• 1
  • 2
2014-11-16, 14:04
Medlem
Obelix2s avatar
Hej!

Så här ligger det till. Jag har märkt att jag de senaste veckorna har blivit ganska brun. Nästan som om jag skulle ha varit på utomlands. Men saken är den att jag inte vistats i solen överhuvudtaget på väldigt länge. Folk har liksom frågat om jag har solat solarium eller dylikt. Jag har blivit brun, utan att ha solat alls. Någon som har en aning hur detta kan ske?

Stefan89
Citera
2014-11-16, 14:12
Medlem
Glömt att duscha?
Citera
2014-11-16, 14:13
Medlem
Obelix2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iLikeGiraffes
Glömt att duscha?

Nej, duschar varje dag som vanligt. Jag känner mig faktiskt nästan ännu mer brun efter en dusch.
Citera
2014-11-16, 14:40
Medlem
Du har inte ätit kopiösa mängder morötter och fått en orange ton i huden?
Citera
2014-11-16, 14:42
Medlem
gurkmaioneses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obelix2
Nej, duschar varje dag som vanligt. Jag känner mig faktiskt nästan ännu mer brun efter en dusch.

Du har antagligen fel slags dusch. http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/artiklar/lelle-modig-testar-solduschning-4fc33bcb04bf72228b000ac6 Sådan dusch gör ofta att man blir brunare efter. Du kan inte ha förväxlat en sådan med din vanliga dusch (borde se ut ungefär såhär http://4.bp.blogspot.com/-NT-x3hQ9xX0/UKFyqrLv9UI/AAAAAAAAEZ4/gQFZV_YQ0bg/s1600/dusch.jpg)
Citera
2014-11-16, 14:56
Medlem
SkepticalHippos avatar
Är du säker på att det är brun du har blivit och inte gul? Det kan ofta misstolkas som att man är brunare, särskilt som solariesolande och morotsknaprande människor gärna får en lite gulaktig ton på huden.

Gul hy är i alla fall skitilla. Det får man vid olika leversjukdomar som hepatit ellet leversvikt. Då ska du genast till en läkare eftersom det gått rätt långt om huden färgas. Kolla detta:

1. Är din hy mot det gula hållet?
2. Är dina ögonvitor vita eller är de färgade? De brukar också bli svagt (eller extremt i långt skridna fall) gula.
3. Äter du väldigt mycket morötter på sistone? Om man äter mycket morot så kan man bli rätt gul/orange och lättare "få färg" vid solning, det uppskattas av solnarkomaner.
Citera
2014-11-16, 15:02
Medlem
Obelix2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Är du säker på att det är brun du har blivit och inte gul? Det kan ofta misstolkas som att man är brunare, särskilt som solariesolande och morotsknaprande människor gärna får en lite gulaktig ton på huden.

Gul hy är i alla fall skitilla. Det får man vid olika leversjukdomar som hepatit ellet leversvikt. Då ska du genast till en läkare eftersom det gått rätt långt om huden färgas. Kolla detta:

1. Är din hy mot det gula hållet?
2. Är dina ögonvitor vita eller är de färgade? De brukar också bli svagt (eller extremt i långt skridna fall) gula.
3. Äter du väldigt mycket morötter på sistone? Om man äter mycket morot så kan man bli rätt gul/orange och lättare "få färg" vid solning, det uppskattas av solnarkomaner.

Mer åt orangehållet, gul skulle jag inte säga. Morötter äter jag ibland, men inga stora mängder. Mina ögonvitor skulle jag säga är oförändrade. Helvete, hoppas man inte åkt på någon leversjukdom nu..
Citera
2014-11-16, 15:04
Medlem
Obelix2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orangeparaply
Du har inte ätit kopiösa mängder morötter och fått en orange ton i huden?

Ett tag så åt jag ett ämne som finns väldigt mycket i morötter. Betakaroten eller nåt. Men det var såpass längesedan att det inte borde göra någon skillnad. Var säkert månader sedan.
Citera
2014-11-16, 15:21
Medlem
Timmervargens avatar
Bara vänja dig. Detta är det nya Sverige.
Citera
2014-11-16, 15:45
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Mer åt orangehållet, gul skulle jag inte säga. Morötter äter jag ibland, men inga stora mängder. Mina ögonvitor skulle jag säga är oförändrade. Helvete, hoppas man inte åkt på någon leversjukdom nu..

Citat:
Ett tag så åt jag ett ämne som finns väldigt mycket i morötter. Betakaroten eller nåt. Men det var såpass längesedan att det inte borde göra någon skillnad. Var säkert månader sedan.

Det är just betakaroten som här att man lättare blir brungul i hudtonen så där kan lösningen finnas. Alltså inget livshotande. Så länge du inte har några andra symtom, som exempelvis ont i mage/ryggslut/sida eller känner dig allmänpåverkad så är det säkert lugnt.

Har du blivit tröttare, mår lite dåligt på diffusa sätt och/eller har ont så ringer du vårdcentralen. Ett test på leverfunktion kan utföras där så då får du svar efter några dagar bara och slipper fundera.

Citat:
Ursprungligen postat av Timmervargen
Bara vänja dig. Detta är det nya Sverige.

Hahahaha, det där var bäst idag
Citera
2014-11-16, 16:17
Medlem
Obelix2s avatar
Men betakarot grejen kan väl inte fortsatt ha effekt efter flera månader?
Citera
2014-11-16, 16:31
Medlem
Mycket ketchup, tomater och röd paprika kan också göra huden "brunare"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem