2014-11-20, 18:01
Medlem
OneStepBeyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timmervargen
Finland har ju fört en vetting invandringspolitik hittils men har väl pressats från många håll att öppna sina hjärtan och ta emot mer och mer likt en del andra EU-länder.

Nyfiken som jag är kollar jag lite statistik ett par år tillbak i tiden och det har varit stabilt men nu i år har det verkligen skjutit iväg!

Obs, hittar ingen statistik för beviljade/avvisade asylsökningar för de tidigare åren utan bara för 2014.

2011
3088 asylsökande

2012
3129 asylsökande

2013
3238 asylsökande

2014
4143 asylsökande (varav 1099 godkändes och fick stanna)
Detta är alltså en plötslig ökning med över 30% och då är statistiken bara för de 10 första månaderna av 2014, var slutar det om det fortsätter så här år efter år? 1000 i år kanske blir 2000 nästa år och rätt vad det är så är vi uppe i 5000 årligen. Bör man bli orolig eller är det här en tillfällighet?

Källa: http://www.migri.fi/information_om_verket/statistik/statistik_over_asyl_och_flyktingar

Helvete vad avundsjuk jag blir. 1099 invandrare mot Sveriges sexsiffriga?
Vad tycker finländarna om:
http://www.expressen.se/ledare/eric-erfors/eric-erfors-riv-murarna/

Fattar Eric Erfors att det ALDRIG kommer hända när grannlandet Sverige för världens mest extrema massinvandringspolitik? Är han dum eller hjärntvättad eller både och?
Får vilken rövslickare som helst skriva ledare i det statligtfinansierade kulturradikala propagandapressen? Pravda hade blivit avundsjuka över vilken lydig nickedocka han är.
Citera
2014-11-20, 18:04
Medlem
Timmervargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PierreKirby
Nu är det väl så väl att språktesten kan göras i både finska och svenska, så den delen torde vara ganska oproblematisk. Just Åland är väl, om jag har förstått saken rätt, i princip helt omöjligt att flytta till, framför allt som utlänning, men också som finländare. Känner en del från Åland och vad jag hört måste man i princip ha släkt flera generationer tillbaka för att få köpa mark t.ex.

Jepp så är det ju iom att Finland är officiellt tvåspråkigt.

När det gäller flytt till Åland tror jag inte det är några större problem, men som du säger att om man t.ex. vill äga mark så blir det nog lite knivigare.

Flytta till Åland: http://www.norden.org/sv/norden-foer-dig/flytta-till-norden/flytta-till-aaland
Citera
2014-11-20, 18:23
Medlem
Timmervargens avatar
Det som är lite oroväckande är att om Sveriges alla invandrare börjar få Svenskt medborgarskap så kan de enkelt flytta till Finland.

1. Hur lätt/vanligt är det att de invandrare i Sverige får Svenskt medborgarsskap?

2. Är det tänkbart att invandrare i Sverige skulle vilja flytta till Finland?
Citera
2014-11-20, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timmervargen
Det som är lite oroväckande är att om Sveriges alla invandrare börjar få Svenskt medborgarskap så kan de enkelt flytta till Finland.

1. Hur lätt/vanligt är det att de invandrare i Sverige får Svenskt medborgarsskap?

2. Är det tänkbart att invandrare i Sverige skulle vilja flytta till Finland?

I stort sett alla invandrar får PUT, tappa passet och säg att du är ifrån Syrien så behövs det inte ens en utredning innan du får PUT.
Ett litet reportage om hur det funkar hos migrationsverket http://avpixlat.info/2014/11/17/inifran-migrationsverket-en-orgie-i-fusk-och-bedrageri/

När dom fått PUT så är dom EU medborgare och har rätt att flytta vart dom vill.
Men dom har inte rätt till socialbidrag och livstidsförsörjning i något annat land än Sverige, så dom lär nog stanna här.
Citera
2014-11-20, 18:49
Bannlyst
Låt några hundratusen skattebetalande svenskar fly, stäng sedan gränsen!

Våra invandrare kommer dock att dröja med att söka sig till Finland. Vi gör allt för att de ska vara kvar här, kastar pengar efter dem och fjäskar på olika sätt. Först har vi ökat statsskulden 6 gånger om också innan det sinar här.

Så var lugn, ni klarar er. Vi får dras med dem istället.
Citera
2014-11-20, 19:06
Medlem
Timmervargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Våra invandrare kommer dock att dröja med att söka sig till Finland. Vi gör allt för att de ska vara kvar här, kastar pengar efter dem och fjäskar på olika sätt. Först har vi ökat statsskulden 6 gånger om också innan det sinar här.

Så var lugn, ni klarar er. Vi får dras med dem istället.

Bra, det känns tryggt att veta.
Citera
2014-11-20, 19:35
Medlem
wilts avatar
Nej, tror inte att Finland kommer att få samma problem som Sverige. Finnarna har fortfarande andra världskriget färskt i minnet och är rädda om sitt land. Dessutom så arkebuserades ju kommunisterna under Finska inbördeskriget.

Svenskarna har ett schizofrent tankesätt. Godhetsapostlarna i alla fall. Svenskar tror att dom är en humanitär stormakt och att vi befinner oss i ett öppet och välkomnande samhälle när verkligheten ser helt annorlunda ut. Dom flesta är riktigt inskränkta och icketoleranta mot allt som är annorlunda innerst inne. Jantelagen är ett fint exempel på detta. Alla ska vara lika dåliga. Tro inte att du är nåt!

Finnar förstår att dom inte är har ett öppet och välkomnande samhälle.

Skulle politiker i Finland bete sig som mentalvårdspatienterna till riksdagsledamöter här i Sverige så skulle dessa antagligen hittas flytande i Östersjön.
Citera
2014-11-20, 19:38
Bannlyst
Haha det är en piss i havet jämfört med Sverige
Citera
2014-11-20, 20:06
Medlem
ViktorSteks avatar
Din illa dolda sarkasm får mig att skratta: Ha-ha-ha.

Jag har hört ryktesvägen att Finland behöver en duglig armé som kan försvara landet när ryssen nalkas. Ironiskt nog har asylanterna flytt just detta och lär väl göra så igen.

Det brukar heta: Ett land har en armé - antingen sin egen eller någon annans. Behövs det verkligen fler argument för ökad asylmottagning? Jag trodde väl det.
Citera
2014-11-20, 20:07
Medlem
Fanatiker.s avatar
Rätt skrämmande när man jämför Sveriges siffror med Finlands. Schweiz, Tyskland, Storbritannien, Danmark, Norge, Holland etc tar ju även de in sjuka mängder kamelryttare. Man undrar hur Europa ser ut om 20 år... Blir verkligen mörkrädd av att tänka på det. Hejdå kultur och traditioner, hejsan ghettofiering och terrordåd
Citera
2014-11-20, 20:37
Medlem
Imirons avatar
Det är ganska naturligt att antalet asylsökande ökar när världens ser ut som den gör. Sedan är det upp till Finland att besluta om hur många som får stanna. Även där vore ju en ökning inte alls märklig eftersom en policy i asylärenden sällan handlar om antal utan om vilka krav man ställer.

Fler asylsökande = fler som uppfyller kraven = fler som får stanna. Alternativet vore att höja kraven när flyktingströmmarna är större och minska dem när de är mindre.
Citera
2014-11-20, 20:51
Medlem
-charliesheens avatar
runt 3000 söker till ett land med nästan 5,5 miljoner invånare, och 1000 får stanna, det är inte mycket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in