Citat:
Ursprungligen postat av
Woozah
Dina 'bevis' jag har sett hittills är kanske bevis i din värld men inte i en verklig, vetenskaplig värld. Det är egentligen där problemet ligger mellan foliehatt och skeptiker. Axiomen är totalt olika och det är också därför det uppstår problem däremellan. Dock så är jag mer intresserad av stabila axiom än axiom som är byggda på luft.
Och vilka "bevis" har jag presenterat då?
Visst, jag agerade Debunkare när jag avslöjade en amerikansk överstatlig konspiration rörande ett sk "UFO-ärende" (Washington-incidenten).
Där var jag dessutom en "bra Debunkare" eftersom jag också redovisade hårda Bevis för stt en konspiration ägt rum.
I det fallet är det ganska irrelevant om du personligen skriver att jag inte bevisade. Du har rätt att skriva vad du vill. Tråden är emellertid fortfarande öppen och om du vill granska bevisen är du välkommen. Men, som du också vet, så är det bevis som är sk "hårda bevis". Dvs som i sig inte går att kritisera.
SÅ - jag var alltså "Debunkare" där.
Men "skeptikerrörelsens lärjungar" är av den sekteristiska och dogmatiska, fanatiska uppfattningen att auktoriteter aldrig ska kritiseras - dvs oavsett hur fel de än har (och de ser naturligtvis de felen - så måste man i dras värld helt enkelt blint acceptera varje förklaring en auktoritet presenterar.
Därför kan man - enligt dem - aldrig "Debunka" en auktoritet.
Dvs. objektivt sett var min insats en ordboksdefinition på en Debunkning.
Dessutom en Debunkning som präglades av ingående skepticism.
Men enligt "skeptikerrörelsens dogmer kan man alltså inte vara skeptisk mot auktoriteter.
Så, trots att jag alltså objektivt uppfyllt varje kriterium för skeptisk behandling och Debunkning - så komme rändå aldrig skeptikerrörelsens lärjungar definiera vare sig mig, eller mina gärningar som vare sig skeptiska eller som en debunkare.
Jag kan redan på förhand predicera att ingen forumets skeptiker kommer att definiera mig som skeptiker. Eller mitt agerande som skeptiskt. Eller som vetenskapsmetodiskt grundligt. Eller som naturvetenskapligt inriktat.
Är det inte lite märkligt?
Precis som "antropologen" i tråden skriver - kan det finnas någon "konspiration" bakom skeptikernas beteende? Bakom deras närvaro "överallt".