Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-08, 15:55
  #1417
Medlem
Masingas avatar
Alla borde lära sig att ifrågasätta och inte tro på allt de läser. Jag är misstänksam i min natur och tror aldrig på något vid första anblick. Jag undersöker alltid informationen och försöker bilda mig en egen uppfattning. Sen så har de som är mer extrema och tror på helt löjliga saker.
Citera
2022-07-08, 16:19
  #1418
Medlem
Det roliga är att vad som anses vara konspirationsteori är helt beroende av vad globalisterna och deras anhängare, de nyttiga idioterna, anser vara riktigt och rätt.
* The great reset, införandet av cirkulär ekonomi aka kommunism, skapandet av Sovjet 2.0 osv, vilket ligger helt öppet för omvärlden att ta del av och som följs till punkt och pricka av i princip hela väst och deras "folkvalda" politiker = konspirationsteori
* Klimathotet, "den vita människan förstör jorden" är det konstanta utropet, utan några som helst bevis eller forskningsresultat, propaganda till förbannelse, där inget stämmer och inga spådomar inträffar = sanning och får inte ifrågasättas.
Citera
2022-07-08, 16:48
  #1419
Medlem
YeeNaaldloshii-s avatar
Ni har knappt ens fått era ögon öppnade, vänta så ska ni få se.
Citera
2022-07-08, 23:22
  #1420
Medlem
Vitmambas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Jag skulle vilja vända på det, TS.
Hur resonerar DU när du tror på uppenbara omöjlighet?
Jag vet inte vad du menar men det kan kvitta. Något omöjligt tror eller har jag säkert trott på.
Exempelvis i början av 2019-pandemin om varför jag inte brydde mig och inte slog en tanke på covid trots att viruset kunde vara betydligt farligare än det var.

Antagligen för att andras oro konkurrerade ut min. Tex på flygplan som ska landa eller börjar brinna. När andra är rädda så "slipper" jag vara det.
Om ett scenario inte drabbar mig värst så "frodas" jag på att jag inte behöver drabbas värst.

Störtar ett plan så drabbas alla hårt men åtminstone jämställt och jämlikt.
Citera
2022-07-09, 02:32
  #1421
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vitmamba
Jag vet inte vad du menar men det kan kvitta. Något omöjligt tror eller har jag säkert trott på.
Exempelvis i början av 2019-pandemin om varför jag inte brydde mig och inte slog en tanke på covid trots att viruset kunde vara betydligt farligare än det var.

Antagligen för att andras oro konkurrerade ut min. Tex på flygplan som ska landa eller börjar brinna. När andra är rädda så "slipper" jag vara det.
Om ett scenario inte drabbar mig värst så "frodas" jag på att jag inte behöver drabbas värst.

Störtar ett plan så drabbas alla hårt men åtminstone jämställt och jämlikt.
Jag menar när du tror på saker som strider mot fysiklagarna.
Typ 9/11.
Citera
2022-07-09, 07:07
  #1422
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitmamba
Även om man förnuftsmässigt är överens om vad som är rimligt så verkar "nya sanningar" inte behöva vara på det sätt som är mest troligt att anta, utan istället alltid på mer exotiska sätt med ospecificerade figurer, ljusskygga sällskap och energifält i dimridåerna. Vaccinteoretiker, okända mördare, agendor, riggade val, teorier osv.
Hur resonerar man med folk som tror? På vad "beror" bituhute, magnetfält, sektmentalitet, konspirationer och alternativa sanningar?
Vänder bevisbördan. Hävdar vad som inte går att motbevisa. Hittar på axiom och infererar därifrån. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel

Alla tror på osanningar, men håller med varandra. Det blir ingen diskrepens. Därför pekas ingen ut som foliehatt eller kättare.

Det krävs mycket tankemöda att tillämpa vetenskapliga metoder på alla beslut. Så ingen vettig människa försöker det. Man litar på auktoriteter inom sina fält.
__________________
Senast redigerad av Ok-perfekt 2022-07-09 kl. 07:41.
Citera
2022-07-09, 08:22
  #1423
Medlem
Ghastens avatar
Foliehattarna skrek högt ut att alla vi vaccinerade skulle dö i drivor. Inte sett det däremot att flera av dem själva hamnar på sjukhus gör att dem har svårt att andas.

Missfall hade heller inget med vaccinet eller mensrubbning.
Citera
2022-07-09, 08:48
  #1424
Moderator
evilhoneys avatar
Psykologi --> Konspirationer och alternativa teorier
/Moderator
Citera
2022-07-09, 09:15
  #1425
Medlem
madtops avatar
Trådar sammanfogade.
Startinlägg i infogade tråden: (FB) Vad finns i huvudet på debunkers och foliehattar? (mod)


/Moderator
__________________
Senast redigerad av madtop 2022-07-09 kl. 09:38.
Citera
2022-07-09, 09:26
  #1426
Medlem
Vitmambas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel
Man litar på auktoriteter inom sina fält.
är man gissar. Foliehattarna fick rätt om labbläcksteorin. Problemet är att man kan gissa fel med.
[/spoiler]
Mycket är bara auktoriteter. Man kan gå till politiken, tex Miljöpartiet. De flesta är vattenkammade till att tycka samma i alla frågor även utanför miljöpolitiken. Tänk religioner som dessutom har en tredje dimension utanpå det sociala, dvs helvetet respektive paradiset beroende på hur man tycker/sköter sig och denna indoktrinering sedan barnsben.
Citat:
Alla foliehattar är knäppgökar.
Alla knäppgökar är konstiga.
Alla foliehattar är konstiga (rätt)
Alla konstiga är foliehattar (fel)
Elon Musk är en typisk foliehatt och många vardagliga figurer. Dom är inte konstiga men de har inte gått till botten med sig själva.
Elon har inte ställt sig frågan vad han sysslar med. För mig är det okej att tro, att se ufon osv så länge man är på det klara att det är tror eller spekulerar man gör.
Citera
2022-07-09, 13:37
  #1427
Medlem
Det finns alltid två sidor. En som tror på allt och den andra som inte tror på något. Jag kände en kille som slutade onanera in på toaletten för att han trodde att regeringen samlade in hans spermier. I vilket fall som helst är båda extrema tankar.
Citera
2022-07-10, 11:58
  #1428
Medlem
Kommer en foliehatt med 5 exempel, varav det finns förklaringar till 1, väljer en debunker att fokusera och styra över samtalet till den han kan förklara, istället för att intressera sig i de andra 4.

https://c.tenor.com/WcYrO0qbEjgAAAAd...wires-nasa.gif
Kan även snabbt dra till med helt orimliga förklaringar och snabbt tuta vidare. "Science" är deras religion och ingen får ifrågasätta prästerna/skådespelarna som det står titeln "forskare" under i TV-programmering.

De är på forumet för att skydda sin egen verklighet. Kan dessutom vara betalda grindvakter och anställda på forum.
__________________
Senast redigerad av raggarsvin90 2022-07-10 kl. 12:05.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback