Din egen känsla och tanke får såklart avgöra.
Men för mig var möjligheten att bo precis där jag ville en avgörande del. I bostadsrätter brukar dessutom folk sköta sig och inte hålla på med dumheter som orsaker föreningen kostnader då dessa kostnader kan komma att 'drabba en själv' mycket tydligare än om man bor i en hyres.
Dessutom bor jag väldigt billigt nu; en topprustad tvåa på ca 65 kvm mitt i stan, inglasad balkong med värme, höga grindar som håller ev slödder borta från våran innergård, internet ingår, el ingår, vatten & värme ingår, fräsch tvättstuga med ordentliga maskiner, bastu och minigym i källaren, övernattningsbostad för gäster, föreningen äger garage under vårat hus, osv..
Det för under 4000:- i avgift/mån. Lycka till att hitta liknande boende bland allmännyttan
Håll koll på hemnet, gå på visningar, be om hjälp att kolla upp föreningens ekonomi om du behöver.
Tänk ut 3-4 punkter som boendet måste ha (läge, våning, storlek på kök, osv) det är oerhört lätt att bli försälskad i fel lägenhet om man inte har några saker som
måste stämma.
Rent ekonomiskt, så prata med din bank om lånelöfte och ta reda på vad din bostad får kosta som max, och vad avgiften får vara som max. Dom två sakerna är bra att ha koll på när du börjar leta bostad. Är lägenheten billigare än din gräns så har du råd med högra avgift och vice versa.