2014-11-19, 18:57
Medlem
witthusers avatar
Hej! Jo har funderat på dessa tre objektiv,

Sigma 18-50mm F2.8-4.5 DC OS Canon

Tamron AF 18-200mm F/3.5-6.3 XR Di II LD Aspherical IF Macro for Canon EF

Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS II

Min pojkväns pappa sa att dessa var bra för min kamera och budget.

Men vilken är bäst? Tack
Citera
2014-11-19, 19:10
Medlem
Antingen Sigma eller Canon. Superzoomar, som Tamron, innebär alltför stora kompromisser med bildkvaliteten.
Citera
2014-11-22, 12:16
Medlem
Vad har du för kamera och vad är din budget?
Citera
2014-11-22, 16:07
Medlem
Jag kan rekommendera canons fasta 50, f1,2 f1,4 f1,8 efter hur tjock plånboken är. Canons egna 70-200 är också bra, har själv ett på f4 som är toppen. Vidvinkel tycker jag personligen att man kan köpa något billigare.
Citera
2014-11-27, 14:55
Medlem
Kapar din tråd en aning.

Har en Canon med crop-sensor. I vinter ska jag åka till alperna för skidåkning och vill ha med kameran för att ta lite schyssta foton. Jag vill främst foto landskap och vyer, alltså inget action-foto. Så jag antar att ett vidvinkelobjektiv passar bäst? Hur kort brännvidd vill man ha? Kom gärna med förslag, gärna begagnat.

Har idag kit-objektivet, ett fast 50mm 1,8f och en fast manuell 35mm.
Citera
2014-11-27, 15:06
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fajo
Kapar din tråd en aning.

Har en Canon med crop-sensor. I vinter ska jag åka till alperna för skidåkning och vill ha med kameran för att ta lite schyssta foton. Jag vill främst foto landskap och vyer, alltså inget action-foto. Så jag antar att ett vidvinkelobjektiv passar bäst? Hur kort brännvidd vill man ha? Kom gärna med förslag, gärna begagnat.

Har idag kit-objektivet, ett fast 50mm 1,8f och en fast manuell 35mm.
Nåt med 10-15mm skulle du kanske satsa på.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=14mmCa
Citera
2014-11-28, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Nåt med 10-15mm skulle du kanske satsa på.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=14mmCa

Vad tror ni om denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2655375 ? Canon EF-S 10-18
Citera
2014-11-28, 15:23
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Vad tror ni om denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2655375 ? Canon EF-S 10-18
Du tappar en del ljusinsläpp jämfört med den jag länkade innan och förmodligen inte lika skarpt men sådant får man ju räkna med när man ska ha zoom och har låg budget.
Citera
2014-11-28, 15:36
Medlem
Citat:
Du tappar en del ljusinsläpp jämfört med den jag länkade innan och förmodligen inte lika skarpt men sådant får man ju räkna med när man ska ha zoom och har låg budget.
Men på berget så kommer det förhoppningsvis inte vara dåligt ljus. Samyangen har ju enbart manuell fokus, känns ganska avskräckande. Ej heller har den bildstabilisator.

Läst några recensioner om Canon-linsen och det framgår inte några klagomål på skärpa.
Citera
2014-11-28, 15:52
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Men på berget så kommer det förhoppningsvis inte vara dåligt ljus. Samyangen har ju enbart manuell fokus, känns ganska avskräckande. Ej heller har den bildstabilisator.

Läst några recensioner om Canon-linsen och det framgår inte några klagomål på skärpa.
Bildstabilisator är inte så nödvändigt,vidvinklar är inte så känsliga för skakningar som ett 800mm teleobjektiv.
Vill man ha bra optiskt kvalite och ljusstyrka för pengarna får man räkna med att skippa bekvämlighetsgrejer som zoom,af och bildstabilisator annars får du höja budgeten en bra bit.
Citera
2014-11-28, 16:04
Medlem
Citat:
Bildstabilisator är inte så nödvändigt,vidvinklar är inte så känsliga för skakningar som ett 800mm teleobjektiv.
Vill man ha bra optiskt kvalite och ljusstyrka för pengarna får man räkna med att skippa bekvämlighetsgrejer som zoom,af och bildstabilisator annars får du höja budgeten en bra bit.
Hm okej, jag tror att du har övertygat mig, men ska fundera lite mer på saken. Tack så mycket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in