k.pdf
På sida 25 ser man ITEM 6. Selected Financial Data som ger en 5-års översikt.

Jag försöker hitta fler aktier i andra branscher och jag har tittat en del på t.ex. Apple men jag har inte köpt några aktier i den än. Kvaliteten ser inte lika bra ut i Apple som i de andra, deras vinst sjönk 2013, men det kanske handlar om att jag måste justera mina krav. Att öka vinsten varje år flera år i rad är ett ganska tufft krav och det är få bolag som klarar de kraven. Apple har endast haft utdelningar sedan 2012, innan dess hade de många år utan någon utdelning alls. Både Apple och Disney skulle kunna tänkas bli "dividend aristocrats" i framtiden så det känns intressant att köpa nu när de precis börjat på den 25 år långa resan att bli dividend aristocrats.
Citera
2015-10-14, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Travliraren
Den här tråden verkar tråkigt nog inte användas så mycket. Jag tycker det är väldigt spännande med högkvalitativa utdelningsbolag. Jag hittade ett till stort bolag imorse som tyvärr är väldigt dyrt just nu men om den går ner i pris så borde man köpa den. Det är Nike Inc som har ökat utdelningen 13 år i rad och vinsten 6 år i rad. P/E på ca 32 och dividend yield under 1%, bara i år har aktien gått upp 31% så det är alltså inget köpläge nu. Nike Inc är ett globalt bolag (45% av försäljningen i USA, 19% i västra Europa, 13% i tillväxtländer, 10% i Kina, etc..) vilket jag gillar.

Jag köpte som sagt 3M Co för några veckor sedan och efter det har jag också köpt Walt Disney Co. Båda dessa aktier har gått upp en del sedan dess så jag väntar lite med att köpa fler aktier i dem. Disney har endast ökat utdelningen 4 år i rad och vinsten 5 år i rad och yielden är ganska låg. Egentligen vill jag ha minst 3% i yield på varje aktie men jag kom fram till att över 3% yield totalt sett i portföljen får duga. Det intressanta med Disney är att de hade samma utdelning flera år i rad fram tills för några år sedan men efter det har de ökat utdelningen ganska kraftigt (14% - 25%) varje år. Payout ratio ligger enligt årsredovisningen 2014 på ca 20% så de kommer kunna öka utdelningen kraftigt flera år till framöver.

Disneys årsredovisning 2014:
https://thewaltdisneycompany.com/sites/default/files/reports/fy14-form-10k.pdf
På sida 25 ser man ITEM 6. Selected Financial Data som ger en 5-års översikt.

Jag försöker hitta fler aktier i andra branscher och jag har tittat en del på t.ex. Apple men jag har inte köpt några aktier i den än. Kvaliteten ser inte lika bra ut i Apple som i de andra, deras vinst sjönk 2013, men det kanske handlar om att jag måste justera mina krav. Att öka vinsten varje år flera år i rad är ett ganska tufft krav och det är få bolag som klarar de kraven. Apple har endast haft utdelningar sedan 2012, innan dess hade de många år utan någon utdelning alls. Både Apple och Disney skulle kunna tänkas bli "dividend aristocrats" i framtiden så det känns intressant att köpa nu när de precis börjat på den 25 år långa resan att bli dividend aristocrats.
Köp GE, SCG, CMI, FLEX, WMT, JNJ
Citera
2015-10-24, 21:50
Medlem
EnDronts avatar
Citat:
Fått upp ögonen för global x superdividend etf som är en börshandlad fond som investerar i ett hundratal företag över helt världen med hög utdelning som sedan delar ut månadsvis till sina ägare.

Just nu ligger utdelningen på 7%/år och den årliga kostnaden ligger på 0,58%.

Petrusko skrev lite om den här:
http://petrusko.blogspot.se/2015/01/global-x-superdividend-etf.html

Tankar? Tips på liknande produkter?

Vill helst ha täta utdelningar. En gång om året känns lite för torrt för mig. Rent psykologiskt. Svårt att sitta och trycka på. Ser hellre ett litet tillskott varje månad.
Har SPFF (samma idé som SDIV men med preferensaktier). Vill du ta lite lägre risk kan BFK vara intressant, investerar i munis och har utdelning månadsvis.
Citera
2015-10-28, 17:47
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnDront
Har SPFF (samma idé som SDIV men med preferensaktier). Vill du ta lite lägre risk kan BFK vara intressant, investerar i munis och har utdelning månadsvis.

Är man ute efter utdelningarna kanske en kombination av dessa är att föredra så man har lite av båda. Säkrare utdelningar men ändå chans till tillväxt? Själva utdelningen är ju snarlik för båda produkterna.

Nu har jag bara lite mindre innehav, köpte SPFF också. Målet på sikt är att öka dessa (eller liknande produkter) tills det tickar in nog för att bo utomlands större delen av året såvida jag inte kommer på andra tankar.
Citera
2015-10-28, 19:21
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnDront

Tycker inte du att 0,58 % eller ca 8 % av direktavkastningen är en hög avgift? Jag har kollat in ETF:erna men har kommit fram till att de har en för hög avgift för mig, hellre köper jag på mig utdelningsaktier:
Fortum
Telia
Tele2
Telenor
Statoil
GE
Blackstone Mortgage Trust Inc
Starwood Property Trust Inc
AT&T
Vodaphone
JNJ
GSK
...med mera.
Citera
2015-10-28, 20:11
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax
Tycker inte du att 0,58 % eller ca 8 % av direktavkastningen är en hög avgift? Jag har kollat in ETF:erna men har kommit fram till att de har en för hög avgift för mig, hellre köper jag på mig utdelningsaktier:
Fortum
Telia
Tele2
Telenor
Statoil
GE
Blackstone Mortgage Trust Inc
Starwood Property Trust Inc
AT&T
Vodaphone
JNJ
GSK
...med mera.

Diskussionen om fonder är värda sin förvaltningsavgift är inte en ny sådan.

Så länge investerarna presterar väl då man kanske inte själv har tid eller möjlighet att sätta sig in lika väl kan den väl helt klart vara det?

Sen blir väl den siffran lägre om man varje månad återinvesterar utdelningen (än om liten).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in