2014-11-21, 21:08
Medlem
litteraturfantasts avatar
Finns det någon som är med mig på att en bok med blanka sidor är ok?

..ur två synpunkter 1. det finns egentligen ingenting 2. det är tråkigt med tomma sidor, så i det exakta ögonblicket som man uppskattar denna tråkighet, får man vetskapen om att man nåt sanningen, eftersom man för första gången nått ett svar ( d.v.s. svaret är fullkomligt, allomfattande och man inser att ens tidigare funderingar berott på långtråkighet? ).

Vidare förklaring= Vid den blanka sidan tar det stopp. ....Men om den mänskliga hjärnan kommer upp med en lögn för att stimulera en själv ( allt är väl lögn? ) så uppstår vidare frågor i all oändlighet ända tills man nått sanningen ( vilket får representera dessa blanka sidor ).
Citera
2014-11-21, 21:14
Medlem
Överhuvudtaget borde den enda rätta ( ialla fall praktiska filosofin, finns det nån annan? ) vara tomma sidor, halva ord, knull, mord detta var från min hjärna just nu. tack.

Vilken filosof har kommit närmast? Osho Rajnesh? Jag vill döda alla

edit. vill jag?
Citera
2014-11-21, 21:14
Bannlyst
Voltaire har hunnit före dig med ungefär 250 år. Det där förekommer i slutet av novellen Micromegas
Citera
2014-11-21, 21:17
Medlem
Låter trevligt, vetenskaplig och dessutom andlig.
Citera
2014-11-21, 21:24
Medlem
...men jag vet att många av er är smarta här, d.v.s. att ni intellektuellt debatterar dessa i huvudsak västerländska filosofer, men att ni också har förmågan att inte se dessa funderingar som en del av er själva.

Hur har denna motstridighet i den mänskliga tanken egentligen uppstått, ett Guds straff? Om man kunde lägga detta åt sidan alt. integrera detta i sin mänskliga kropp helt och fullt så skulle man kunna bli fri.
Citera
2014-11-21, 22:35
Medlem
En svart sol där det svarta är tystnaden, inget och mörkret.
Runt den svarta solen är det ljust överallt.
Vänd ut och in på det som är.
Senast redigerad av ivanivan 2014-11-21 kl. 22:38.
Citera
2014-11-21, 22:41
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litteraturfantast
Hur har denna motstridighet i den mänskliga tanken egentligen uppstått, ett Guds straff? Om man kunde lägga detta åt sidan alt. integrera detta i sin mänskliga kropp helt och fullt så skulle man kunna bli fri.

Japp, värdenihilism kallas det. Alltså det faktum att värden inte är egna storheter utan konstruktioner.

Det är trevligt att inse att det egentligen inte existerar några yttre "krav". Det är enbart du själv som avgör (eventuellt i samförstånd med andra) vad som är gott och ont. Rätt eller fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in