• 1
  • 2
2014-11-22, 01:58
Medlem
dinsemlans avatar
hej. Jag har 100 000 kr nu och vill investera i aktier eller fonder, är det rätt? Vilken fond/aktie är säkrast att vinna något på? Vart tjänar man bäst i längden? Kan man ta sig ur en fond/aktie snabbt när man tjänat tillräckligt?

Funderar på att besöka banken och fråga dom men vet inte vad jag ska säga. Vill bara att mina 100 000 ska bli mer utan att jag gör något
Citera
2014-11-22, 02:09
Någonting du kan göra är att avsätta en summa i bitcoins som ligger väldigt lågt i kurs just nu. Det är väldigt mycket volatilitet i valutan och kan ge extremt bra avkastning.
Citera
2014-11-22, 02:57
Medlem
revodnebs avatar
Spara du dina penningar. Sätt dem i någon av nischbankerna, hoist, sbab, bluestep eller whatever. Visst du kan spekulera i bitcoins mm, men du kan också förlora mycket. Hur lång tid tog det dig att spara ihop den här summan?

Börsen slår rekord i princip varje dag, är det läge att investera då?

Edit:
Jag kan ha fel, gör vad du vill och följ din magkänsla. Skyll inte på mig sen bara,,,,
Senast redigerad av revodneb 2014-11-22 kl. 03:16.
Citera
2014-11-22, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffhaj
Någonting du kan göra är att avsätta en summa i bitcoins som ligger väldigt lågt i kurs just nu. Det är väldigt mycket volatilitet i valutan och kan ge extremt bra avkastning.

Du tycker alltså det är rimligt att rekommendera bitcoins till någon som knappt vet vad en aktie är och ska göra sin första investering?

Om jag skulle rösta på något så skulle det vara en billig indexfond, typ avanza zero.
Citera
2014-11-22, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Du tycker alltså det är rimligt att rekommendera bitcoins till någon som knappt vet vad en aktie är och ska göra sin första investering?

Varför inte? Hur jag än gör med aktier så går jag alltid minus, spelar fan ingen roll vad jag köper. Fonderna går väl lite bättre eftersom folk som antagligen vet vad dom gör köper aktierna.

Men iaf, jag personligen tycker det är enklare med Bitcoins. Och som någon sa så är dom nere på runt ~$350-360 just nu, jag är övertygad om att dom kommer komma upp till $1000 igen. Dom har alltid studsat tillbaka och fler butiker och tjänster börjar acceptera Bitcoins som en riktig valuta, det finns ju till och med Bitcoin-ATMs numera.

Till skillnad mot "vanliga pengar" så är Bitcoins begränsat, det kommer inte skapas nya Bitcoins för alltid vilket skyddar värdet på dom. Jag ser ingen omöjlighet att vi inom några år får se ett Bitcoinvärde på 50,000 kr eller mer, vi har bara sett början.
Folk tror att myndigheter har möjlighet att stoppa Bitcoin, men eftersom det är decentraliserat så blir det ju extremt svårt om inte omöjligt.
Att köpa ett fåtal Bitcoins om det även bara är 1-2 stycken och lägga dom på något USB-minne i garderoben i X år kan vara ditt livs bästa investering.
Citera
2014-11-22, 11:54
Medlem
dinsemlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Spara du dina penningar. Sätt dem i någon av nischbankerna, hoist, sbab, bluestep eller whatever. Visst du kan spekulera i bitcoins mm, men du kan också förlora mycket. Hur lång tid tog det dig att spara ihop den här summan?

Börsen slår rekord i princip varje dag, är det läge att investera då?

Edit:
Jag kan ha fel, gör vad du vill och följ din magkänsla. Skyll inte på mig sen bara,,,,
Tog runt två år att spara den summan..Sista tiden hare flytit på bra och jag tror dessa 100 000 kan stiga då jag gått upp i tjänst men vill nu satsa det jag har och spara resten som jag får sen på ett vanligt sparkonto.

vad är börsen ? en aktie ? jag är inte insatt för fem öre :/
Citera
2014-11-22, 11:55
Medlem
dinsemlans avatar
Citat:

Om jag skulle rösta på något så skulle det vara en billig indexfond, typ avanza zero.
vad är skillnaden på aktie och fond? sökte på google men kändes som jag läste samma sak...

måste man gå till banken o be dem investera mina pengar eller kan jag göra det själv via internetbanken?

japp jag e blåst
Citera
2014-11-22, 11:56
Medlem
dinsemlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfraidButBrave
Varför inte? Hur jag än gör med aktier så går jag alltid minus, spelar fan ingen roll vad jag köper. Fonderna går väl lite bättre eftersom folk som antagligen vet vad dom gör köper aktierna.

Men iaf, jag personligen tycker det är enklare med Bitcoins. Och som någon sa så är dom nere på runt ~$350-360 just nu, jag är övertygad om att dom kommer komma upp till $1000 igen. Dom har alltid studsat tillbaka och fler butiker och tjänster börjar acceptera Bitcoins som en riktig valuta, det finns ju till och med Bitcoin-ATMs numera.

Till skillnad mot "vanliga pengar" så är Bitcoins begränsat, det kommer inte skapas nya Bitcoins för alltid vilket skyddar värdet på dom. Jag ser ingen omöjlighet att vi inom några år får se ett Bitcoinvärde på 50,000 kr eller mer, vi har bara sett början.
Folk tror att myndigheter har möjlighet att stoppa Bitcoin, men eftersom det är decentraliserat så blir det ju extremt svårt om inte omöjligt.
Att köpa ett fåtal Bitcoins om det även bara är 1-2 stycken och lägga dom på något USB-minne i garderoben i X år kan vara ditt livs bästa investering.
Fan va lockande du fick de o låta med från 350 till 1000. ska läsa mer om bitcoins, förstod inte riktigt hur man ska spara i usb minne osv är det pengar man köper då eller vadå?
Citera
2014-11-22, 12:03
Citat:

Absolut. Oavsett vilken investering TS väljer att göra så måste h*n läsa in sig på vad det är han investerar i. Därför så ser jag inte varför det ska vara så stor skillnad.
Citat:
Ursprungligen postat av dinsemlan
Fan va lockande du fick de o låta med från 350 till 1000. ska läsa mer om bitcoins, förstod inte riktigt hur man ska spara i usb minne osv är det pengar man köper då eller vadå?
Det är en digital valuta där transaktioner sker över det s.k bitcoinnätverket. Transaktionerna går inte att spåra till en fysisk person/dator, utan allt sker via publika unika adresser som är kopplade till en privat adress(som din wallet är kopplad till).

Hade kunnat berätta mer, men det du egentligen behöver veta finns beskrivet i dessa videos: https://www.youtube.com/watch?v=Gc2en3nHxA4
https://www.youtube.com/watch?v=2UC_8NdR1To
Senast redigerad av fluffhaj 2014-11-22 kl. 12:12.
Citera
2014-11-22, 12:04
Medlem
ekonomis avatar
http://www.aktieskolan.se/pages/index.php
där kan du få en översikt på vad börsen, aktier och fonder är
Citera
2014-11-22, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfraidButBrave

För att det är extremt hög risk. Att du inte lyckas få avkastning på börsen säger kanske mer om dig än om något annat. Historiskt har en apa kunnat få avkastning på börsen över längre tidsperioder. Men det är klart, väljer man aktier med samma riskprofil som bitcoins så kan det gå hur som helst. Att fonder skulle ha placerare som kan placera bättre än slumpen synar jag, det är bara en fasad som apor sitter och kastar tärning bakom. Det gäller bara att hitta en apa som tar låg avgift och sprider risken bra.

Det är så klart fullt möjligt att bitcoins är en bra investering, men det säger sig själv att en placering som kan ge sån utväxling inte kommer utan risk. Det kan bli pannkaka också. Jag har själv köpt bitcoins för en liten summa, men det är med samma mentalitet som att jag skulle kunna köpa en lottorad.
Citera
2014-11-22, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dinsemlan
vad är skillnaden på aktie och fond? sökte på google men kändes som jag läste samma sak...

måste man gå till banken o be dem investera mina pengar eller kan jag göra det själv via internetbanken?

japp jag e blåst

En fond innehåller flera aktier och/eller andra värdepapper. Så istället för att du själv sitter och väljer aktier så kan du sätta in pengar i en fond så gör någon annan det åt dig, vanligtvis mot en avgift. Om man inte har så mycket pengar, kunskap eller tid så är fonder det bästa alternativet eftersom man får en riskspridning över flera aktier utan att behöva anstränga sig och betala courtage för varje affär. Dock är det bra att hålla koll på vilken förvaltningsavgift en fond tar, den kan ofta vara orimligt hög. Därför är det bra med t.ex Avanza zero som inte gör anspråk på att göra något annat än att just sprida risken och följa index, utan avgift. Tror även nordnet har något liknande som de kallar superfonder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in