• 1
  • 2
2014-11-20, 20:41
Medlem
Tja !

Har aldrig i mitt liv lirat något instrument eller liknande men så köpte jag hem en akustisk gitarr för 2 månader sedan och det är så sjukt kul att bara sitta o lira o lära sig att jag nu även köpte en elgitarr.
Jag kan som sagt inte särskilt mkt om instrumentet, så min fråga är följande:

Hur får jag elgitarren att låta som den gör i låtar som t.ex Green Day spelar ( basket case osv ) ?
Är det något mer jag behöver införskaffa mig som gör något med ljudet ?

Min andra fråga är, med den akustiska så har jag nu lärt mig b.la att picka med plektrum låtar såsom Simple Man ( shinedowns version ) , Good Riddance osv.

Kan ni ge tips på riktigt goa karaktärslåtar ( sånna man verkligen känner igen ) som oxo inte är alltför svåra att picka? Jag är trots allt fortfarande en nybörjare på detta

Tack!
Citera
2014-11-20, 21:00
Medlem
zemeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JLiquid
Tja !

Har aldrig i mitt liv lirat något instrument eller liknande men så köpte jag hem en akustisk gitarr för 2 månader sedan och det är så sjukt kul att bara sitta o lira o lära sig att jag nu även köpte en elgitarr.
Jag kan som sagt inte särskilt mkt om instrumentet, så min fråga är följande:

Hur får jag elgitarren att låta som den gör i låtar som t.ex Green Day spelar ( basket case osv ) ?
Är det något mer jag behöver införskaffa mig som gör något med ljudet ?

Min andra fråga är, med den akustiska så har jag nu lärt mig b.la att picka med plektrum låtar såsom Simple Man ( shinedowns version ) , Good Riddance osv.

Kan ni ge tips på riktigt goa karaktärslåtar ( sånna man verkligen känner igen ) som oxo inte är alltför svåra att picka? Jag är trots allt fortfarande en nybörjare på detta

Tack!

Angående elgitarrens ljud så är det ju förstärkaren du skall ställa in. Eftersom jag inte vet vad du har för förstärkare eller gitarr så är det svårt att säga, så du måste nog bara pröva dig fram. Sedan ger olika förstärkare och gitarrer helt olika sound och det är ytterst svårt att få ett fint ljud ur en billig (liten) förstärkare, samt att en billig gitarr inte har de bästa mikrofonerna osv. Men bra att lära sig på, definitivt.

Bra pickinglåtar. Everybody hurts av R.E.M. är enkel att picka och enkel att höra ackorden. Behind Blue Eyes av The Who är satans svår att picka, men går ju att förenkla. Sedan finns det ju klassiker som Wish You Were Here och Tears in Heaven, kolla upp dom. Den förstnämnda är dock ingen picking-låt men har ett schysst intro och en schysst solo, som inte är så svårt att lära sig. My My, Hey Hey av Neil Young skall du också lära dig!

Edit: Tears in Heaven är ingen picking-låt, utan fingerstyle, men riktig rolig att spela.
Citera
2014-11-20, 21:05
Medlem
kinesarsles avatar
https://www.youtube.com/watch?v=3MnEC7ei6Xk&hd=1
Citera
2014-11-20, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zemek
Angående elgitarrens ljud så är det ju förstärkaren du skall ställa in. Eftersom jag inte vet vad du har för förstärkare eller gitarr så är det svårt att säga, så du måste nog bara pröva dig fram. Sedan ger olika förstärkare och gitarrer helt olika sound och det är ytterst svårt att få ett fint ljud ur en billig (liten) förstärkare, samt att en billig gitarr inte har de bästa mikrofonerna osv. Men bra att lära sig på, definitivt.

Bra pickinglåtar. Everybody hurts av R.E.M. är enkel att picka och enkel att höra ackorden. Behind Blue Eyes av The Who är satans svår att picka, men går ju att förenkla. Sedan finns det ju klassiker som Wish You Were Here och Tears in Heaven, kolla upp dom. Den förstnämnda är dock ingen picking-låt men har ett schysst intro och en schysst solo, som inte är så svårt att lära sig. My My, Hey Hey av Neil Young skall du också lära dig!

Edit: Tears in Heaven är ingen picking-låt, utan fingerstyle, men riktig rolig att spela.

Tack så mkt för svaret !
Jag har bara lånat någon gammal sleten förstärkare som funnits i familjen i en 15 år eller ngt

Enda som finns på den är Volym , Bas och Treble.
Jag läste något om Distortion, vad menas med detta ?

Oxo stort tack för exempel på låtarna !
Kan ju lägga till oxo, gärna låtar utan F ackordet. Har inte bemästrat det ännu
Senast redigerad av JLiquid 2014-11-20 kl. 21:42.
Citera
2014-11-20, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
https://www.youtube.com/watch?v=3MnEC7ei6Xk&hd=1

Se därja, där hade vi det =)
Det är allså något sånt man ska införskaffa sig då. Ska man ha sån pedal tillsammans med förstärkaren då? Behöver man en sladd från förstärkare -> pedal och sedan en till sladd för pedal -> gitarr ?
Citera
2014-11-20, 21:39
Medlem
Samtalarens avatar
Effekten du söker för green day soundet är bland annat phaser, enligt egen efterforskning i alla fall. Utgå från det och lägg sedan till distortion och övriga detaljer efter eget tycke.

Mycket nöje!
Citera
2014-11-21, 01:00
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Se därja, där hade vi det =)
Det är allså något sånt man ska införskaffa sig då. Ska man ha sån pedal tillsammans med förstärkaren då? Behöver man en sladd från förstärkare -> pedal och sedan en till sladd för pedal -> gitarr ?
Det är väl ändå rätt självklart att du behöver två sladdar om du ska ha en pedal?
Citera
2014-11-21, 14:07
Bannlyst
Här är tre små grejer som jag lärde mig när jag var nybörjare, och som innehåller lite "picking".

Ain't talking about love, med Van Halen

Sweet Child 'O Mine med Guns and Roses.

Children of the Sea med Black Sabbath.

Lycka till!
Senast redigerad av patibulum 2014-11-21 kl. 14:09.
Citera
2014-11-21, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Det är väl ändå rätt självklart att du behöver två sladdar om du ska ha en pedal?

För mig var det inte självklart då jag aldrig sett hur en sån fungerar tyvärr. Men tack ändå för ditt inlägg =)

Tack patibulum för tipsen, ska absolut testa !

Tänkte jag slänger in en till fråga här i samma tråd när jag ändå är igång.
Håller på och försöker lära mig Death Cab - I will follow you into the dark.

Går det "picka" denna ? Inte med fingrarna utan med plektrum.

Har otroligt svårt att ta F ackordet och lägga hela pekfingret över, även testat att ta det genom att bara lägga pekfingret över dom 2 nedersta strängarna men även här är det kämpigt.

Finns det fler sätt/enklare sätt att ta F eller kan man byta ut F:et mot ett annat ackord ?
Jag kommer såklart fortsätta träna på att ta F men nyfiken på om man kan byta ut eller ta det på annat sätt.
Citera
2014-11-21, 15:19
Medlem
zemeks avatar
Citat:
För mig var det inte självklart då jag aldrig sett hur en sån fungerar tyvärr. Men tack ändå för ditt inlägg =)

Tack patibulum för tipsen, ska absolut testa !

Tänkte jag slänger in en till fråga här i samma tråd när jag ändå är igång.
Håller på och försöker lära mig Death Cab - I will follow you into the dark.

Går det "picka" denna ? Inte med fingrarna utan med plektrum.

Har otroligt svårt att ta F ackordet och lägga hela pekfingret över, även testat att ta det genom att bara lägga pekfingret över dom 2 nedersta strängarna men även här är det kämpigt.

Finns det fler sätt/enklare sätt att ta F eller kan man byta ut F:et mot ett annat ackord ?
Jag kommer såklart fortsätta träna på att ta F men nyfiken på om man kan byta ut eller ta det på annat sätt.

Sätt dig ner och lär dig båda F:en, du kommer ändå att behöva dom en vacker dag. Och när du klarar av att spela F felfritt har du den rätta tekniken för att lära dig alla andra bar-chords (vet inte vad det kallas på svenska?) också.
Citera
2014-11-21, 15:31
Bannlyst
Det är helt legitimt att "fuska" när man spelar el-gitarr. När du spelar det där F-ackordet kan du, i stället för att göra ett barré, helt enkelt enbart spela dom 4 nedre strängarna (det blir ett barre, som du tar med pekfingret på första bandet. Det ser nästan ut som ett C-ackord. Att barre':a ett F-ackord inom populärmusik är nog ganska ovanligt pgr. att det tar lång tid att greppa det...

På samma sätt när du spelar ett vanligt A-dur. Ingen jäkel spelar ett "riktigt" A, utan man greppar på andra bandet med pekfingret, och dämpar tunna E-strängen.

Det gör Billy Gibbons, och det gör du ochså!

http://www.youtube.com/watch?v=2pfn_StV6n4
Senast redigerad av patibulum 2014-11-21 kl. 15:39.
Citera
2014-11-21, 15:49
Medlem
Tack för båda era svar !

Hur fasen ska man träna på F ackordet på bästa sätt ?
Mina fingrar böjer sig knappt ens där och när jag väl får dit dom så mutar det alltid ett par strängar så att det låter helt skevt.

patibulum

Hur menar du med "fusket" ? Att man tar ett "C" fast bara spelar dom 4 nedersta strängarna ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in