• 1
  • 2
2014-11-21, 21:07
Medlem
Messijahs avatar
Hej! Nu är det så att jag letat hus rätt länge och nu har ett intressant hus dykt upp. Dock så är det mycket att göra men ska kolla på huset imorgon och få en bättre överblick på det.

Dock så undrar jag lite vad man bör tänka på då jag är en novis på renovering och fixar inte mycket själv mer än målning samt tapetsering. Kan väl fixa mer än så men är ingen snickare i grunden så kan heller inte vad som gäller med ventilering mm om man t.ex ska lägga golv.

Här kommer information om huset:
Citat:
PLANLÖSNING
Boarea
148 kvm
Biarea
88 kvm
Rum
6 rum, varav 3 sovrum. Bodegan är inräknad i antalet rum.
Entréplan
Entréplan. Övervägande behövs nya ytskikt.
Hall
Hall med plats för sko- och hatthylla. Inre hall med parkettgolv. Här finns städskåp.
Kök med matplats
Rymligt kök med matplats. Inrede i ek med gott om förvaring.
Förråd
Förråd innanför köket.
Vardagsrum och matsal
Stort och ljust vardagsrum och matsal i vinkel. Gott om plats för soffgrupp och matsalsmöbel. Två dörrar från hallen, på golvet ligger ekparkett. Här finns en öppen spis med braskassett. Stora fönsterpartier och utgång till trädgårdens insynsskyddade baksida i sydväst.
Sovrum
Sovrum med parkettgolv. Förvaring i 4 garderober med överskåp.
Badrum
Blivande badrum. Förberett med rör för toalett och handfat samt golvbrunn till dusch. Ytskikt, golv, väggar och porslin m.m. saknas.
Ovanplan
Ovanplan. Övervägande behövs nya ytskikt.
Allrum
Allrum/möblerbar hall med snedtak och takfönster.
Sovrum
Stort sovrum. 4 enkelgarderober och 2 dubbelgarderober ger goda förvaringsmöjligheter. Utgång till balkong under tak.
Sovrum
Stort sovrum med gott om förvaring i 3 enkelgarderober och 2 dubbelgarderober.
WC
WC. Porslin och ytskikt saknas.
Källarplan
Källarplan. Omfattande renovering kvarstår, golv saknas i flera rum, maskinell utrustning saknas.
Bodega
Stor bodega med blyinfattade fönster och öppen spis med braskassett. Golv saknas.
Hobbyrum
Stort hobbyrum.
Förråd
Förråd.
Tvättstuga
Tvättstuga. Ny golvbrunn. Maskiner och ytskikt saknas.
Pannrum
Pannrum. Ny golvbrunn. Värmekälla saknas.
Hall/groventré
Hall med groventré.
BYGGNADSSÄTT
Byggnadsår
1964
Byggnadstyp
1 ½ plan med källare
Undergrund
Berg
Grundmur
Betonghålsten
Grund
Betongplatta
Stomme
Betonghålsten
Bjälklag
Betong/trä
Fasad
Tegel
Takbeklädnad
Betongpannor
Utv plåtarbeten
Målad plåt
Hängrännor
Målad plåt
Fönster
3-glasfönster/2-glasfönster
Ventilation
Självdrag
Vatten
Enskilt vatten, djupborrad brunn
Avlopp
Enskilt avlopp, 3-kammarbrunn
Uppvärmning
Uppvärmningssystem samt element saknas. Tidigare fanns bergvärmepump, borrhålet finns kvar.
Renovering
Omarbetning etc
1988, till- och ombyggnad av kök och förråd entréplan.
Nuvarande ägare har gjort renoveringar 2012 och framåt:
Nytt tak med papp, läkt och takpannor. Ny dränering med isolering. Nytt 3-kammaravlopp. Fönster på entréplan och ovanplan bytta till 3-glas (undantaget takfönster i allrum), ny balkongdörr. Nya avloppsledningar.
EKONOMI
Taxeringsvärde
985 000 kr (fastställt avseende år 2012)
Byggnadsvärde
725 000 kr
Markvärde
260 000 kr
Typkod
220, Småhusenhet, helårsbostad
Värdeår
1967
Uppvärmning
22 000 kr/år
Försäkring
3 500 kr/år
Vatten och avlopp
1 400 kr/år
Renhållning
2 300 kr/år
Hushållsström
9 000 kr/år
Kommentarer driftkostnad
Schablonmässigt uträknad driftskostnad med bergvärme som uppvärmningssystem. Observera att driftskostnaden kan variera beroende på familjestorlek och förbrukning.
Upplåtelseform
Äganderätt
Pantbrev
Det finns 11 pantbrev om totalt 783 500 kr.
TOMT/UTEPLATS
Tomt
Tomtarea 4 030 m² (friköpt). Tomten: trädgårdstomt gränsande mot naturen.
BILPLATS/ÖVRIGA BYGGNADER
Bilplats/Garage
Bilplats 1: Fristående dubbelgarage.
Bilplats 2: Garage.
SERVITUT
Inskrivna servitut och övriga
gravationer

Nyttjanderätt Tele
ÖVRIGA UPPLYSNINGAR
Omfattande renovering kvarstår. Möjligheter för den händige att skapa ett trivsamt boende.

Mina frågor är:
1. Vad innebär ytskikt? Nu är det inomhus dom menar. Behöver jag göra något mer än att spackla/måla/tapetsera? Tänkter på ifall man måste laga väggar med gipsskivor eller liknande. Kommer se detta imorgon men frågar redan nu då mäklare kan vara lite otydliga för att locka en til visning.
2. Som ni ser så finns ingen värmekälla men dock ett borrat hål för bergvärme. Jag vill ha just bergvärme så det tänker jag skaffa ändå så jag känner bara att det blir nytt och fräscht. Nya element samt ledningar ska dock också dras men det ser jag inget negativt med.
Kan man få in en firma som fixar det här snarast då det snart är vinter och det kanske skulle uppstå problem då? Och hur lång tid snackar vi att arbetet att dra ledningar för element tar?
3. Är det något i övrigt som ni ser i informationen om huset som ser luddigt ut? Dränering samt isolering är redan löst och även nytt yttertak och 3-kammarbrunn så det känns som rätt stora projekt är lösta redan där. Men kan dräneringen ha något att göra med att golv samt ytskikt är rivet i källaren?
4. Vad tror ni? Är detta att ta sig vatten över huvudet? Jag räknar ju med att arbetet för att få allting löst kommer att ta minst några år. Kök, bergvärme samt installation av fungerande element kommer jag att se till att fackmän löser, men även att bägge toaletter står färdiga innan man flyttar in, resten vill jag göra själv och skulle det inte gå eller vara något som man saknar erfarenhet av så får jag ta in en fackman.
5. Min budget för att komma igång kommer att ligga på 500k. Jag tycker själv att detta känns tight med tanke på att bergvärmepumpen samt installering av element går på 200k. Nytt kök samt badrum kostar en del och även nytt golv lite överallt. Det känns tight men vad tror ni om detta? Man behöver ju inte göra allt på en gång utan jag tänker börja på entreplan och jobba mig vidare därifrån sen. Sedan övanplan och sist källaren. Är det för övrigt dåligt att börja med källaren sist?

Tack för att ni tog er tid!
Senast redigerad av Messijah 2014-11-21 kl. 21:15.
Citera
2014-11-21, 22:09
Medlem
jamescarters avatar
Kakel, golv, bergvärme, väggar(skivor iaf), mycket info förfinas självklart i texter för att locka dit folk, skulle tro att du behöver en större budget för detta projekt tyvärr, sen är frågan om du vill kakla och bygga våtrum själv, skall väl vara speciella lutningar m.m. för att försäkringen skall täcka, skall du anlita någon för badrummet skulle jag tippa på 15 000 och 30 000 per kvadratmeter(material + arbetskostnad inräknat).

Ytskikt = yttersta av väggen, en vägg som saknar ytskikt saknar då t.ex. gipsskivor.
Citera
2014-11-22, 01:17
Medlem
Messijahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamescarter
Kakel, golv, bergvärme, väggar(skivor iaf), mycket info förfinas självklart i texter för att locka dit folk, skulle tro att du behöver en större budget för detta projekt tyvärr, sen är frågan om du vill kakla och bygga våtrum själv, skall väl vara speciella lutningar m.m. för att försäkringen skall täcka, skall du anlita någon för badrummet skulle jag tippa på 15 000 och 30 000 per kvadratmeter(material + arbetskostnad inräknat).

Ytskikt = yttersta av väggen, en vägg som saknar ytskikt saknar då t.ex. gipsskivor.

Okej tack för svaret!

Om man nu fixar första våningen så den blir beboelig, alltså wc med dusch, kök samt bergvärme. Då håller man ju budget och får ta resten efter hand. Men frågan är om man kan låta allt stå orenoverat, t.ex hela bottenvåningen och struta i golv och ytskikt där tills man får råd. Är det möjligt eller är det en dålig idé? Tänker främst på om ytor blir dåliga då de bara står.
Citera
2014-11-22, 02:20
Medlem
jamescarters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messijah
Okej tack för svaret!

Om man nu fixar första våningen så den blir beboelig, alltså wc med dusch, kök samt bergvärme. Då håller man ju budget och får ta resten efter hand. Men frågan är om man kan låta allt stå orenoverat, t.ex hela bottenvåningen och struta i golv och ytskikt där tills man får råd. Är det möjligt eller är det en dålig idé? Tänker främst på om ytor blir dåliga då de bara står.

Utan någon inblick i hur du är som person(vissa jobbar ju snabbare än andra), hur mycket tid du har, hur dina ekonomiska tillgångar kommer se ut framöver är det svårt att säga om det är en bra eller dålig idé.

Saknas det eller är dåligt isolerat kommer ju värmekostnaderna skjuta i höjden, är det lite nedgånget kan det ju tyvärr vara så illa att läckor skapas som resulterar i fuktskador vad som kan bli en dyr historia, jag tycker du skall åka dit och titta men var noga med att(själv) kontrollera taket, vinden, källaren(om det finns), känn i nederkant av panelen på utsidan om den är på gång att börja ruttna etc, är allting tätt, rör m.m. ser bra ut så är chanserna rätt bra att det blir ett bra köp, men är det som faktiskt skyddar allting på insidan kasst så skulle jag poängtera det, lägga ett skambud och gå därifrån
Citera
2014-11-22, 02:42
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamescarter

Jag skulle vilja säga, våtrumstapet, kakel + klinkers + våtrumsspärr, om det gäller våtrum - dyrast! Visst, ytskikt i ett vardagsrum = tapet. Innerväggar med nakna gipsplattor kallar jag en möjlighet för köparen att välja ytskikt. Utan gips = rått utrymme.
Citera
2014-11-22, 02:55
Medlem
Messijahs avatar
Tack för era svar.
Jag kommer att ha tid för att måla/tapetsera och fixa sånt smått som man kan ta tag i själv utan problem. Fackmän kommer att få tag i badrummet. Taket var nytt samt dränering och isolering så det känns ändå som ett par stora bitar som är nyligen fixade, så utifrån sett känns det som att huset har fått sig en redig skjuts. Nu är det dock bara insidan och bergvärmen.
Citera
2014-11-22, 03:13
Medlem
Messijahs avatar
En sak som jag dock undrar och behöver hjälp med.
Räcker det att installera bergvärme samt vattenburna element eller krävs det ett vattenvärmesystem från början? Är ju novis när det kommer till detta som sagt så skulle behöva hjälp med det då det inte finns något värmesystem inkopplat just nu.
Citera
2014-11-22, 03:24
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
En sak som jag dock undrar och behöver hjälp med.
Räcker det att installera bergvärme samt vattenburna element eller krävs det ett vattenvärmesystem från början? Är ju novis när det kommer till detta som sagt så skulle behöva hjälp med det då det inte finns något värmesystem inkopplat just nu.

bergvärme samt vattenburna element = vattenvärmesystem. Om elementen är vattenburna så är det ett "vattenvärmesystem", om nu ens det epitetet finns?
Citera
2014-11-22, 03:41
Medlem
Messijahs avatar
Alltså jag kan ju ingenting och vet inte om jag blir klokare när jag läser om det på olika forum.
Men det räcker alltså att jag installerar bergvärmen och elementen så ska värmen komma igång?
Citera
2014-11-22, 03:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Alltså jag kan ju ingenting och vet inte om jag blir klokare när jag läser om det på olika forum.
Men det räcker alltså att jag installerar bergvärmen och elementen så ska värmen komma igång?

Mjae, är det du som gör det eller anlitar du ett proffs? Du kan ju inte ett skit sa du ju!? Men ja, anlitar du ett proffs, en ackrediterad firma så får du värme direkt, förhoppningsvis.
Citera
2014-11-22, 03:53
Medlem
Messijahs avatar
Japp ett proffs blir det. Kommer att anlita en firma till detta projektet för detta är ingenting jag tar på mina axlar att göra själv
Citera
2014-11-22, 03:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Japp ett proffs blir det. Kommer att anlita en firma till detta projektet för detta är ingenting jag tar på mina axlar att göra själv

Se till att du har koll på alla avtal så kommer det att bli finfint ska du se, varmt och gott!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in