En kvinna i 20-årsåldern är dömd till 8 månaders fängelse och 350.000 norska kronor i böter för att ha anklagat en man för våldtäkt. Det tjejen däremot inte visste, var att mannen hade spelat in allting på ljud.
Varför har inte vi i Sverige så här stränga straff?
fyran vad vidriga människor kan vara, varför skulle man ljuga om något sådant? Man förstör ju folks liv! Kan dock förstå att det måste vara svårt att döma människor baserat på påståenden, och där överväger oftast tjejens röst
Jag tycker det är så förbannat jävla synd att det finns tjejer som ljuger ihop att dom har blivit våldtagna. Jag avskyr våldtäkt och tycker att det borde vara tortyr som straff för att ha våldtagit någon. Men sen kommer såna här tjejer och ljuger ihop en historia, som sedan avslöjas som bluff. Det förstör för riktiga våldtäktsoffer. För att inte tala om snubben som blivit anklagad...
fyran vad vidriga människor kan vara, varför skulle man ljuga om något sådant? Man förstör ju folks liv! Kan dock förstå att det måste vara svårt att döma människor baserat på påståenden, och där överväger oftast tjejens röst
Våldtäkt är avskyvärt och ska straffas med kastrering. Men att anmäla någon för falsk våldtäkt, ska straffas hårt, och det har de i Norge gjort nu också, vilket fler borde ta efter.
Man kunde läsa att mannen tidigare hade blivit anklagad för detsamma, men blivit friad, därför spelade han in var gång han hade sex med någon okänd, vilket visade sig hjälpa nu.
Då kan man dra slutsatsen att han blev falsk anklagad första gången också.
Kanske var det någon vän till tjejen, som visste om detta och ville tjäna sig en hacka.
Tycker straffet var lite väl grovt. Hade räckt med böter, ungefär som det är i Sverige med falsk tillvitelse.
Tycker faktiskt att det åligger mannen att faktiskt se till at fixa bevis precis som han gjorde i det här fallet, att samtycke funnits, innan man har samlag med någon opålitlig.
Därför jag är för en samtyckeslag där bevisbördan för samtycket ligger på den åtalade. (precis som FI är för)
Det är inget konstigare än att man givetvis fixar skuldebrev innan man lånar ut pengar till någon.
Tycker straffet var lite väl grovt. Hade räckt med böter, ungefär som det är i Sverige med falsk tillvitelse.
Tycker faktiskt att det åligger mannen att faktiskt se till at fixa bevis precis som han gjorde i det här fallet, att samtycke funnits, innan man har samlag med någon opålitlig.
Därför jag är för en samtyckeslag där bevisbördan för samtycket ligger på den åtalade. (precis som FI är för)
Det är inget konstigare än att man givetvis fixar skuldebrev innan man lånar ut pengar till någon.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!