2014-11-22, 13:47
Medlem
Det är så att jag har brutit min ena stortå, och från fritidsförsäkringen jag har genom facket gick det väldigt smidigt. Där fick jag ut 6000 kronor utan att ens behöva skicka in några papper.
Nu har jag en olycksfallsförsäkring hos IF också. Är det någon ide att kontakta dem också, och hur mycket kan man i så fall få ut därifrån?
Citera
2014-11-22, 15:04
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ansel
Det är så att jag har brutit min ena stortå, och från fritidsförsäkringen jag har genom facket gick det väldigt smidigt. Där fick jag ut 6000 kronor utan att ens behöva skicka in några papper.
Nu har jag en olycksfallsförsäkring hos IF också. Är det någon ide att kontakta dem också, och hur mycket kan man i så fall få ut därifrån?

Att vara dubbelförsäkrad som i detta fallet är sällan en fördel när det kommer till ersättningen.

I Försäkringsavtalslagen 6:4 stadgas följande:
Om samma intresse har försäkrats mot samma risk hos flera försäkringsbolag, är varje försäkringsbolag ansvarigt mot den försäkrade som om det bolaget ensamt hade meddelat försäkring. Den försäkrade har dock inte rätt till högre ersättning sammanlagt från bolagen än som svarar mot skadan. Överstiger summan av ansvarsbeloppen skadan, fördelas ansvarigheten mellan försäkringsbolagen efter förhållandet mellan ansvarsbeloppen.
Första stycket kan verka lovande(innan mitt fetande) men det enda det egentligen säger är att om man har två försäkringsbolag så ska de bedöma skadan som om de var ensamma om att ersätta den, de får inte säga "Nehedu, det där ersattes av facket, då har inte vi någon skyldighet."
Andra stycket som jag fetat lite i säger enkelt sagt att IF och fack-försäkringen ska ansvara solidariskt för din utbetalning på 6000 kr. Du skall alltså inte få 6000 till av IF, trots att du egentligen betalar in premier till båda bolagen.

Nu kanske man tänker att dubbelförsäkring är idiotiskt eftersom man inte kan "vinna" på det? Ja, till viss del, men samtidigt har man fördelen att om fackföreningen inte skulle täcka den här skadan, så kanske IF gör det, och då får man ersättning ändå, hade man bara haft fackföreningen hade man blivit utan. Och därför finns dubbelförsäkring som ett alternativ även om det i det här fallet inte hjälper dig.

Huruvida du får ersättning av IF eller inte kan jag inte svara på. Du kan ju testa? Det värsta som kan hända är att de hänvisar till paragrafen ovan, och om det händer så hade du ingen aning om att det funkade så utan tänkte att du helt enkelt var försäkrad dubbelt upp (vilket är ett rimligt antagande, du hamnar knappast i en tydlig försäkringsbedrägerihärva genom att testa)
Teoretiskt sett ska du dock inte få mer ersättning. (om då inte IF ersätter den här typen av skada med ett högre belopp än 6000, ersättningsnivåerna kan ju skilja, men då ska inte fackföreningsförsäkringsbolaget bli lidande av den skillnaden)

På Zeteo kan man dessutom läsa "Medveten dubbelförsäkring är naturligtvis sällsynt – att försäkra samma intresse flera gånger är i allmänhet meningslöst".
Ofta händer det dock att folk är försäkrade av både arbete och hemförsäkring på det här viset, men då är det i regel omedvetet när man skaffar dem, eller så betalar arbetsgivaren den ena och man bryr sig helt enkelt inte om att kolla upp det för att man inte själv förlorar något på att ha det.
Senast redigerad av wh0re 2014-11-22 kl. 15:17.
Citera
2014-11-22, 16:55
Medlem
Tack, då vet jag
Citera
2014-11-22, 19:39
Medlem
oviktigts avatar

Paragrafen du hänvisar till ligger under avdelningen för sakförsäkringar vilket innebär att den inte har något med saken att göra. Någon motsvarande regel för personförsäkringar finns inte och du kan fritt begära ersättning från flera försäkringsbolag för samma skada.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in