2005-09-16, 00:12
Medlem
solkies avatar
Hejsan har funderat en del på att dokumentera fina molnkreationer, i diverse "miljöer". De kan vara så otroligt fina vid solnedgång etc.

Men nu kommer jag till frågan. Vilken kamera/lins är lämplig för detta ändamål?
Vill inte lägga ut en förmögenhet dock.

Har en vanlig digitalkamera med 3x zoom, blir inte speciellt bra bilder med den. Iaf inte på molnen.

Har ni nått förslag?

Tack på förhand! /T
Citera
2005-09-16, 00:28
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solkie
Hejsan har funderat en del på att dokumentera fina molnkreationer, i diverse "miljöer". De kan vara så otroligt fina vid solnedgång etc.

Har en vanlig digitalkamera med 3x zoom, blir inte speciellt bra bilder med den. Iaf inte på molnen.

Har ni nått förslag?

Tack på förhand! /T
Ett polfilter brukar göra susen. Kostar inte så mycket heller, men du måste fotografera i viss vinkel från solen för att få avsedd effekt. Prova med att titta i polariserade solglasögon så upptäcker du hur molnen verkligen framträder i sin fulla prakt.
Citera
2005-09-16, 00:33
Medlem
solkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Ett polfilter brukar göra susen. Kostar inte så mycket heller, men du måste fotografera i viss vinkel från solen för att få avsedd effekt. Prova med att titta i polariserade solglasögon så upptäcker du hur molnen verkligen framträder i sin fulla prakt.

Tack så mycket. Men om jag vill fota i lite midre dagsljus. Låtsäga enbart månens ljus bakom molnen.

Har du nått tips på en billig system kamera som den inte heller kostar skjortan?
Citera
2005-09-16, 00:51
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Tack så mycket. Men om jag vill fota i lite midre dagsljus. Låtsäga enbart månens ljus bakom molnen.

Har du nått tips på en billig system kamera som den inte heller kostar skjortan?
När det gäller att fotofrafera månen så har jag ingen aning. Men jag har läst att man oftast tar två bilder, dvs. tar en bild på en horisont tex och sen låter bli att dra fram filmen. Därefter tar man ett kort på månen med lite längre slutartid och liten bländare. Men som sagt - jag vet inte.

Angeånde kamera så kan du säkert hitta en begagnad jättebillig olympus eller liknande. Lite äldre kameror funkar lika bra som andra så länge de går att ställa in. Man behöver inte autofokus och höghastighetsframmatare (eller vad det heter. Det räcker med inställningsbar bländare, slutartid och några objektiv - ett makro, en 100 och en 300. Sen några filter (polfilter tex).

Köpannars en bra bok om fotofrafering, eller prenumerera på Foto - de brukar ha systemkameraskolor med jämna mellanrum.
Citera
2005-09-16, 00:54
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Här är en sida om hur man fotograferar månen: http://www.mkaz.com/photo/tools/moonlight.html
Citera
2005-09-16, 08:12
Medlem
solkies avatar
Tack så jätte mycket!

Ha en trevlig helg
Citera
2005-09-20, 19:37
Medlem
Alfred Nilssons avatar
Molnrelaterad länk från FNA:s länktips: http://www.tinyvices.com/storms.html
Citera
2005-09-20, 21:00
Medlem
Nostromos avatar
Citat:

Har ni nått förslag?

Tack på förhand! /T

Nu snodde du min idé jag som skulle bli rik på det här
Citera
2005-09-20, 21:24
Medlem
JEzuss avatar
Bästa möjliga molnbilder enligt egen erfarenhet blir under dagen med en starkt lysande sol bakom en del större moln, så man får kontrasten mellan den väldigt ljusblå och vackra himlen men även de vita vackra molnen!
Tips som nämndes tidigare är då polfilter för att framhäva färger mm!

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in