2014-11-20, 23:42
Medlem
Jag äger
-hälften av ett hus utanför Gbg som totalt är värt ca 5 miljoner, inga lån.
-har en aktiedepå som är värd ca 1,5 miljoner, köpte det mesta för ca 20 år sedan och sitter på stora reavinster.
-en knapp miljon på obundet räntekonto.

Jag är 41 år och tjänar ca 45.000 i månaden, har fru och små döttrar som vi inte sparar någonting till. Jag har inga större utgifter och kan spara ca 15-20.000 per månad.

Det känns som att jag inte placerat mina pengar rätt och borde börja spara till barnen, jag kan inget om placeringar och litar inte på bankens rådgivare/säljare.

Jag undrar om någon här kan tipsa mig om vilka instrument jag borde läsa på om och kanske placera i?
Citera
2014-11-20, 23:53
Medlem
Jag tycker du ligger bra. Du skulle iofs kunna exponera dig ännu mer mot aktiemarknaden, men lagom är bäst, du är ju redan exponerad och värderingarna är rätt höga. Möjligtvis kan du välja att köpa mark utanför stan, säg skog.
Citera
2014-11-20, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av påven1
Jag äger
-hälften av ett hus utanför Gbg som totalt är värt ca 5 miljoner, inga lån.
-har en aktiedepå som är värd ca 1,5 miljoner, köpte det mesta för ca 20 år sedan och sitter på stora reavinster.
-en knapp miljon på obundet räntekonto.

Jag är 41 år och tjänar ca 45.000 i månaden, har fru och små döttrar som vi inte sparar någonting till. Jag har inga större utgifter och kan spara ca 15-20.000 per månad.

Det känns som att jag inte placerat mina pengar rätt och borde börja spara till barnen, jag kan inget om placeringar och litar inte på bankens rådgivare/säljare.

Jag undrar om någon här kan tipsa mig om vilka instrument jag borde läsa på om och kanske placera i?
Hur mycket tid är du egentligen villig att lägga ner på att lära dig? Finns väldigt mycket som spelar roll innan någon kan ge dig ett relevant tips. Finns annars många trådar som ger generella tips här på forumet.

Jag tycker inte du ska vara rädd för att gå till en oberoende finansiell rådgivare (så slipper du rädslan för storbankerna ifall det skrämmer dig).
Citera
2014-11-21, 00:01
Medlem
Du kan skapa en kapitalförsäkring/ISK i deras namn och sätta in i fonder eller enskilda aktier beroende på vad som passar dig. Köp under en längre tid regelbundet och ge dem en fin sudd med stålar.
Citera
2014-11-21, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubbens
Jag tycker du ligger bra. Du skulle iofs kunna exponera dig ännu mer mot aktiemarknaden, men lagom är bäst, du är ju redan exponerad och värderingarna är rätt höga. Möjligtvis kan du välja att köpa mark utanför stan, säg skog.
Bra ur vems synvinkel? Vilken mark utanför stan är bra?

Personligen hade jag belånat huset då räntan är i princip noll idag och investerat pengarna. Riskfria räntan är betydligt högre än lånet på huset.

När det sen gäller vad man ska investera i är det omöjligt att ge konkreta tips innan man vet mer då det inte finns några garantier i något tips man ger. Min riskvilja är dessutom (troligtvis) högre än många andras här, så hur jag investerar är inte att föredra för många andra.

TS: Hur du än investerar försök att se till att du diversifierar din portfölj ordentligt. Riskjusterad avkastning kan vara värt att läsa på lite kring ifall du ska sätta dig in personligen.

Ett bra alternativ för många är fonder då man slipper mycket av ¨kunskapskravet¨ för att handla själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in