2014-11-21, 01:23
Medlem
ZhongNanHais avatar
säg att jag betalar en faktura från en byggfirma, där dom nu specar att arbetet kostar 100 k, och så har de redan på fakturan dragit av 50k, så jag betalar byggfirman 50k nu.

om skatteverket senare upptäcker att något inte stämmer, vad de nu skulle kunna vara, skulle jag då bli skyldig att betala byggfirman de återstående 50k senare? eller ska det betalas till skatteverket då, eller hur funkar det?
Citera
2014-11-21, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZhongNanHai
säg att jag betalar en faktura från en byggfirma, där dom nu specar att arbetet kostar 100 k, och så har de redan på fakturan dragit av 50k, så jag betalar byggfirman 50k nu.

om skatteverket senare upptäcker att något inte stämmer, vad de nu skulle kunna vara, skulle jag då bli skyldig att betala byggfirman de återstående 50k senare? eller ska det betalas till skatteverket då, eller hur funkar det?

Om skatteverket inte medger rotavdraget, så får ju inte byggfirman nåt från skatteverket. så då får byggfirman kräva dig på de pengarna, har använt rot några gånger och då har det stått på fakturan att om rot inte går igenom så är man skyldig att betala den summan till företaget ifråga.
Citera
2014-11-25, 20:30
Medlem
Garneringsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvistarn
Om skatteverket inte medger rotavdraget, så får ju inte byggfirman nåt från skatteverket. så då får byggfirman kräva dig på de pengarna, har använt rot några gånger och då har det stått på fakturan att om rot inte går igenom så är man skyldig att betala den summan till företaget ifråga.

Det är precis så det fungerar. Blir du nekad ROT blir det en grej mellan dig och utföraren att lösa.
Citera
2014-11-26, 00:48
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garneringsmannen
Det är precis så det fungerar. Blir du nekad ROT blir det en grej mellan dig och utföraren att lösa.
Lite svajigt, vet inte hantverkaren om rot kommer 'gå igenom' innan? Det är ju ganska stor skillnad ekonomiskt om rotavdraget inte går igenom och väldigt trist att få ett sms med 'Tja! Blev inget rotavdrag, summan du ska betala är 89 000:- istället! Med vänlig hälsning rörmokar-Ola.'
Citera
2014-11-26, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Lite svajigt, vet inte hantverkaren om rot kommer 'gå igenom' innan? Det är ju ganska stor skillnad ekonomiskt om rotavdraget inte går igenom och väldigt trist att få ett sms med 'Tja! Blev inget rotavdrag, summan du ska betala är 89 000:- istället! Med vänlig hälsning rörmokar-Ola.'

Inte så lätt för byggfirman att veta om du använt upp allt ditt rot eller om du tjänar för lite för att kunna nyttja max rotavdrag.
Citera
2014-12-01, 22:17
Medlem
Garneringsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt

Fast reglerna och villkoren för ROT står ju på Skatteverkets hemsida. Så du kan ju få stenkoll om du bara sätter dig in i det.
Citera
2014-12-01, 22:20
Medlem
Garneringsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvistarn
Inte så lätt för byggfirman att veta om du använt upp allt ditt rot eller om du tjänar för lite för att kunna nyttja max rotavdrag.

Fast om köparen tjänar för lite är det inget som berör utföraren. Alla har 50 tkr i ROT/RUT. Om sedan köparen inte betalar tillräckligt med skatt under inkomståret får han påbackning av Skatteverket, men det drabbar ju aldrig utföraren. Han har ju fått pengarna sedan innan....
Citera
2015-05-04, 12:15
Medlem
wastedandlazys avatar
Hur märker man som kund att rot använts och godkänts? Får man brev?
Hur syns det på deklarationen?
Citera
2015-05-06, 15:00
Medlem
Du får ett brev från skattmasen tämligen omgående att man har betalat ut rot. Sen redovisas det även i deklarationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in