2014-11-19, 11:00
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123ADHD
Jag vet, syfta mest på att det är ''samma'' avgift på en hyres som en bostadsrätt i vissa kommuner idag. och bostadsrätt betalar man ju av till sig själv på ett sätt. Så jag förmodar att i längden (bor förmodligen i lägenheten 2-5år) att bostadsrätt är det bästa i långa loppet.

Njae, avgiften är inte riktigt till dig själv utan det går till bostadsrättsföreningen för betalning av löpande avgifter för fastigheten. Amortering kan man nog påstå är till dig själv men det är något du får lägga till på avgiften tillsammans med räntan för ditt bostadslån.

Så kostnaden för bostadsrätten blir egentligen avgift + amortering + ränta medan hyresrätten har endast hyresavgiften. Sedan om du är en stor förbrukare av el så kan du också ta reda på om el ingår eller inte i de båda bostadsformerna.

Så du får ställa alla parametrar mot varandra innan du bestämmer dig. Båda har både för och nackdelar. Jag gillar personligen bostadsrätten pga att jag gillar att kunna tapetsera/måla/inreda precis hur jag själv vill samt att jag inte vill riskera att bo i samma trappuppgång som missbrukare och liknande löst folk. De som bor i hyresrätt brukar främst ha som argument att kunna flytta när de vill utan att behöva sälja sin bostad.
Citera
2014-11-19, 12:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Så kostnaden för bostadsrätten blir egentligen avgift + amortering + ränta medan hyresrätten har endast hyresavgiften. Sedan om du är en stor förbrukare av el så kan du också ta reda på om el ingår eller inte i de båda bostadsformerna.

amorteringen är dock ingen kostnad utan ett sparande till dig själv, som du får tillbaka när du säljer lägenheten.
Citera
2014-11-19, 12:13
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
amorteringen är dock ingen kostnad utan ett sparande till dig själv, som du får tillbaka när du säljer lägenheten.

Det är precis det jag skriver.

Citat:
Amortering kan man nog påstå är till dig själv men det är något du får lägga till på avgiften tillsammans med räntan för ditt bostadslån.

Lik förbannat så är det ju med i den totala utgiften för bostadsrätten. Amortering behöver man inte få tillbaka om fastigheten sjunker i värde så det är inte säkert att det är ett sparande till dig själv.
Citera
2014-11-19, 17:45
Medlem
Isnatts avatar
Din egen känsla och tanke får såklart avgöra.
Men för mig var möjligheten att bo precis där jag ville en avgörande del. I bostadsrätter brukar dessutom folk sköta sig och inte hålla på med dumheter som orsaker föreningen kostnader då dessa kostnader kan komma att 'drabba en själv' mycket tydligare än om man bor i en hyres.

Dessutom bor jag väldigt billigt nu; en topprustad tvåa på ca 65 kvm mitt i stan, inglasad balkong med värme, höga grindar som håller ev slödder borta från våran innergård, internet ingår, el ingår, vatten & värme ingår, fräsch tvättstuga med ordentliga maskiner, bastu och minigym i källaren, övernattningsbostad för gäster, föreningen äger garage under vårat hus, osv..
Det för under 4000:- i avgift/mån. Lycka till att hitta liknande boende bland allmännyttan

Håll koll på hemnet, gå på visningar, be om hjälp att kolla upp föreningens ekonomi om du behöver.
Tänk ut 3-4 punkter som boendet måste ha (läge, våning, storlek på kök, osv) det är oerhört lätt att bli försälskad i fel lägenhet om man inte har några saker som måste stämma.
Rent ekonomiskt, så prata med din bank om lånelöfte och ta reda på vad din bostad får kosta som max, och vad avgiften får vara som max. Dom två sakerna är bra att ha koll på när du börjar leta bostad. Är lägenheten billigare än din gräns så har du råd med högra avgift och vice versa.
Citera
2014-11-19, 17:58
Till vilken utsträckning del av lönen brukar bankerna gå med på att ge lånelöfte för?
Citera
2014-11-19, 18:11
Medlem
aceton_batteris avatar
Skulle säga att hyran för en hyresrätt är mellan 50-80 % högre än en bostadsrätt
Citera
2014-11-19, 18:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aceton_batteri
Skulle säga att hyran för en hyresrätt är mellan 50-80 % högre än en bostadsrätt

Det är bara det att en bostadsrätt inte har någon hyra. Däremot avgift...
Citera
2014-11-20, 00:30
Medlem
Citat:
Det är precis det jag skriver.

Lik förbannat så är det ju med i den totala utgiften för bostadsrätten. Amortering behöver man inte få tillbaka om fastigheten sjunker i värde så det är inte säkert att det är ett sparande till dig själv.

Nej, amortering är varken en kostnad eller en utgift. Det är fan dags att man lär sig skillnaden på dessa termer.

Amortering är en avbetalning av ett lån. Punkt. Man kan se det som ett sparande, speciellt om lånet har en säkerhet som inte förväntas tappa värde (tex en bostadsrätt).

Om amorteringen inte är frivillig kan det ses som ett tvingat sparande. Men det är aldrig en kostnad och inte heller en utgift. Möjligen kan du säga att det påverkar ditt kassaflöde/din likviditet negativt men det är en helt annan sak.
Citera
2014-11-20, 17:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sparrisrisotto
Nej, amortering är varken en kostnad eller en utgift. Det är fan dags att man lär sig skillnaden på dessa termer.

Amortering är en avbetalning av ett lån. Punkt. Man kan se det som ett sparande, speciellt om lånet har en säkerhet som inte förväntas tappa värde (tex en bostadsrätt).

Om amorteringen inte är frivillig kan det ses som ett tvingat sparande. Men det är aldrig en kostnad och inte heller en utgift. Möjligen kan du säga att det påverkar ditt kassaflöde/din likviditet negativt men det är en helt annan sak.

Amortering är absolut en utgift men inte en kostnad. Detta eftersom man inte förbrukar amorteringen och minskar sin skuld till banken med samma belopp som man amorterar.
Citera
2014-11-20, 17:55
Medlem
nozzens avatar
positivt med att köpa bostadsrätt:
Gratis pengar
Investering för livet
bra pension
Lika dyrt med hyresrätt som bostadsrätt per månad.

Negativt med hyresrätt:
hyrorna höjs och höjs
Hyresrätterna blir färre och färre
Hyresrätter hamnar i förorter
Du tjänar inget på det
Du får pensions spara vid sidan av
Citera
2014-11-20, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Amortering är absolut en utgift men inte en kostnad. Detta eftersom man inte förbrukar amorteringen och minskar sin skuld till banken med samma belopp som man amorterar.

Nej, du har fel. Vissa resonerar som du men då utgifter ofta följs av en kostnad är det idiotiskt att använda sig av begreppet utgift. Du gör en utbetalning som påverkar ditt kassaflöde.

Vi säger att du 2000 spänn på banken och 1000 spänn i skulder och således 1000 spänn i eget kapital. Du betalar av dina skulder rakt av, och dina tillgångar på banken minskar med 1000 spänn samtidigt som dina skulder försvinner. Det egna kapitalet är fortfarande 1000 spänn och just därför är det ingen utgift.
Citera
2014-11-20, 21:54
Medlem
yenoMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sparrisrisotto
Nej, du har fel. Vissa resonerar som du men då utgifter ofta följs av en kostnad är det idiotiskt att använda sig av begreppet utgift. Du gör en utbetalning som påverkar ditt kassaflöde.

Vi säger att du 2000 spänn på banken och 1000 spänn i skulder och således 1000 spänn i eget kapital. Du betalar av dina skulder rakt av, och dina tillgångar på banken minskar med 1000 spänn samtidigt som dina skulder försvinner. Det egna kapitalet är fortfarande 1000 spänn och just därför är det ingen utgift.

Mig veterligen är det du som har fel och kurt-sune rätt..

"Vissa resonerar som du" - Du menar att ekonomer resonerar som kurt-sune? En resultatrapport påverkas ej av en utgift utan endast kostnad. Alltså är det en utgift men ingen förlust, du har fortfarande tillgången i form av en bostadsrätt!

Tidpunkten är i princip då resursen levereras men i praktiken anser man utgiftspunkten vara när man får fakturan (då har man papper på värdet). Utgift ska inte förväxlas med kostnad då kostnad uppstår i samband med att resursen förbrukas, inte inköps.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Utgift

Alltså är utgiftspunkten när man betalar in amorteringen (det är då man får själva "fakturan" för inköpet). Denna utgiftspunkt följs inte automatiskt av en kostnad. Låt säga att värdet på bostaden minskar på grund av slitage, ja då följer en kostnad, men detta har i dagsläget ej skett.

Snarare är det idiotiskt att ta upp kassaflöde när vi diskuterar kostnader och utgifter. Kassaflödet mäter in- och utbetalningar och inte resultatet som är det väsentliga när vi diskuterar huruvida det är lönsamt med en bostadsrätt och om det uppstår en kostnad eller ej.
Senast redigerad av yenoM 2014-11-20 kl. 21:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in