• 1
  • 2
2005-09-15, 20:36
Bannlyst
kommer motorn att gå sönder om man häller bly i tanken eller händer nåt med avgassystemet?
Citera
2005-09-15, 20:53
Medlem
Om du häller bly i tanken så är det nog ganska troligt att hela bilen går sönder. Smält bly är ganska varmt.
Citera
2005-09-15, 21:29
Medlem
stonetemplepetes avatar
Om du har katalysator så kan den sluta fungera om du kör på bränsle med bly.
Citera
2005-09-15, 21:53
Medlem
SAMSONs avatar
ja man förstör katalysatorn
Citera
2005-09-16, 09:52
Medlem
Erk Swedes avatar
Bly

Blyet lägger sig på platinan i Katen så den slutar att fungera som en "katalysator"
Citera
2005-09-16, 10:28
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Blyet lägger sig på platinan i Katen så den slutar att fungera som en "katalysator"

Stämmer delvis. Om du efter detta kör på blyfri så försvinner blyet och katten funkar nästan som vanligt. Volvo har testar detta på bilar som stulits och körts på blyad soppa i österled.
Citera
2005-09-16, 13:19
Medlem
BalleKalles avatar
skulle tro att blyet lägger sig på botten i tanken och hasar runt där när du svänger.
Citera
2005-09-16, 15:14
Medlem
Erk Swedes avatar
testat

Björn Gillberg testade att köra sin Blazer med blyad bensin och testade avgaserna regelbundet.
Visst blev katen förstörd till slut men det tog rätt lång tid ,så någon tank är ingen katastrof.
Är inte hela katen förorenad kan man tänka sig att blyet tinar loss,eftersom smältpunkten är lägre på bly ,än vad som uppstår i katalysatorn.
Citera
2005-09-16, 15:30
Medlem
borrizs avatar
Metallen bly är knappast löslig i besnin, det enda som händer är att blyklumpen slamrar eller i värsta fall blickerar bränsleledningen. Du tänker säkert på tetraetylbly-tillsatserna som tidigare användes för att höja oktantalet, dvs motverka knackningar.
Blyad bensin uppfanns av Thomas Midgley en man som (kanske inte helt oförtjänt) ströps av sin egenkonstruerade säng.
Tyvärr har jag inte några uppgifter om hur man framställer tetraetylbly. Det jag vet är att bly är en otäck giftig metall, och att du nog gör bäst i att lägga ytterliggare expriment på hyllan.
Citera
2005-09-17, 17:54
Bannlyst
Jag menade givitvis inte metallen bly .Jag ställer om frågan . vad ska man hälla i tanken för att förstöra motorn på en bil som kör på blyfri bensin ?vad händer om man häller Disel i tanken på en bensin bil.
Citera
2005-09-17, 19:58
Medlem
Erk Swedes avatar
skada

Motorn mår inte speciellt dåligt av blyad bensin förutom Katen,och Lambda sonden.
Diesel gör ju att motorn stannar, kompressionen är för låg i en bensinmotor,men lite diesel rengör och smörjer upp spridare och förbränningsrum typ som insprutningsrengöring.
går ju att köra på fotogen och kristallolja i en bensin bil,men den måste vara rejält varmkörd innan ,och går dåligt.
Glykol och socker gör ju att bränslesystemet klafsar i hop ,men just inte något mer.
Citera
2005-09-17, 20:38
Medlem
Fräds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plikanen
Jag menade givitvis inte metallen bly .Jag ställer om frågan . vad ska man hälla i tanken för att förstöra motorn på en bil som kör på blyfri bensin ?vad händer om man häller Disel i tanken på en bensin bil.

20 liter Nitrometan?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in