2014-11-17, 02:58
Medlem
Hej
Jag jag kan börja med att säga att jag har aktivitetsersättning.
Nu den 1 December får jag min första hyresrätt och jag behöver därför söka bostadstillägg.
När man söker bostadstillägg så tittar dom alltid på vad man hade för tillgångar den 31 December året innan.
Om jag ansöker om bostadstillägg nu så att det gäller från den 1 December
så kommer dom se att jag hade 150 000 kr på mitt bankkonto den 31/12 - 13.

Men jag undrar om jag ansöker om bostadstillägg den 1 Januari istället och ansöker en månad bakåt i tiden alltså från den 1 December.
Vilket datum är det dom kolla på när de ser hur mycket tillgångar jag har?

Är det det året som jag söker eller är det det är det som jag ansöker om?
Om jag ansöker nu från den 1 December så måste jag ansöka på nytt den 1 Januari för annars får jag mindre bostadstillägg under hela året.

Saken är den att förra året hade jag 150 000 kr och nu har jag ca 7000 kr.
Jag är rädd för att det blir misstänksamma om de jämför eller tänker dom inte så?

Känns som att det blev lite invecklat det här men fråga om det är något som är oklart
Tacksam för all hjälp
Citera
2014-11-17, 05:05
Medlem
Det verkar som om du fått hur det går till om bakfoten; du ansöker om bostandsbidrag och bostadstillägg i förhand, sedan efter ett år kollar försäkringskassan om dina uppgifter stämde. Om de gjorde det är allt frid och fröjd. Hade du det sämre och rätt till mer bidrag får du en extrautbetalning, hade du det bättre får du betala tillbaka.
Citera
2014-11-17, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Det verkar som om du fått hur det går till om bakfoten; du ansöker om bostandsbidrag och bostadstillägg i förhand, sedan efter ett år kollar försäkringskassan om dina uppgifter stämde. Om de gjorde det är allt frid och fröjd. Hade du det sämre och rätt till mer bidrag får du en extrautbetalning, hade du det bättre får du betala tillbaka.

Jaha, som sagt är det min första hyresrätt

Men jag har läst att man kan ansöka om bostadstillägg 3 månader bakåt i tiden.
Och om jag skickar in min ansökan i Januari och ansöker om bostadstillägg från 1 December.
Vet du vilket datum dom kollar på den 31/12 - 13 eller 31/12 - 14 ?
Citera
2014-11-17, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P0mP0m
Jaha, som sagt är det min första hyresrätt

Men jag har läst att man kan ansöka om bostadstillägg 3 månader bakåt i tiden.
Och om jag skickar in min ansökan i Januari och ansöker om bostadstillägg från 1 December.
Vet du vilket datum dom kollar på den 31/12 - 13 eller 31/12 - 14 ?
Att man kan ansöka om 3 månader bakåt i tiden är mer av en "feature" för de som inte visste att de hade rätt till bidraget. Det kan hända att de kollar på din ekonomi för 2013 för att bedömma om du skulle ha bidrag för december, men när jag hade det kollande man period för period; dvs ansökte du december 2013 så kollar de 2015 om perioden dec 2013 - dec 2014 var korrekt.
Citera
2014-11-17, 14:05
Medlem
Citat:
Att man kan ansöka om 3 månader bakåt i tiden är mer av en "feature" för de som inte visste att de hade rätt till bidraget. Det kan hända att de kollar på din ekonomi för 2013 för att bedömma om du skulle ha bidrag för december, men när jag hade det kollande man period för period; dvs ansökte du december 2013 så kollar de 2015 om perioden dec 2013 - dec 2014 var korrekt.

Okej, men tror du att dom reagerar på att jag hade 150 000 kr 2013 och 7000 kr 2014?
Citera
2014-11-17, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P0mP0m
Okej, men tror du att dom reagerar på att jag hade 150 000 kr 2013 och 7000 kr 2014?
Det beror på din övriga inkomst. Har du inte haft någon alls att tala om är det inte konstigt att pengarna försvunnit.
Citera
2014-11-17, 15:35
Medlem
Citat:
Det beror på din övriga inkomst. Har du inte haft någon alls att tala om är det inte konstigt att pengarna försvunnit.

Den inkomsten som jag har haft är 6000 kr i Aktivitetsersättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in