• 2
  • 3
2014-11-20, 22:01
Medlem
Hyresrätt. Varför köpa en bostadsrätt till de överpriser som är just nu? Lägg in de pengarna i aktier/fonder istället.
Citera
2014-11-20, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Din egen känsla och tanke får såklart avgöra.
Men för mig var möjligheten att bo precis där jag ville en avgörande del. I bostadsrätter brukar dessutom folk sköta sig och inte hålla på med dumheter som orsaker föreningen kostnader då dessa kostnader kan komma att 'drabba en själv' mycket tydligare än om man bor i en hyres.

Dessutom bor jag väldigt billigt nu; en topprustad tvåa på ca 65 kvm mitt i stan, inglasad balkong med värme, höga grindar som håller ev slödder borta från våran innergård, internet ingår, el ingår, vatten & värme ingår, fräsch tvättstuga med ordentliga maskiner, bastu och minigym i källaren, övernattningsbostad för gäster, föreningen äger garage under vårat hus, osv..
Det för under 4000:- i avgift/mån. Lycka till att hitta liknande boende bland allmännyttan

Håll koll på hemnet, gå på visningar, be om hjälp att kolla upp föreningens ekonomi om du behöver.
Tänk ut 3-4 punkter som boendet måste ha (läge, våning, storlek på kök, osv) det är oerhört lätt att bli försälskad i fel lägenhet om man inte har några saker som måste stämma.
Rent ekonomiskt, så prata med din bank om lånelöfte och ta reda på vad din bostad får kosta som max, och vad avgiften får vara som max. Dom två sakerna är bra att ha koll på när du börjar leta bostad. Är lägenheten billigare än din gräns så har du råd med högra avgift och vice versa.

Jag bor i en lya på 45 kvm, garage under huset, el & värme ingår, övernattningsbostad där bastu finns att tillgå, utomhuspool finns att tillgå (tillhör dock inte oss men vi får vara där), upphöjd mark med stängsel osv... Tar ca 15 min med båten till centrala stan.

Jag betalar 5000 kr i hyra och det i allmänyttan. Helt ok....
Citera
2014-11-21, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yenoM
Mig veterligen är det du som har fel och kurt-sune rätt..

"Vissa resonerar som du" - Du menar att ekonomer resonerar som kurt-sune? En resultatrapport påverkas ej av en utgift utan endast kostnad. Alltså är det en utgift men ingen förlust, du har fortfarande tillgången i form av en bostadsrätt!

Tidpunkten är i princip då resursen levereras men i praktiken anser man utgiftspunkten vara när man får fakturan (då har man papper på värdet). Utgift ska inte förväxlas med kostnad då kostnad uppstår i samband med att resursen förbrukas, inte inköps.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Utgift

Alltså är utgiftspunkten när man betalar in amorteringen (det är då man får själva "fakturan" för inköpet). Denna utgiftspunkt följs inte automatiskt av en kostnad. Låt säga att värdet på bostaden minskar på grund av slitage, ja då följer en kostnad, men detta har i dagsläget ej skett.

Snarare är det idiotiskt att ta upp kassaflöde när vi diskuterar kostnader och utgifter. Kassaflödet mäter in- och utbetalningar och inte resultatet som är det väsentliga när vi diskuterar huruvida det är lönsamt med en bostadsrätt och om det uppstår en kostnad eller ej.

Skulle inte tro att du hittar något stöd hos "riktiga" ekonomer på universitet och dylikt, men visst, möjligen av några som läst 60 p företagsekonomi varav 7,5 p redovisning.

Du tänker också fel, då du ser amortering som en belastning för din ekonomi. Det är det definitivt inte när det kommer till bolåneamortering. Istället bör du ser det som en omallokering av dina resurser - frivillig eller tvingad - men likförbannat en omallokering.

Flyttar du över 2000 kronor från ditt ena bankkonto till det andra är ju inte det en utgift på 2000 kronor. Du ska tänka likadant när det kommer till amortering - Flyttar du över 2000 kronor från ditt bankkonto till att minska din skuld med 2000 kronor har du inte förlorat några pengar.

Det är därför jag tar upp kassaflödet, för det enda problemet du kan få med en amortering är att du inte har likviditeten att genomföra den utbetalning som amorteringen innebär eftersom du bjöd laget runt på Lion Bar kvällen innan.

Ditt kassaflöde är det enda som påverkas när du amorterar eftersom du tar "lösa" pengar och binder upp dom i en tillgång (bostaden) istället.
Citera
2014-11-21, 16:34
Medlem
Rent ekonomiskt hänger det såklart på vad du får för pengarna och vad du måste betala.

Du bör också fundera på hur du kan hantera olika räntelägen, jag skulle inte räkna med ytterligare räntesänkningar eller att dagens låga räntekostnad kommer vara så många år framöver, du bör ta höjd för räntehöjningar och eventuellt medföljande prisfall.

Om du köper bostadsrätt se till att gå igenom årsredovisningar och försök att få en uppfattning om framtida renoveringsbehov, du tar ju på dig en andel av utgifterna. Titta gärna efter bostadsrätter med attraktiva affärslokaler i huset.

Din förmåga att hantera trista ekonomiska situationer är såklart större om du har hyresrätt + 1 årslön på banken än om du har bostadsrätt + lån och en månadslön på kontot.

En annan fördel med hyresrätt är att du slipper betala mäklare för att sälja din lägenhet. Du kan byta din hyresrätt mot en annan. Desto oftare du byter bostad desto fördelaktigare är det att slippa mäklarkostnader. En ytterligare fördel med bytesrätt kan vara om du har en partner som du vill flytta ihop med som också har hyresrätt.

Den stora fördelen med bostadsrätt är såklart att du inte är beroende av kötid, byten o.s.v. för att kunna bosätta dig där du vill.
Citera
2014-11-23, 11:36
Medlem
Har kollat på hemnet i ca 1 år nu bara för skojs skull, det jag märker mer och mer är att det står ''borttagning innan visning'' ibland har den legat ute 2-5dagar bara, ser minst 1 lägenhet per vecka känns det som... så det blir en hel del lägenheter som säljs så.

Är det fult att ringa upp mäklaren och säga att man ''tar lägenheten direkt för priset eller kan tänkas att gå upp lite vid snabb affär'' ?

Surt när man är intresserad av en lägenhet och går och väntar på visning samtidigt dagen efter så är den borttagen då faller ju hela konceptet med hemnet.
Citera
2014-11-23, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 123ADHD
Har kollat på hemnet i ca 1 år nu bara för skojs skull, det jag märker mer och mer är att det står ''borttagning innan visning'' ibland har den legat ute 2-5dagar bara, ser minst 1 lägenhet per vecka känns det som... så det blir en hel del lägenheter som säljs så.

Är det fult att ringa upp mäklaren och säga att man ''tar lägenheten direkt för priset eller kan tänkas att gå upp lite vid snabb affär'' ?

Surt när man är intresserad av en lägenhet och går och väntar på visning samtidigt dagen efter så är den borttagen då faller ju hela konceptet med hemnet.

Dom som går innan visning har kraftiga överbud, så att ta någon direkt för priset kan du nog glömma.
Citera
2014-11-23, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisse pisse
Dom som går innan visning har kraftiga överbud, så att ta någon direkt för priset kan du nog glömma.

Har en arbetskollega som höjde 75 tkr dock var det på visningen efter alla hade gått så det blev ingen budgivning eller annan visning, så visst borde det gå att ringa upp och lägga på lite stålar?
Citera
2014-11-23, 23:51
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123ADHD
Har en arbetskollega som höjde 75 tkr dock var det på visningen efter alla hade gått så det blev ingen budgivning eller annan visning, så visst borde det gå att ringa upp och lägga på lite stålar?

En polare ringde mäklaren efter att budgivningen var klar och erbjöd 50k extra. Så kan man också göra. Hab fick lägenheten.
Citera
2014-11-24, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
En polare ringde mäklaren efter att budgivningen var klar och erbjöd 50k extra. Så kan man också göra. Hab fick lägenheten.

Okej tack för ditt svar!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in