2014-11-16, 17:40
Medlem
FatEyeJacksons avatar
Hej! Jag har hamnat i en lite speciell situation och skulle behöva lite hjälp med att förstå vad som gäller, här kommer historien:
Jag fick till uppgift att sälja min farmors bil som varit avställd några år och inte använts. Det är en audi a4 tdi, en diesel alltså med ganska hög skatt. Jag ställde på den för att kunna besikta den och sedan så ställde jag av den igen när det var klart (den var påställd ca en vecka).
Jag gör sedan en annons och får svar av en kille som vill att jag kör in bilen till lokala tågstationen då han kommer med tåg och ska köpa den. Jag skrev i annonsen att den ej var påställd och skattad. Men jag tänker att jag ska köra den till tågstationen och sen så ska han köra den 30 mil hem så bör den ju vara påställd så att försäkringen gäller. Så jag ställer på den samma dag som vi skriver ägarbyte och skickar in papperna. Detta skedde den 13/11 (alltså i torsdags). Idag så ringer ringer farmor och säger att jag måste ställa av bilen för annars så åker hon på fordonskatten. Då jag kollar upp bilen på transportstyrelsen så står den fortfarande i hennes namn, förmodligen så har inte papperna kommit in än så att det har registrerats då det är helg. Så jag ställer av bilen idag via internet och det fungerade.
Så hur blir det? Hur ser det ut att ägarbytet ägde rum 13/11 och att jag ställde av den 16/11 alltså 3 dagar senare? Vem kommer att åka på skatten? Har jag gjort fel? Skrev klart och tydligt i annonsen att den var oskattad och avställd. Så det känns inte som att jag ljugigt.
Jag ska ringa transportstyrelsen imorgon och prata med dom men det var stängt på söndagar så jag vill bara ha lite åsikter av er nu då jag är nojjig.
Citera
2014-11-16, 18:40
Medlem
Provocative2.0s avatar
Du har sålt en bil som du sedan har ställt av. Kan inte den juridiska termen om det inte är bedrägeri samt urkundsförfalskning.
Vad tror du kommer hända om den nye ägaren skulle krocka med ett avställt fordon?
Citera
2014-11-16, 18:49
Medlem
FatEyeJacksons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Du har sålt en bil som du sedan har ställt av. Kan inte den juridiska termen om det inte är bedrägeri samt urkundsförfalskning.
Vad tror du kommer hända om den nye ägaren skulle krocka med ett avställt fordon?
Det är ju nu hans bil och den skulle inte användas utan tas för reservdelar, dock så skulle han köra hem den. Jag skrev ju i annonsen att den var avställd så det ska han ju vara väl medveten om i sådana fall? Jag har kvar annonsen ifall det skulle behövas någon form av bevisning.
Citera
2014-11-16, 18:53
Medlem
zoombos avatar
Man behöver inte ställa på ett fordon för att besikta det.
http://www.bilprovningen.se/Privat/K...ngsperiod.html
Låter som du har krånglat till det alldeles i onödan.
Om en bil ställs på så ska (gamla) ägaren betala skatten för nästkommande period, även om ett ägarbyte görs. Ställer man av ett fordon efter ägarbytet så går överskjutande skatt tillbaka till den som var ägare vid avställningstillfället.
Risken här är att du åker på skatten i alla fall.
Sen hoppas jag att bilen försäkrades, annars upptäcker trafikförsäkringsföreningen att bilen varit påställd och oförsäkrad och kommer att kräva pengar för detta. Ganska mycket per dag dessutom.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/...ing-av-fordon/
Citera
2014-11-16, 19:01
Medlem
FatEyeJacksons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Man behöver inte ställa på ett fordon för att besikta det.
http://www.bilprovningen.se/Privat/K...ngsperiod.html
Låter som du har krånglat till det alldeles i onödan.
Om en bil ställs på så ska (gamla) ägaren betala skatten för nästkommande period, även om ett ägarbyte görs. Ställer man av ett fordon efter ägarbytet så går överskjutande skatt tillbaka till den som var ägare vid avställningstillfället.
Risken här är att du åker på skatten i alla fall.
Sen hoppas jag att bilen försäkrades, annars upptäcker trafikförsäkringsföreningen att bilen varit påställd och oförsäkrad och kommer att kräva pengar för detta. Ganska mycket per dag dessutom.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/...ing-av-fordon/

Har bilen tidigare varit försäkrad så går väl försäkringen på igen när man ställer på bilen? Så har det varit tidigare när jag ställt på bilar och mopeder. Ja detta är en riktig soppa så jag försöker få lite klarhet i vad som kommer hända... i o med att det är en dieselbil så delar man upp skatten på 3 tror jag, så jag åker väl eventuellt på en skatt på 1500 kr i såna fall. Och då bilen är avställd så åker väl dom pengarna rakt ner i fickan på den nya ägaren.... surt
Citera
2014-11-16, 19:04
Medlem
http://www.transportstyrelsen.se/sv/...attskyldighet/
Citera
2014-11-16, 19:30
Medlem
Provocative2.0s avatar
Oavsett hans anledning till köp o vad du skrev i annonsen så betalade han för en påställd bil.
Så fort du hade pengarna i hand så var det hans bil.
Nu ändrades förutsättningarna så har du tur så gör han inget åt det. Men vill han jävlas så ligger du risigt till.
Citera
2014-11-17, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Du behöver nog inte oroa dig för jag är ganska säker på att den där avställnngen inte gick igenom,dessutom är nye ägaren skyldig att ta en trafikförsäkring på bilen samma dag som han köper den.
Gick den igenom så kommer Ts ändå att få betala och den nye ägaren får en liten bonus på posten.
Citera
2014-11-17, 16:19
Medlem
Megaforces avatar
Skatten debiteras ändå den som äger bilen under en innevarande månad såvida det inte är en bil med väldigt hög fordonsskatt där man betalar skatt per dag.

Det innebär att farmodern får betala skatt för hela månaden oavsett när bilen säljs under månaden.

Så om bilen ställs av den 13e eller 16e har ingen betydelse för skatten. Man får ändå betala hela den summan som kommer på räkningen för den första påställningen, oavsett om den varar till 16 eller sista i månaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in