Den här tråden verkar tråkigt nog inte användas så mycket. Jag tycker det är väldigt spännande med högkvalitativa utdelningsbolag. Jag hittade ett till stort bolag imorse som tyvärr är väldigt dyrt just nu men om den går ner i pris så borde man köpa den. Det är Nike Inc som har ökat utdelningen 13 år i rad och vinsten 6 år i rad. P/E på ca 32 och dividend yield under 1%, bara i år har aktien gått upp 31% så det är alltså inget köpläge nu. Nike Inc är ett globalt bolag (45% av försäljningen i USA, 19% i västra Europa, 13% i tillväxtländer, 10% i Kina, etc..) vilket jag gillar.
Jag köpte som sagt 3M Co för några veckor sedan och efter det har jag också köpt Walt Disney Co. Båda dessa aktier har gått upp en del sedan dess så jag väntar lite med att köpa fler aktier i dem. Disney har endast ökat utdelningen 4 år i rad och vinsten 5 år i rad och yielden är ganska låg. Egentligen vill jag ha minst 3% i yield på varje aktie men jag kom fram till att över 3% yield totalt sett i portföljen får duga. Det intressanta med Disney är att de hade samma utdelning flera år i rad fram tills för några år sedan men efter det har de ökat utdelningen ganska kraftigt (14% - 25%) varje år. Payout ratio ligger enligt årsredovisningen 2014 på ca 20% så de kommer kunna öka utdelningen kraftigt flera år till framöver.
Disneys årsredovisning 2014:
https://thewaltdisneycompany.com/sites/default/files/reports/fy14-form-10k.pdf
På sida 25 ser man ITEM 6. Selected Financial Data som ger en 5-års översikt.
Jag försöker hitta fler aktier i andra branscher och jag har tittat en del på t.ex. Apple men jag har inte köpt några aktier i den än. Kvaliteten ser inte lika bra ut i Apple som i de andra, deras vinst sjönk 2013, men det kanske handlar om att jag måste justera mina krav. Att öka vinsten varje år flera år i rad är ett ganska tufft krav och det är få bolag som klarar de kraven. Apple har endast haft utdelningar sedan 2012, innan dess hade de många år utan någon utdelning alls. Både Apple och Disney skulle kunna tänkas bli "dividend aristocrats" i framtiden så det känns intressant att köpa nu när de precis börjat på den 25 år långa resan att bli dividend aristocrats.