2024-06-17, 21:41
Medlem
SnutteFia03s avatar
Jimmie var inte välkommen till återträffen, precis som ReidarRedare skrev i sitt inlägg där han/hon även mer ingående skrev kring vad som egentligen hänt mellan Jim och Linnea och hur produktionen agerat. (FB) Gift vid första ögonkastet

Hade det bara rört sig om att Jim varit lite för närgången så ser jag inte varför produktionen skulle porta honom från återträffen. Det framstår som att det hela handlar om något mer allvarligt som produktionen och SVT försöker dölja för tittarna.

Programmet borde inte ha sänts så som det har gjort. Man borde åtminstone klippt bort Jim och Linnea eller inte sänt säsongen alls. Nu är risken att många kommer anta det värsta om Jim oavsett vad som faktiskt har hänt eftersom man laggt upp det med så mycket lösa trådar och märkligt klippta avsnitt där inget konkret sägs rakt ut utan mer mellan raderna.

Hoppas att de som funderar på att söka till programmet i framtiden ser på detta och förstår att man kan få sitt rykte fullständigt förstört utan att de i produktionen eller på SVT bryr sig ett dugg om det. Och om Jim nu faktiskt har gjort det som det ryktas om så är det också katastrof av SVT att mygla på det här sättet och försöka sopa ett övergrepp under mattan.

Matthias sa att hans känslor har svalnat successivt, men de var nog aldrig så starka för Emmy till att börja med. Tänker bland annat på scenen mellan honom och hans mamma i beslutsavsnittet där han ska beskriva hur han känner för Emmy och man märker hur han nästan tvingar fram att han älskar henne utan att egentligen mena orden han säger.

Han framstår även som känslomässigt avslagen i det här avsnittet. Kanske är det pga medicinering (antidepressiva?) eller att han är deprimerad eller liknande. Det var som sagt en liten varningsklocka som ljöd när han pratade om sin psykiska ohälsa i första avsnittet, men allt verkade ju ändå gå bra fram tills nu på slutet...

Undrar vad det var för hudsjukdom som gjorde att han isolerade sig, eksem i ansiktet eller dylikt? Han ser ju fräsch ut i hyn genom hela säsongen samt i vad hände sen avsnittet i övrigt? Någon skrev att han kanske hade mindervärdeskomplex gentemot Emmy och det kan faktiskt ligga någonting i det också.

Rosanna kommenterade någon "skitsak" enligt Christoffer som sedan blev ett långt argument som pågick i flera timmar tills de var tvugna att kontakta Fredric Bohm då de inte kunde lösa det själva. Låter inte så förvånande, hon framstår som sagt som grälsjuk, och sen så är hon inte så förtjust i Christoffer heller egentligen vad man kan se under programmets gång. Fredric Bohm lyckas dock, ännu en gång, styra upp det hela igen, för nu. Paret kommer dock inte hålla i längden, tror jag.

Scenen där Christoffer och Jim pratar om hur "hemskt" det är med media som granskar programmet eller att folk kommer med kritik var ett lite typiskt inlägg signerat "produktionen". De har verkligen problem med att ta kritik, utan ser hellre att censur och tystnadskultur råder. Något som luktar riktigt illa medan de själva hanterar situationen mellan Jim och Linnea på ett rent gräsligt sätt. Pinsamt.
Citera
2024-06-17, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flb3455

[...]Jag verkar kunna se in i framtiden och jag tror M kanske lägger sig på operationsbordet snart eller nåt för att bli kvinna. E gifter naturligtvis om sig.

[...]R och mannen kommer köra hela kittet med volvo, villa, vovve och tre barn och de själva kommer bara bli fetare och fetare och dessutom tjafsa ganska mycket(hur kan man ens tjafsa från åtta till två på natten, vad bråkade de om egentligen?).

[...] L och J, ja det där gick ju inget bra. Ser ganska hopplöst för båda att hitta en ny partner. Men J har ju iallafall sin mamma. Han överlever. Värre blir det för L som kommer jojobanta och gå igenom varje dejtsida och hela tiden ha små korta romanser med hopplösa män och varje gång är det inte hennes fel såklart. Hon slutar bitter och ogift.

A och T, här har vi värsta tävlan om vem som är lyckligast och vem som hittade partner först. Jag gissar att T inte har ansträngt sig utan en kompis raggade på honom med orden: Vilka långa smala ben du har! De båda är singlar(och bittra om några år)

Jag kan inte sluta garva åt dessa observationer. Speciellt uppraggningen med orden "vilka långa smala ben du har" 🤣🤣🤣
Citera
2024-06-17, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonblixen
Att Jim inte deltog i återträffen på samma sätt som de andra deltagarna, förstärker ju det Edvin Törnblom går runt och pratar om i alla möjliga sammanhang: att Jim pullade Linnea när hon låg och sov!

1. Antingen har det inte skett

2. Det har skett med samtycke men att hon sedan ångrade sig
Senast redigerad av ModeratorIdiot 2024-06-17 kl. 21:46.
Citera
2024-06-17, 21:43
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuvertett
Ska man säga A får man säga B, annars ska man inte säga A från första början.

100% korrekt.

Hela situationen har blivit ett rorscharschtest. Det enda SVT låtit oss veta är att ”något har hänt”. Mer än så vet tydligen ingen. Vad var och en spekulerar i säger nog i slutändan mer om deras egna tankeprocesser än om något annat.
Citera
2024-06-17, 21:44
Medlem
Snuttepruttens avatar
Formatet är så urbota dumt o oansvarigt från start till slut, ändå kan jag inte sluta titta. Folk vill ha blod. Man vill ha pinsamheter, bråk, misslyckade situationer, övertramp och breakups. Man vill inte se 2 helylliga turturduvor sitta o mysa, då byter folk kanal. De par som förblir ihop kan man egentligen steka helt från att visa upp i programmet o prioritera dem som misslyckas kapitalt.

Det bästa är när två personer som uppenbarligen inte klarar av varann MÅSTE, för formatets skull, tillbringa tid med varandra, gärna i en liten avlägsen stuga ute i skogen. Ingenstans att fly, ingen kan rädda en. Enda man kan göra är att med kutad rygg och bister uppsyn smyga runt varandra, ibland viska fram nåt urvattnat meningsutbyte bara för sakens skull. Den avgrundsdjupa tyssstnaden. Tiden går lååååångsamt..
Man har varit där själv o vet hur plågsamt det är.

Varför är det så att vi njuter så av att se andra misslyckas i kärlekslivet? Jo, därför att det speglar oss själva o våra egna tillkortakommanden. Man gör allt för att framstå som proffsig, attraktiv, smidig, snygg, vuxnen och cool, men alltsomoftast blir det platt fall ändå och man står där som ett fån och känner sig som en bortgjord vilsen 12åring.

Det här programmet levererar, år efter år. Och folk verkar inte avskräckas från att vilja medverka. Tack SVT för alla usla matchningar genom åren! (Med förhoppning om fortsättning i samma anda)
Citera
2024-06-17, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Fy fan dig Mattias.

Kära lilla vackra Emmy. Naiva lilla tjejen som knappt utforskat världen utanför lilla Kalmar. Kommer in i programmet och verkligen ger allt, underbart utseende och ännu bättre personlighet. Hon hade kunnat tagit en kula för dig.

Du pratar om de har varit tufft med hennes nya jobb? För helvete MAN. Bit ihop, låt henne få landa i sin nya stad med nya jobbet, du tror inte den situationen kommer vara förevigt?

Din lilla pojke som inte kan se skogen för alla träd.

Du kommer ångra dig något djupt, hoppas du läser det här och inser om några år vilken jävla jubelidiot du är.
Om man inte känner något längre för sin partner så ser man till att avsluta förhållandet. Han har högsta ansvar över sina egna känslor och mående. Att vara så unga och stanna kvar i någonslags "tycka-synd-om" relation är absolut en big no no! För bådas vidkommande.
Citera
2024-06-17, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mats_atari
Håller med. Tycker att programmet blir väldigt vinklat att det hela tiden ska tryckas fram att tjejerna är som något sorts ofelbara utställningsobjekt på museum och killarna är något sorts trasiga objekt under byggnadsställningar som måste ändra på sig för att det ska fungera.

Alla deltagarna verkar vara trasiga oavsett kön och jag gillar inte heller att psykologerna också ska trycka in könsroller i ansiktet när de "coachar" deltagarna istället för att göra detta på individnivå.

Rosanna tolkar jag som att hon pressade fram Krokodiltårar för att själv få stå i centrum.
Anastasia har blivit både tjockare och ännu mindre attraktiv..Hon som var så missnöjd över sin viktuppgång redan för ett år sedan. Hyfsat otrevlig är hon också. Good for Mattias!
Citera
2024-06-17, 21:53
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAntrophy
Om man inte känner något längre för sin partner så ser man till att avsluta förhållandet. Han har högsta ansvar över sina egna känslor och mående. Att vara så unga och stanna kvar i någonslags "tycka-synd-om" relation är absolut en big no no! För bådas vidkommande.

Jag är helt med på de. Och självklart ska inte Emmy dras i något i flera år om man redan nu känner så här.

Det jag vill få fram är att han har problem och oavsett hur han löser sina problem så kommer han göra bort sig med att skjuta ifrån sig en person som hade älskat honom i nöd och lust.

En dag kommer han vakna upp med en klarhet, han kommer helt plötsligt inse saker som han nu inte kan sätta ord på och då kommer han även inse vad han har kastat bort. Vissa människor klarar inte av att återhämta sig från dessa situtationer.
Citera
2024-06-17, 21:53
Medlem
Crapmagics avatar
Om det kan vara till nån tröst för dig Christoffer, så har jag själv haft neckbeard & varit lönnfet i en period, men jag lyckades upptäcka det & tog mig ur dessa 2 missbruk se detta som oväntad livscoaching men jag ber ändå reservationslöst om ursäkt om min ADHD utfall gjorde dig ledsen

Men tänk på att ingen har bjudit till på så mycket småskratt i tråden däremellan som jag, med tanke på att Jimmy skrattade när du återgav mina syrligheter för honom
Senast redigerad av Crapmagic 2024-06-17 kl. 22:01.
Citera
2024-06-17, 21:55
Medlem
Måste instämma i det som andra också sagt, Mattias är den stora förloraren i detta. Emmy verkar vara en lojal och godhjärtad tjej, hoppas hon hittar någon bra kille.

Vad gäller Mattias går det bara spekulera om anledningar till uppbrottet, men det kommer inte bli lätt att hitta en tjej som ser lika bra ut som Emmy och samtidigt kan överse hans osäkra personlighet, vilket kvinnor ofta tycker är avtändande.

I övrigt tycker jag det var den sämsta säsongen hittills, lågt tempo, konstigt klippt och tycker det inte är så stor variation bland paren, vad gäller profil och ålder.
Citera
2024-06-17, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissAntrophy
Anastasia har blivit både tjockare och ännu mindre attraktiv..Hon som var så missnöjd över sin viktuppgång redan för ett år sedan. Hyfsat otrevlig är hon också. Good for Mattias!

Känns som T får trippa på tå för henne, han är dessutom orimligt självkritisk.
Senast redigerad av ModeratorIdiot 2024-06-17 kl. 21:59.
Citera
2024-06-17, 21:59
Avslutad
Det bästa med GVFÖ är kulturkrönikorna. Go, vassa skribenter! Den ena bättre än den andra.

”… Han möter också upp Christoffer för ett onaturligt samtal om att bli för hårt granskad av medier. De säger det som jag misstänker att SVT tycker: Att tidningar och mediehus ska backa och ta hänsyn till deltagarnas privatliv. Det är klart att deltagarna inte ska bli mobbade eller sönderslitna i pressen. Men varför skulle tidningar sluta granska och rapportera om ”Gift vid första ögonkastet”?
SVT är en makthavare och ska tåla kritik och granskning, det gäller både under EU-val och deras underhållningsprogram i genren dejtingreality…”

https://www.expressen.se/noje/kronikorer/fanny-svard/da-sjunker-det-in-hur-sjukt-det-har-faktiskt-ar/

Experterna och producenterna osv har matat Christoffer med de argumenten. Och ja, SVT är en gigantisk makthavare i Sverige. Folk är så matade sen uppväxten med att de är vägen, sanningen och staten att folk på allvar skriver att ”övergrepp skulle aldrig mörkas av SVT.”
Nej men vad bra, då kan vi skrota alla policies and handlingsplaner för arbetsplatser eftersom vuxna professionella i Sverige aldrig skulle mobba, kränka eller tysta ner övergrepp för att kunna sälja, sända, hyllas osv.
Eller det är bara SVT det aldrig kan hända på? Det händer ju inom polis och socialtjänst och filmbranschen och teatern och flera programledare inkl de på SVT och SR anklagades under metoo.
Obs, säger för den delen inte att Jim är skyldig men att SVT beter sig för jävligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in