2014-11-16, 20:49
Medlem
Hejsan!

Jag har tröttnat fullständigt på färdigpåsarna med exempelvis Estrella-dippar som finns att tillgå bland de flesta chipsavdelningar, och därav även slutat köpa dem. Men jag saknar ändå att ha en liten skål med dipp till ett par goda chips.

Därför funderar jag kring om det finns goda chanser att kunna tillaga en dipp på egen hand, av ingredienser som inte är alltför ovanliga i ett svenskt hushåll, och om ni i så fall har några tips på några sådana goda dippar?

Tack på förhand!
Citera
2014-11-16, 20:53
Medlem
Odi-et-amos avatar
Creme fraiche eller gräddfil, helst båda.
Vitlök (MASSA ) Som du pressar, givetvis.
Flingsalt
Honung

Blanda, smaka av och låt stå i kylskåpet ett tag. Brukar ha det till kött ibland också.
Citera
2014-11-16, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odi-et-amo
Creme fraiche eller gräddfil, helst båda.
Vitlök (MASSA ) Som du pressar, givetvis.
Flingsalt
Honung

Blanda, smaka av och låt stå i kylskåpet ett tag. Brukar ha det till kött ibland också.

De ingredienserna har jag mest troligen hemma! Hur blir smaken med kombinationen av vitlök och honung om jag får fråga, och har du ett hum om vilka mängder som bör användas?
Citera
2014-11-16, 21:03
Medlem
KiMp4s avatar
Hemmagjord guacamole är ju toppen att dippa med
Typ avokadoröra :P
Citera
2014-11-16, 21:05
Medlem
Tritonuss avatar
Jag har två som jag gör till chips rätt ofta. Den första är faktiskt en salladsdressing som är kanon till chips och den andra är en röra jag brukar ha till tapas.

Dipp/Salladsdressing
2 dl crème fraiche
2 msk kalvfond
2 kapsyler ättikssprit
1/2 finhackad gul lök

Bara att blanda ihop allt. Du kan ju känna av hur du tycker ättiksspriten är. Vissa gillar det, andra inte. Jag älskar det så jag har betydligt mer än 2 kapsyler i . Och den är rent gudomlig att ha som salladsdressing!

Vitlöksdipp
En "bukett" vitlök
1dl crème fraiche
1dl majonäs (Hellmans!!)
paprikapulver

Ta isär vitlöksklyftorna (behåll skalet på) och lägg i en ugnsform och blanda runt med lite olivolja. Borde va runt 15 klyftor. Kör de i ugnen tills de börjar få färg och är mjuka. Skala de när de har svalnat lite och mosa med en gaffel. Blanda i majjon och crème fraichen. Smaka av med lite paprikapulver! Gudagott till allt! Chips, rotfruker, grillat, funkar till att utom havregrynsgröten!
Citera
2014-11-16, 21:05
Medlem
cyberbanans avatar
Sweet baby rays bbq sås blandat med cr-fraiche och filmjölk

Grillkrydda, vitlök, svartpeppar, oregano, paprikapulver blandat med cr-fraiche och filmjölk
Citera
2014-11-16, 21:08
Medlem
Odi-et-amos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeroesXVillains
De ingredienserna har jag mest troligen hemma! Hur blir smaken med kombinationen av vitlök och honung om jag får fråga, och har du ett hum om vilka mängder som bör användas?
Man ska inte ta för mycket honung, bara runda av såsen så att säga Jag är jättedålig på mått då jag sällan använder det själv. Testa lite i taget och smaka av till du fått så som du vill ha det.
Citera
2014-11-16, 21:42
Medlem
Ryttmaestarens avatar
gräddfil och rejält med sweetchili-sås, lite salt å peppar, en droppe ketchup
Citera
2014-11-17, 00:18
Medlem
Tzatziki!

1 l FAST yoghurt. Typ stora burken med grek på fast det står turkisk...

1 st gurka. Den ska skalas, kärnas ur, rivas och läggas i en sil (med djup tallrik under). Häll på salt för att få bort så mycket av vätskan som möjligt. Låt stå minst 30 min.

Blanda yoghurten och gurkan (pressa ut så mycket vätska som möjligt!) i en skål. Blanda sedan i nedanstående ingredienser efter smak:

vitlöksklyftor, pressade, mellan 2-5st
jungfruolivolja
finhackad dill, fryst duger
peppar och en lite socker
ev. salt
Citera
2014-11-23, 15:58
Medlem
Yoghurt/Gräddfil
Sötsur sås
Sambal oelek
Vitlök