2014-11-21, 00:29
Medlem
byfirebepurgeds avatar
Tjenare, nu är det som så att av de 298gb på min hårddisk säger "Den här Datorn" att 61,7GB är upptagna, dvs 236gb. Men om jag sen klickar mig in på "/C:" och plussar ihop alla mappar får jag bara ihop 140gb, undrar vad som tar upp de resterande ~100gb och hur får jag reda på det?
Värt att notera att jag aktiverat så man även ser dolda mappar osv.

Ett orelaterat problem av liknande natur jag kom att tänka på:
Citera
2014-11-21, 02:16
Medlem
Vilken Windows version har du?
Har du installerat Win själv eller är det märkesdator med förinstallerat Win?

Även om du väljer att visa osynliga filer så får du inte med utrymmet som tex systemåterställning och virtuellt minne tar upp. Åtminstone om du har Win 7 och äldre där de går att stänga av, rensa eller minska på olika ställen.

Hur mycket virtuellt minne tar upp bero på hur mycket ram minne du har. Har man mycket kan man minska till ca 1GB. Finns viloläge också som beror på mängd ram minne men där måste man trixa så man behöver en guide om man vill stänga av.

Edit:
Testa ladda ned CCleaner. Kan hjälpa dig rensa en del skräp. Den har separata rensnings knappar för olika delar så glöm inte att kolla runt i programmet.
Senast redigerad av panpo98 2014-11-21 kl. 02:21.
Citera
2014-11-21, 04:26
Avstängd
Det brukar ju finnas en backup-kopia av Windows på en separat partition, den kan du ju ta bort och utvidga c: om du anser att du inte har behov av den
Citera
2014-11-21, 06:26
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Det brukar ju finnas en backup-kopia av Windows på en separat partition, den kan du ju ta bort och utvidga c: om du anser att du inte har behov av den

Dock då en dålig tanke om man nu inte har kunskap eller erfarenhet hur man installerar om operativsystemet. Det som du nämner tolkar jag som partitionen som avser Recovery.

Den bör helst undvikas att raderar om man nu behöver göra en fabriksåterställning. Användaren kanske inte har fått några återställningsskivor.
Citera
2014-11-21, 06:28
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byfirebepurged
Tjenare, nu är det som så att av de 298gb på min hårddisk säger "Den här Datorn" att 61,7GB är upptagna, dvs 236gb. Men om jag sen klickar mig in på "/C:" och plussar ihop alla mappar får jag bara ihop 140gb, undrar vad som tar upp de resterande ~100gb och hur får jag reda på det?
Värt att notera att jag aktiverat så man även ser dolda mappar osv.

Ett orelaterat problem av liknande natur jag kom att tänka på:

Kontrollerar vart utrymmet tar vägen med hjälp av -> http://www.uderzo.it/main_products/s...fer/index.html

En tydlig visuell presentation gör det enkelt att se vad det värdefulla utrymmet används till. Förstår du inte varför en specifik katalog upptar så mycket utrymme dubbelklickar du på den för att gå ned ett steg. Du kan också visa filer och radera.
Citera
2014-11-21, 11:09
Medlem
byfirebepurgeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Vilken Windows version har du?
Har du installerat Win själv eller är det märkesdator med förinstallerat Win?

Även om du väljer att visa osynliga filer så får du inte med utrymmet som tex systemåterställning och virtuellt minne tar upp. Åtminstone om du har Win 7 och äldre där de går att stänga av, rensa eller minska på olika ställen.

Hur mycket virtuellt minne tar upp bero på hur mycket ram minne du har. Har man mycket kan man minska till ca 1GB. Finns viloläge också som beror på mängd ram minne men där måste man trixa så man behöver en guide om man vill stänga av.

Edit:
Testa ladda ned CCleaner. Kan hjälpa dig rensa en del skräp. Den har separata rensnings knappar för olika delar så glöm inte att kolla runt i programmet.

Har windows 7-64 jag installerat själv och 4gb RAM. Det konstiga är att jag körde CCleaner precis innan jag upptäckte detta samt avinstallerade ganska stora spel så jag tyckte det var konstigt att det var så lite plats kvar...

Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Kontrollerar vart utrymmet tar vägen med hjälp av -> http://www.uderzo.it/main_products/s...fer/index.html

En tydlig visuell presentation gör det enkelt att se vad det värdefulla utrymmet används till. Förstår du inte varför en specifik katalog upptar så mycket utrymme dubbelklickar du på den för att gå ned ett steg. Du kan också visa filer och radera.

Ska testas, tackar!

Edit:
Asså vad i hela helvetet händer?!?! Sedan igår kväll har min fria yta gått ner till 55GB
Körde programmet Spacesniffer och den lyckades bara hitta 147GB filer på min dator trots att "Den här Datorn" säger att 243GB används... Börjar bli orolig för något seriöst fel nu

Ser såhär ut:
http://minfil.org/caY9g0b6ba/utrymme.png
Senast redigerad av byfirebepurged 2014-11-21 kl. 11:23.
Citera
2014-11-21, 11:41
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Har du kikat under %temp% katalogen? Kört genom datorn med CCleaner, diskhantering?
Citera
2014-11-21, 11:45
Medlem
byfirebepurgeds avatar
Hela %temp% ligger på 3GB... Körde som sagt CCleaner igår kväll och den rensade alla mina webbläsare och mycket annat då jag lät den köra utan att klicka ur något men har ju fortfarande över 90gb som "saknas". Blir mer och mer nyfiken på vad det är som spökar.
Citera
2014-11-21, 14:23
Medlem
Klassiska systemåterställningen:
Finns flera med de andra orsakar ej problemet. Vad jag mins så skapar den en ny punkt varje dag som datorn är slås så även om du inte installerar något. Några fick tillbaka över 100GB.

Starta CCleaner / Tools / System Restore /

För att direkt rensa bort allt utom sista punkten.
Höger klicka på hårddisken / Egenskaper / General / Disk Cleanup / Efter att den räknat färdigt "More Options" / System Restore and Shadow Copies

Här kan du stänga av den så du slipper rensa den.
Start / Höger klicka på "Den här datorn" / Egenskaper / System skydd (vänster sida) Win 7

Virtuellt Minne:
Start / Höger klicka på "Den här datorn" / Egenskaper / Avancerat (vänster kolumnen i Win 7) / Prestanda / Inställningar / Avancerat / Virtuellt Minne / Ändra
Citera
2014-11-21, 15:27
Medlem
Doktordonkas avatar
Som folk redan påpekat kan en bra början vara att köra CCleaner. Men jag tror att det är något annat som upptar plats på din disk. Det kan vara filer som är dolda och eller skadade. Det får du bort genom att starta upp en kommandoprompt, sedan köra windows egna reparationsverktyg CHKDSK förslagsvis med flaggorna CHKDSK /f /r
Mer info om kommandot checkdisk kan du hitta hos microsoft
Citera
2014-11-21, 15:29
Medlem
Doktordonkas avatar
Systemåterställning lär INTE hjälpa i det här fallet.
Efter att du kört chkdsk så kan du även kolla med SequoiaView för att se exakt vilka filer som är stora och tar upp plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in