Citat:
Ursprungligen postat av Vader
Hej.
Jag har blont hår, och vill färga håret svart. Mina ögonbryn är bruna, visserligen något ljusbruna men ändå, det lär nog se bra ut.
Mina frågor är:
Skall jag färga eller tona håret? Vad är skillnaden?
Vilken produkt skall jag köpa i affären? Något märke som är extra bra och varar längre?
Jag använder plattång förövrigt, finns det risk att håret torkar ut helt och går av om jag både plattar och färgar/tonar?
Tacksam för svar.
Om du färgar håret så är det permanent och måste växa/klippas bort.
Toningar finns i olika varianter med olika lång hållbarhet, från åtta tvättar till tjugofyra (tror jag). Eftersom du är ljus och ska färga dig mörk sitter färgen i längre, den liksom bleks, så du kommer inte ha svart hår tills du en morgon vaknar blond igen, utan det går gradvis.
Kanske idé att tona först för att se. Du kanske ser ut som en jubelidiot och då känns det ju bra att du bara behöver stå ut i tre veckor istället för ett halvår?
Toningar och färgningar brukar skydda och vårda håret (och nu lät jag som en reklamsnutt) så använd du din plattång.
Plattången i sig, däremot, skadar håret jättemycket. Du har aldrig funderat på en rakpermanent istället?