Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-11-18, 12:18
Medlem
Hej, blev dömd till 2.5 års fängelse. Har suttit 2 månader i häktet. Hur ser ansökan om utökad frigång/utslussning ut? Är det de sista 6 månaderna jag kan få vara hemma och jobba med fotboja? Har också läst att man måste sitta av halva totalstraffet vilket alltså borde vara 15 månader. Och fotboja de sista 5, då 20/30 är 2/3 av straffet? Hur räknas då mina 2 månader i häktet in? INTE i de 15 månaderna och hälften eller gör den det? Kan jag få boja 5 månader eller 3?

Hur gör jag en sån ansökan förresten? Är det på anstalten när jag väl infunnit mig där, eller ska jag göra det innan? Nu väntar 3 veckors tid för att överklaga om jag så vill. Hur lång tid tar det efter den tiden tar slut som jag vet var och när jag ska infinna mig?

Tack
Citera
2014-11-18, 12:34
Medlem
red.berrys avatar
Vad har du gjort dig skyldig till?
Citera
2014-11-18, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av red.berry
Vad har du gjort dig skyldig till?

Är du endast nyfiken eller påverkar det mina frågor?
Citera
2014-11-18, 13:29
Medlem
Skullheads avatar
Allt sådant tar du på anstalten, finns ingen mening med att ens börja läsa om sådant nu, när det börjar närma sig så kan du ansöka om diverse saker. Håll dig skötsam så är chansen större att du beviljas
Citera
2014-11-18, 13:37
Medlem
lrad070142s avatar
Finns mer att läsa i juridik-forumet: "Vad får jag för straff?" Tråden för frågor om påföljdsbedömning.".
Citera
2014-11-18, 14:05
Medlem
Provocative2.0s avatar
Innan jag ens tänker bemöda mig att ge råd så vill jag veta, på vilka grunder du släpps ur häkte med en strafftid som innebär obligatorisk häktning?
Har lite svårt att tro att du skulle släppas o då känner jag inte för att hålla ett engagemang.
Citera
2014-11-18, 14:11
Medlem
Ri-Fas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Innan jag ens tänker bemöda mig att ge råd så vill jag veta, på vilka grunder du släpps ur häkte med en strafftid som innebär obligatorisk häktning?
Har lite svårt att tro att du skulle släppas o då känner jag inte för att hålla ett engagemang.

Sitter själv i samma sits som TS. Jag är dömd till 2,5 år plus ytterligare 4 månader som snart ska avtjänas. Blev häktad i 2,5 månad under 2011 och dömd i år så så konstigt är det inte.
Citera
2014-11-18, 15:27
Medlem
IIIDraculs avatar
Citat:

Finns fall där den misstänkte släpps efter avslutad rättegång, och då tror alla att gm ska gå fri, men sen när domen kommer blir de ändå dömda.
Citera
2014-11-18, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skullhead
Allt sådant tar du på anstalten, finns ingen mening med att ens börja läsa om sådant nu, när det börjar närma sig så kan du ansöka om diverse saker. Håll dig skötsam så är chansen större att du beviljas

Ok tack, ja det ska jag verkligen göra. Kommer inte hänga med andra intagna utan hålla mig på min kant och plugga/jobba och försöka använda tiden så konstruktivt jag kan och vara trevlig mot personal osv.

Citat:

Ja, förutom att utredningen är färdig så finns det heller inga vittnen att påverka så kollisionskurs är ur fråga och då finns inte längre anledning att hålla mig häktad. Åklagaren yrkade inte ens på det. Jag var inte ens beredd på att bli släppt själv men nu sitter jag här i friheten och undrar över min framtid och huruvida du tror att jag sitter och hittar på detta är inte relevant för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Ri-Fa
Sitter själv i samma sits som TS. Jag är dömd till 2,5 år plus ytterligare 4 månader som snart ska avtjänas. Blev häktad i 2,5 månad under 2011 och dömd i år så så konstigt är det inte.

Vad menar du? Att utredningen och domen kom 3 år senare? Hmm. Jag blev häktad i 2 månader under vilken utredningen blev klar och jag fick vänta på domen en vecka efter jag blev släppt efter rättegången.

Citat:
Ursprungligen postat av IIIDracul
Finns fall där den misstänkte släpps efter avslutad rättegång, och då tror alla att gm ska gå fri, men sen när domen kommer blir de ändå dömda.

Ingen trodde att jag skulle gå fri och allt pekade mot något sorts fängelsestraff, men frisläppt blev jag ändå.
Citera
2014-11-18, 17:52
Medlem
Provocative2.0s avatar
Får ta på mig offerkoftan o gnälla att jag aldrig blivit släppt även att det inte fanns fara för något. Fast egentligen är det nog bättre att inte bli släppt. Då slipper man tänka.
Vad gäller frigång o fotboja så tar du det med din kontaktperson på anstalten. Inget du behöver fundera på nu.
En kontakt med frivården redan nu kanske vore en bra ide'. De kan svara på dina frågor.

Lite beroende på din livssituation så skulle jag rekomendera dig att inställa dig själv direkt eller efter jul/nyår. Finns ingen anledning att dra ut på pinan att vänta. En fördel med egen inställelse är att det ser bra ut i papprena inför permissionsgång samt frigång.
En anstalt får inte neka att ta emot dig o har du tur får du stanna på den anstalten du själv valt. För det är riktigt surt att sitta 40 mil från närmast anhörig.
Citera
2014-11-18, 18:07
Medlem
Citat:
Får ta på mig offerkoftan o gnälla att jag aldrig blivit släppt även att det inte fanns fara för något. Fast egentligen är det nog bättre att inte bli släppt. Då slipper man tänka.
Vad gäller frigång o fotboja så tar du det med din kontaktperson på anstalten. Inget du behöver fundera på nu.
En kontakt med frivården redan nu kanske vore en bra ide'. De kan svara på dina frågor.

Lite beroende på din livssituation så skulle jag rekomendera dig att inställa dig själv direkt eller efter jul/nyår. Finns ingen anledning att dra ut på pinan att vänta. En fördel med egen inställelse är att det ser bra ut i papprena inför permissionsgång samt frigång.
En anstalt får inte neka att ta emot dig o har du tur får du stanna på den anstalten du själv valt. För det är riktigt surt att sitta 40 mil från närmast anhörig.

Tack för svar. Vad kan frivården svara på för frågor då? Jag har hört att om jag vill ha önskemål om plats så ska detta tas med kriminalvård efter dom gått i kraft. De kan också svara på vilka anstalter som är lämpliga på olika sätt beroende på vad man prioriterar, som t.ex. utbildning och nära hem. Men vad är det då frivården kan hjälpa/informera mig om, om jag också som du säger tar allt med utslussning osv med kontaktperson väl på anstalt.
Citera
2014-11-18, 18:52
Medlem
Skullheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GEEEMONEY
Ok tack, ja det ska jag verkligen göra. Kommer inte hänga med andra intagna utan hålla mig på min kant och plugga/jobba och försöka använda tiden så konstruktivt jag kan och vara trevlig mot personal osv.

Ta det lugnt nu! klart du ska hänga med andra intagna, annars kommer dom tro du är konstig mannen. Försök hitta 2-3 vettiga att umgås med, så kommer dagarna gå sjukt mycket fortare, var inte trevligare mot personal än du är mot andra intagna, blir bara fel i slutändan.

Men studera är jävligt vettigt, förmodligen det bästa du kan göra där inne, finns det möjlighet för truckkörkort och liknande så ta allt, gör det bästa du kan av din tid. Var ska du sitta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in