2014-11-18, 11:55
Medlem
Champ.s avatar
Jag ska inom kort börja använda Atenolol Teva 25mg för mitt höga blodtryck. Frågan är då om den har negativa effekter för träningen? Gymmar 4 gånger per vecka.
Kan man få mindre muskler när man använder Atenolol? Har den nån verkan på proteinsyntesen? bättre/sämre sömn?

Tack på förhand!
Citera
2014-11-18, 15:25
Medlem
Atenolol 25 mg ges till patienter med grav njursvikt. Annars brukar 50 mg ges. Jag antar att du inte har njursvikt.

Med den dosen behöver du inte oroa dig för effekten av träningen. Vid rekomenderad dos (50mg) påverkar det främst hjärtat. Det blir jobbigare att öka i pulsen och du kan känna dig tröttare snabbare. Du kan även bli sömning och trött och få blodtrycksfall. Du får ingen direkt påverkan på musklerna, men om du inte kan ta i lika mycket så...
Citera
2014-11-18, 18:05
Medlem
Champ.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stexum
Atenolol 25 mg ges till patienter med grav njursvikt. Annars brukar 50 mg ges. Jag antar att du inte har njursvikt.

Med den dosen behöver du inte oroa dig för effekten av träningen. Vid rekomenderad dos (50mg) påverkar det främst hjärtat. Det blir jobbigare att öka i pulsen och du kan känna dig tröttare snabbare. Du kan även bli sömning och trött och få blodtrycksfall. Du får ingen direkt påverkan på musklerna, men om du inte kan ta i lika mycket så...

men om man tar atenolol efter träningen då? påverkar det pulsen även dagen efter eller hur länge varar effekten?
Citera
2014-11-18, 18:17
Medlem
Spelar ingen roll när du tar den, eftersom du kommer ha läkemedlet i kroppen hela tiden. Troligtvis kommer du bli tröttare snabbare, men du kanske tolererar det bra.
Citera
2014-11-18, 19:20
Medlem
Champ.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
Spelar ingen roll när du tar den, eftersom du kommer ha läkemedlet i kroppen hela tiden. Troligtvis kommer du bli tröttare snabbare, men du kanske tolererar det bra.

är effekten ungefär som atarax? vet du hur länge effekten varar ? 12 timmar kanske?
Citera
2014-11-18, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champ.
är effekten ungefär som atarax? vet du hur länge effekten varar ? 12 timmar kanske?
Verkligen inte, Atarax är ett lugnande som ska göra dig psykiskt trött. Atenolol sänker blodtrycket genom att hindra effekten av bl.a. adrenalin på hjärtat under både fysisk och psykisk ansträngning. Det kommer bli jobbigare att utföra fysiska aktiviteter eftersom du blir trött fortare.
Jag gick själv på hög dos av blodtryckssänkande mediciner p.g.a. migrän och träning var helt uteslutet. Att gå på plan mark var som att gå i en brant uppförsbacke ungefär. Detta var rätt jobbigt, eftersom jag tidigare kunnat springa 20 kilometer utan större problem.
Citera
2014-11-19, 17:07
Medlem
Citat:
men om man tar atenolol efter träningen då? påverkar det pulsen även dagen efter eller hur länge varar effekten?

Nej. Du måste ta den kontinuerligt.

Citat:

Nix, inte samma som atarax. Kan vara allt från ingenting, till mild trötthet, dåsighet, till svimningskänsla vid höga doser. Det finns även andra betablockerare, tex metoprolol eller propranolol som kan funka bättre eller sämre. Även andra klasser av blodtrycksmediciner. Atenolol lågdos är en bra start, testa med det under 3-4 veckor och utvärdera därefter.
Citera
2014-11-19, 17:24
Medlem
Champ.s avatar
Citat:
Nej. Du måste ta den kontinuerligt.

Nix, inte samma som atarax. Kan vara allt från ingenting, till mild trötthet, dåsighet, till svimningskänsla vid höga doser. Det finns även andra betablockerare, tex metoprolol eller propranolol som kan funka bättre eller sämre. Även andra klasser av blodtrycksmediciner. Atenolol lågdos är en bra start, testa med det under 3-4 veckor och utvärdera därefter.

japp, tänker starta med 25mg och se ifall blodtrycket sänks så som jag önskar. tänker inte börja med 50mg iaf.

kan du nån bättre blodtrycksmedicin som passar styrketränare lite mer än vad atenolol gör?
Citera
2014-11-20, 00:25
Medlem
Det finns läkemedel som passar bättre. Tex ACE-hämmare som Enalapril, Ramipril, i en låg dos. Annars kan man använda en kalciumblockerare, tex amlodipin. Dessa är betydligt bättre när det kommer till träning. Detta givetvis efter försök med kost, viktnedgång, rökstopp, minskad alkohol.

Observera att detta ENBART gäller om du är frisk för övrigt. Andra sjukdomar gör så att man behöver tänka mer på konsekvenserna.
Citera
2014-11-20, 21:49
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Det finns läkemedel som passar bättre. Tex ACE-hämmare som Enalapril, Ramipril, i en låg dos. Annars kan man använda en kalciumblockerare, tex amlodipin. Dessa är betydligt bättre när det kommer till träning. Detta givetvis efter försök med kost, viktnedgång, rökstopp, minskad alkohol.

Observera att detta ENBART gäller om du är frisk för övrigt. Andra sjukdomar gör så att man behöver tänka mer på konsekvenserna.
Yes, dessa kan man använda, man kan även använda diuretika (vätskedrivande) för att sänka blodtrycket. De olika substanserna har olika för och nackdelar, så prata med din läkare ifall du funderar på att byta.

Diuretika t ex är dopingklassat, så om du tävlar på något sätt ska du inte använda det.
ACE-hämmare är teratogent och ska inte användas om du är kvinna och är/planerat att bli gravid.

Betablockare (som Atenolol) blockerar beta1-receptorerna i hjärtat så adrenalin inte kan binda in och höja pulsen på samma sätt som det skulle annars. Detta kan bli väldigt jobbigt om man vill utföra konditionsträning, eftersom pulsen och hjärtminutvolym påverkas.
Citera
2014-11-21, 04:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredrik686
Yes, dessa kan man använda, man kan även använda diuretika (vätskedrivande) för att sänka blodtrycket. De olika substanserna har olika för och nackdelar, så prata med din läkare ifall du funderar på att byta.

Diuretika t ex är dopingklassat, så om du tävlar på något sätt ska du inte använda det.
ACE-hämmare är teratogent och ska inte användas om du är kvinna och är/planerat att bli gravid.

Betablockare (som Atenolol) blockerar beta1-receptorerna i hjärtat så adrenalin inte kan binda in och höja pulsen på samma sätt som det skulle annars. Detta kan bli väldigt jobbigt om man vill utföra konditionsträning, eftersom pulsen och hjärtminutvolym påverkas.

Visst kan man använda diuretika, men TS verkar träna hårt, och det är onödigt med risken för rhabdomyolys och elektrolytrubbningar.
Citera
2014-12-27, 17:38
Medlem
Champ.s avatar
jag har använt atenolol ett tag nu och är tvungen att avbryta. enda bieffekten jag har haft var då att det var omöjligt för mig att kunna deffa(gå ner i vikt). försöker just nu gå ner några kg fett så jag skippar atenolol helt enkelt! blir istället lågdos aspirin vid behov då även det sänker blodtrycket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in