• 1
  • 2
2014-11-15, 14:23
Medlem
Är deprimerad, har oförklarlig värk i ena armen med känselbortfall o domningar.
Nu har läkaren på VC o läkaren på sjukhuset skrivit ut Setralin 100 mg/dag (ätit det sedan tidigare, Saroten 70 mg/dag, har fått både sobril o xanor som jag ska ta vid behov. Får samtidigt tramadol o citodon utskrivet för värken. O allra helst vill dom att jag ska ta Gabapentin på daglig basis också.
Detta måste va en blandning utan dess like!?
Mår fruktansvärt dåligt troligen av biverkningarna av Saroten. Det är den sista tillkommande medicinen. Mår illa, får inte behålla ngn mat. Skitont i huvudet. Värken i armen har blivit tydligare, känns som sandpapper i munnen o trött som satan.

Risker med denna blandning?
Tacksam för svar.
Citera
2014-11-15, 15:33
Medlem
Jag fick mer ont i huvudet och illamående av Sertralin än Saroten, och Saroten gjorde istället mig enormt trött.

Men kan inte detta vara insättningssymptom? Du måste både trappa upp och sedan trappa ner när du ska sluta, och det gäller alla tre medicinerna.

Jag vill också tillägga att Saroten är smärtstillande. Prova att smälta en tablett på tungan så ska du få "känna" på grejer

Att både ont och känselbortfall och domningar låter märkligt(?) Är de inte varandras motsatser? Jag kan i alla fall nämna att Saroten kan öka känslan av domnande, sannolikt på grund av dess bedövande egenskaper.
Senast redigerad av A-Z.a-z.0-9 2014-11-15 kl. 15:40.
Citera
2014-11-15, 16:12
Medlem
Får fram 2 interaktioner på Janusinfo, ang. Tramadol ihop med de 2 antidepressiva, ang. ökad risk för serotonergt syndrom, annars inget.

C1
sertralin - tramadol
sertralin, Enteral eller Parenteral
tramadol, Enteral eller Parenteral
Medicinsk konsekvens
Samtidig användning av tramadol och andra läkemedel med påverkan på serotonin kan öka risken för serotonergt syndrom.

Rekommendation
Använd ett annat analgetikum som ej påverkar serotoninaktiviteten, exempelvis kodein.

Läs mer»
Kommentera»

C1
amitriptylin - tramadol
amitriptylin, Enteral eller Parenteral
Medicinsk konsekvens
Samtidig användning av tramadol och andra läkemedel med påverkan på serotonin kan öka risken för serotonergt syndrom.

Rekommendation
Använd ett annat analgetikum som ej påverkar serotoninaktiviteten, exempelvis kodein.

Läs mer»
Kommentera»
Citera
2014-11-15, 16:18
Medlem
Ser nu att serotonergt syndrom är allvarligt och troligtvis håller din läkare koll på detta!
Citera
2014-11-15, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lohonan
Är deprimerad, har oförklarlig värk i ena armen med känselbortfall o domningar.
Nu har läkaren på VC o läkaren på sjukhuset skrivit ut Setralin 100 mg/dag (ätit det sedan tidigare, Saroten 70 mg/dag, har fått både sobril o xanor som jag ska ta vid behov. Får samtidigt tramadol o citodon utskrivet för värken. O allra helst vill dom att jag ska ta Gabapentin på daglig basis också.
Detta måste va en blandning utan dess like!?
Mår fruktansvärt dåligt troligen av biverkningarna av Saroten. Det är den sista tillkommande medicinen. Mår illa, får inte behålla ngn mat. Skitont i huvudet. Värken i armen har blivit tydligare, känns som sandpapper i munnen o trött som satan.

Risker med denna blandning?
Tacksam för svar.
Börja med lägsta dos Saroten! Ta högst 25 mg till natten!
Citera
2014-11-15, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9
Jag fick mer ont i huvudet och illamående av Sertralin än Saroten, och Saroten gjorde istället mig enormt trött.

Men kan inte detta vara insättningssymptom? Du måste både trappa upp och sedan trappa ner när du ska sluta, och det gäller alla tre medicinerna.

Jag vill också tillägga att Saroten är smärtstillande. Prova att smälta en tablett på tungan så ska du få "känna" på grejer

Att både ont och känselbortfall och domningar låter märkligt(?) Är de inte varandras motsatser? Jag kan i alla fall nämna att Saroten kan öka känslan av domnande, sannolikt på grund av dess bedövande egenskaper.

Ja sertralin va inte så rolig i början den heller, men den har jag haft i flera år o det enda som jag har kvar i biverkningar är viktuppgång. Saroten blev för mig mycket värre att börja med. Känns som om jag blivit överkörd av ngt stort o huvudet exploderar nog snart. Har alltid trappat både upp o ner men va mest orolig för denna blandning som jag har fått nu.
Har kronisk värk i axeln ner i bröstet medan armen från armbågen o neråt sover. Har svårt att få kläm på varmt o kallt o så tappar jag greppet ibland.
Citera
2014-11-15, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
Får fram 2 interaktioner på Janusinfo, ang. Tramadol ihop med de 2 antidepressiva, ang. ökad risk för serotonergt syndrom, annars inget.

C1
sertralin - tramadol
sertralin, Enteral eller Parenteral
Medicinsk konsekvens

Rekommendation

Läs mer»
Kommentera»

C1
amitriptylin - tramadol
amitriptylin, Enteral eller Parenteral
Medicinsk konsekvens

Rekommendation

Läs mer»
Kommentera»

Hmm tar ju dagligen både tramadol, 2-4 100mg/ dygn. O så Saroten 70 mg o Sertralin 100mg. Vilket båda läkarna visste om. Däremellan en del xanor el. sobril. Hoppas dom vet vad dom skriver ut när det blir så mycket.
Citera
2014-11-15, 21:36
Medlem
Det vet de säkert, det står ju dock att man kan byta tramadol mot kodein men vet ej om det är lika effektivt, kanske inte, har du tramadol mot värken?
Citera
2014-11-15, 21:41
Medlem
Jag börjar själv fundera på Saroten, blir man trött av denna? Har sömnproblem bl.a äter även Anafranil.
Citera
2014-11-16, 17:17
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Jag börjar själv fundera på Saroten, blir man trött av denna? Har sömnproblem bl.a äter även Anafranil.

TCA som saroten och anafranil skall inte kombineras, lika lite som ssri eller snri skall kombineras.
Risk för serotonergt syndrom och av tca ökade antikolinerga effekter.

Om ett läkemedel inte hjälp tillräckligt så är det bättre att lägga till något med en annan verkningsmekanism t.ex. mirtazapin eller lamotrigin. Det funkar mycket bättre.
Citera
2014-11-16, 17:40
Medlem
Citat:
Ja, man blir väldigt trött tycker jag. Tröttheten varar dock väldigt länge och långt in på nästa dag. Slutade äta den för man blev så jäkla seg
Citera
2014-11-16, 21:46
Medlem
tack för svaren, funderar då på mirtazapin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in