2014-11-15, 17:33
Medlem
TomJonass avatar
märkvärdigt fort. Jag har inte räknat andningsfrekvensen, men det är ungefär som efter en längre människo-språngmarsch.
Har umgåtts/umgås med fyra katter och har aldrig noterat detta förut.
Katten mår hur bra som helst, en pigg 7-månaders Maine Coon. Veterinärbesiktigad, så hon borde inte ha nåt hjärtfel. Jag vet inte om Maine Coon har ärftliga hjärtsjukdomar.
Citera
2014-11-15, 18:06
Moderator
Arne.Ankas avatar
Vilopuls 120-140 slag per minut och andningsfrekvens i vila är 16-40 andetag per minut, kanske svårt att höra men om du lägger örat mot kattens bröstkorg, låter andningen ansträngd? nyser katten ovanligt mycket?
Citera
2014-11-15, 18:12
Medlem
TomJonass avatar
Jag ska räkna. 40/min kan jag tänka mej. Inga problem, man ser andetagen tydligt på hennes thorax. Nej, nyser inte, inga konstiga andningsljud. Däremot tycks det rinna det lite i hennes ögon, lite svart skräp att ta bort varje dag
Citera
2014-11-15, 18:16
Moderator
Arne.Ankas avatar
Lite skräp från ögonen är normalt, det har vi människor också.
Citera
2014-11-15, 18:21
Medlem
TomJonass avatar
Jag kan det mesta om människo-fysiologi, men behöver uppdatera mej på Felis Catus. Tack för tröstrika ögonbesked
Citera
2014-11-15, 19:31
Medlem
Karditsas avatar
Känner inte igen det riktigt.

Min katt märkte man inte ens på att han andades (han var en maine coon)

Kanske är sjuk?
Citera
2014-11-15, 20:06
Medlem
TomJonass avatar
Det här är en kattunge som inte fått en lång päls ännu. Så man kan lätt kolla in bröstkorgens rörelser när hon ligger. Och man brukar räkna andetagen under 15 sek som man multplicerar med fyra. Som pulsen.

Vi har tre katter.
En kolsvart bondkatt, ca 15 är gammal och närmast utekatt, men inne på natten. Hon tyr sig mest till mej.
En underbart vacker norsk skogkatt, snart ett år. Brun/gul med vitt bröst nos och tassar. Mej ignorerar hon närmast men när min fru kommer hem lägger hon sig på frugans mage och låter sig kammas och gosas med.
En ca 7 månader Maine Coon, nån sorts blandad grå/blå/vit färg, mörkast på ryggen. Jag är den stora favoriten, frugan struntar hon i. Favoritleksak: ringar till Alvedon och Treotuber. Som försvinner snart och jag fattar inte var de tar vägen!
Citera
2014-11-16, 00:57
Moderator
Arne.Ankas avatar
Generellt, en katt som äter, leker och skiter som normalt mår oftast bra, 7 månader är ungkatt och som lekman kan jag inte utesluta att ungkatter kan ha något högre andningsfrekvens än vuxna katter.

Om katten börjar matvägra, vilja sova istället för att leka eller inte sköter toalettbestyren så är det dags att vända sig till veterinären, kolla upp redan nu om du har veterinär i närheten som kan ta enklare saker över telefon.
Det skadar inte att åka in då och då för kontroll av katten, det kan exempelvis göras vid årlig vaccination.

Om du söker på nätet kan du hitta fler sidor som dessa, bokmärk och spara för framtida behov.
http://www.katterian.se/kattinfo/kat.../#.VGfoqijYdJY
http://www.katt.nu/veterinar/fraga-veterinaren/
Senast redigerad av Arne.Anka 2014-11-16 kl. 01:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in