2023-05-24, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Ja jag har också dragit åt det hållet att han är homosexuell. Att han är gay men fortfarande inne i garderoben och att han har noll planer på att någonsin kliva ur den.
Det skulle vara helt otänkbart att kombinera ett liv utanför garderoben med att ha hög rang inom det militära.
Och vad i hela fridens torg skulle mormor ta sig till!?😱

Fru och barn blir Arvids skydd (läs garderob) i att hålla verkligheten borta för sig själv och andra. I det uppstår därför ett fundamentalt behov av egen tid där frun inte inbegrips eftersom den egna tiden blir den enda möjligheten att få leva ut sin sanning med andra människor som också har snabel.
Det skulle kunna vara den balansgång som behövs för att tillfredsställa förväntningarna från omvärlden (och delvis sina egna förväntningar) med att få leva ut sin sanning, om än i små små pytsar.

Att vara så där enormt kontrollerad som Arvid är när det gäller tal/tonalitet, blick och mimik, tillika val av yrke, kanske är hans kamouflage?

Det är i alla fall en alternativ teori till det som många av oss presenterat tidigare, dvs att han skulle vara narcissist eller psykopat.
Hmm..jag håller båda teorierna halvt öppna ännu så länge…

Ja, det är flera i min bekantskapskrets som kollar programmet och som också säger att de tror att Arvid är bög. Och det är ju helt ok att vara det. Dock verkar det inte passa in i Arvids egen världsbild av sig själv. Om det är så utsätter han sig för en jävla psykisk dragkamp. Kanske är det den kampen vi ser manifestera sig i en kaptensgrad.
Citera
2023-05-25, 07:29
Avslutad
Citat:
Ja jag har också dragit åt det hållet att han är homosexuell. Att han är gay men fortfarande inne i garderoben och att han har noll planer på att någonsin kliva ur den.
Det skulle vara helt otänkbart att kombinera ett liv utanför garderoben med att ha hög rang inom det militära.

Fru och barn blir Arvids skydd (läs garderob) i att hålla verkligheten borta för sig själv och andra. I det uppstår därför ett fundamentalt behov av egen tid där frun inte inbegrips eftersom den egna tiden blir den enda möjligheten att få leva ut sin sanning med andra människor som också har snabel.
Det skulle kunna vara den balansgång som behövs för att tillfredsställa förväntningarna från omvärlden (och delvis sina egna förväntningar) med att få leva ut sin sanning, om än i små små pytsar.

Att vara så där enormt kontrollerad som Arvid är när det gäller tal/tonalitet, blick och mimik, tillika val av yrke, kanske är hans kamouflage?

Det är i alla fall en alternativ teori till det som många av oss presenterat tidigare, dvs att han skulle vara narcissist eller psykopat.

Ville inte skriva det men något konstigt är det ju när han både ska gifta sig med en främling och har bråttom att hitta den perfekta mamman till sina barn och samtidigt basunerar ut 24/7 att han vill typ leva ett separat, parallellt liv utanför relationen som den andra ska skita i. Så uppfattar jag hans budskap. Hon ska skita i det eftersom det är hennes eget fel om han ”försvinner” för då har hon inte kommunicerat sina behov. Men gör hon det kväver ju hon honom och respekterar inte hans behov av ”utrymme”. Förresten menar inte att det är konstigt att vara just gay eller bi, men att hans budskap är inkonsekvent och hans medverkan i programmet känns inte genuin. Hans ”romantiska” komplimanger känns inte genuina utan som obligatoriska tillägg här och där för att Ida inte ska gå utan tro att hon har så mycket att hämta i deras relation.
Citera
2023-05-25, 07:46
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Detta! Du beskriver exakt det som gör det så obehagligt att se Arvid och Ida! Ida är långt mer mogen och trygg än Arvid, och det klarar han inte, så han gör ner henne. Han försöker dra ner henne till sin egen otrygga neurotiska nivå. Arvid beter sig som om han har ett skrikande barn inombords, det är full panik inom honom. Och han vill kontrollera sin omgivning. I tidigare relationer säger han ju att han har bestämt, visat vägen och bara följt sina egna behov. Vilken gigantisk bäbis han är!

Ja Arvid blir mer och mer obehaglig för varje avsnitt. Jag reagerade på när dom satt med psykologen. Arvid sneglar flera gånger på Idas halsband. Sen rättar han till det. Wtf??? Han är extrem i att kontrollera sin omgivning. Men Ida är stenkall, hon blinkar knappt. Båda två är lite robotaktiga (men Ida är en glad robot).

När han säger att han vill ha barn menar han; han vill ha fru och barn som rekvisita. Han ska ha det för det ska man ha, det ser bra ut. Men han kommer vara minimalt delaktig i att hantera barnen, för han ska ut och plocka döda svanar etc.
Citera
2023-05-25, 07:49
Avslutad
Citat:

Ja att bli übermaskulin brukar ju sällan vara ett sunt tecken hos män överhuvudtaget. Nu lät det igen som jag menade att just sexuell läggning är sund eller inte sund, det var inte det jag menade, utan enbart när män fokuserar på det übermaskulina, speciellt i grupp med en stark ledare. Raw Man, haha!
Citera
2023-05-25, 07:57
Medlem
Dort wo man Bücher wegwerft, wegwerft man auch am Ende Menschen (Där man kastar bort böcker, kastar man till slut bort människor), för att tala med gamle Heine. Food for thoughts, kära Lina, food for thoughts...

Som tur var för Alex så fick han behålla både de Sade och Sacher-Masoch i bokhyllan eftersom Lina inte kände igen namnen och då det var litet för mycket text på en gång för henne.
Senast redigerad av GregersWerle 2023-05-25 kl. 08:01.
Citera
2023-05-25, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Ja, det är flera i min bekantskapskrets som kollar programmet och som också säger att de tror att Arvid är bög. Och det är ju helt ok att vara det. Dock verkar det inte passa in i Arvids egen världsbild av sig själv. Om det är så utsätter han sig för en jävla psykisk dragkamp. Kanske är det den kampen vi ser manifestera sig i en kaptensgrad.
Okej, kanske flera i din bekantskapskrets som har rätt då.
Minns Kaviar Lars, han som var lik, killen på Kalles kaviar tuben, han verkade lite gay och där blev det inget, de skilde sig vid programmets slut.
Citera
2023-05-25, 09:07
Medlem
FedupFlorences avatar
Nu får jag faktiskt logga in och protestera. Kan förstå vad som är möjligt att läsa in i Arvids utstrålning - men jag håller inte med. Det är hans tomma blick, monotona röst, eviga prat om egentid och vikten av att båda parter kan kommunicera egna behov, säger sig ha effektiviserat sin vardag (får vi se när han sitter framför exceel med staplar i olika färger), det übermanliga levernet som kvalificerar honom till gay, va kontrollerande, ha ett osunt behov av egentid, leta livmoder och rekvisita i fru o husa, och vilja leva ett eget (hemligt) parallellt liv.

Ida beskrev honom som den manligaste och den känsligaste (el. nåt likn.) man hon träffat. Han har bra självkännedom och vet precis hur svår han kan vara och är därför (kanske över)tydlig med vem han är för hennes och sin egen skull. Han behöver vissa saker på sitt sätt, har rutiner och tydliga behov, som mat och träning. Egentiden lägger han på träning eller annat som är svårt för andra att förstå, då majoriteten tillbringar den tiden i soffan och han själv inte ens minns när han satt i sin egen.

Han undrar om hon är självständig nog att reda sig själv och sin egen lycka, om han kan va trygg med att hon vet vad hon behöver och säger ifrån om det inte funkar för henne, att hans tempo, traditioner och rutiner funkar med hennes. Gör det det och när SvT stänger av är han ett riktigt kap. Han har ett mindset som en elitidrottare och det är nog inte konstigare än så.
Senast redigerad av FedupFlorence 2023-05-25 kl. 09:22.
Citera
2023-05-25, 09:36
Medlem
-SchmergliN-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulturstrateg
Det finns få saker som är så undergivet som att äta kött som man. Särskilt när du är uttalad djurvän. Du likställer dig bara med den förhistoriska beta-man(på den tiden människan inte visste annat än att äta sin naturliga, växtbaserade diet) som, av rädsla, undergivet började äta av det djur som psykopaten i lerhyddekolonin dödat och bestämt att ni andra skulle äta.

Mycket av din beta-framtoning skulle försvinna om du blev vegan. Ärligheten mot dig själv som ligger till grund för det beslutet hade smittat av sig på övriga aspekter av ditt liv. Inte en chans att du hade sökt till det här programmet och låtit dig förnedras om du varit vegan. Att vara vegan är att ha integritet.

När blev veganism synonymt med alfahanar istället för undernärda sojapojkar på Söder? Du borde nog, i all välmening, hålla dig till att bedöma deltagarnas ansiktsstruktur. Det där var en svag spaning.
Citera
2023-05-25, 09:55
Medlem
bridgeblandnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -SchmergliN-
När blev veganism synonymt med alfahanar istället för undernärda sojapojkar på Söder? Du borde nog, i all välmening, hålla dig till att bedöma deltagarnas ansiktsstruktur. Det där var en svag spaning.
Fattade du helt seriöst inte ironin?
Citera
2023-05-25, 10:09
Medlem
Huzzahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
…och det är nog inte konstigare än så.

Håller med. Han är helt klart en jävligt skum typ men att lyckas utläsa både homosexualitet och diverse personlighetsstörningar ur det är rätt illvilligt och onödigt. Tror dessutom inte att man skulle utsätta sig för att gifta sig med en brud i tv om man vet med sig att man gillar killar. Next level narscisssistiskt självskadebeteende isf.
Sen är han ju onekligen fostrad av enbart kvinnor och det gör väl att han kan framstå som lite gay tror jag men tror inte han är det.

Däremot tror jag han är mer intresserad av låtsaskrig och döda svanar än av snippa och amori och gärna hellre drar en snabb effektiv runk ist för att hålla på med larviga tjejer men det är en annan femma.
Citera
2023-05-25, 10:56
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -SchmergliN-

Vetesjutton om Agust inte får undernäring dock med sitt enkom Pan pizza-ätande (även om han är köttätare som han nu säger).

Citat:
Ursprungligen postat av Ernie1616
Jag identifierar mig inte som en Moder Jord hippie som byter namn och håller ritualer. Att få en shamansk behandling är för mig som att någon går och får en massage eller kanske som för en kristen att gå och bikta sig.

Jag driver företag, bygger och renoverar hus, kör bil, betalar skatt, äter kött, har aktier, studielån och banklån. Hade jag klätt mig i chinos, klippt mig, tagit ur örhänget och flyttat till en lägenhet då hade jag försvunnit i mängden. Vad är du för typ? Skulle du kategorisera dig som alternativ eller normal, eller något annat?

Jag förstår att du inte behöver vara så radikal men att du hakar på att dansa naken i månskenet till trummor, och tar healing från dina shaman-vänner tyder på en viss involvering, även om du betalar skatt, har bil och eget företag.

Jag förutsätter att Guldsol Nordenskjöld också gör detta (betalar skatt, har bil och eget företag) men samtidigt är han totalknäpp rentav galen med sina frekvenser och energier styr oss i allt.
Om du hade sagt här på flashback att du inte betalar skatt Ernie, då hade du fått det hett om öronen.

Men skönt att du inte är totalt urballad i energier och utövar massa ockulta riter, som dina värsta Moder Jord-hippies-polare gör då.
Jag förstår att du är lite light eftersom du medverkar i GVFÖ.

Edit: Själv är jag inte det minsta alternativ medicinare. Du frågade ju.
Senast redigerad av dialektiker 2023-05-25 kl. 11:09.
Citera
2023-05-25, 11:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Huzzah
Håller med. Han är helt klart en jävligt skum typ men att lyckas utläsa både homosexualitet och diverse personlighetsstörningar ur det är rätt illvilligt och onödigt. Tror dessutom inte att man skulle utsätta sig för att gifta sig med en brud i tv om man vet med sig att man gillar killar. Next level narscisssistiskt självskadebeteende isf.
Sen är han ju onekligen fostrad av enbart kvinnor och det gör väl att han kan framstå som lite gay tror jag men tror inte han är det.

Däremot tror jag han är mer intresserad av låtsaskrig och döda svanar än av snippa och amori och gärna hellre drar en snabb effektiv runk ist för att hålla på med larviga tjejer men det är en annan femma.

Hörrudu ingen har väl skrivit att dom vet vad han har för läggning men det går inte att diskutera programmet utan att diskutera deltagarna tyvärr. Det kanske är oetiskt men isåfall är hela programmet oetiskt (vilket jag tycker att det är). Har slutat se nästan alla säsonger i förtid och inte sett de senaste alls innan denna. Hela grejen känns helt fel, det är oetiska matchningar och osunt för deltagarna att ens vara med och bli diskuterade om, vilket är precis vad ”experterna” och produktionen vill att man ska göra. Det var absolut inte illvilligt från min sida att skriva något jag skrivit om Arvid, tvärtom. Vi kan ju vända på det, att du tillskriver andra i tråden ”illvillighet” för att vi uttrycker våra reflektioner precis som du gör kanske tyder på ”illvillighet” isåfall. Jag tycker synd om Ida och blir orolig för Ida precis som jag blir beklämd av att se hur Alex och Agust behandlats i serien,

Personlighetsstörningar är rätt så vanliga, speciellt bland reality-deltagare. Det är inte speciellt långsökt att så många reagerar på Arvids sätt och självupptagenhet. Att det vi ser skulle vara ett stort kap beror väl på hur mycket man bryr sig om status, yta och fasad. Ja han är snygg och framgångsrik och har disciplin, i början av serien tyckte jag också att det var hedervärt. Men hans kyla och omognad och tjat om egentid osv är inget jag önskar varken en syster, vän eller främling jag ser på tv. Inte heller hans ego. En man med ett mindre flashigt jobb, mindre ”perfekt” kropp och välformulerade klyschor och med istället värme och humor hade jag tyckt varit ett bättre kap för en trevlig, klok och levnadsglad, äventyrlig tjej som Ida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in