• 1
  • 2
2014-11-15, 06:41
Moderator
Arne.Ankas avatar
Har under flera år haft problem med att jag svettas onormalt mycket och det blir värre för varje år, blir mindre känslig för kyla och samtidigt känsligare för värme.

För 5 år sen behövde jag 24.5-25 grader för att bekvämt ligga naken på soffan, idag räcker det med 22.5-23 grader, använder ett lakan som täcke mer blir för varmt.
Igår tog jag en tur med mopeden i härliga 9 grader, hade t-shirt och tröja på överkroppen, hastigheten va stundtals 70 men när jag kom hem frös jag inte och hade en +30cm svettrand på ryggen.

Teorier om varför jag blivit så okänslig för kyla?
/Arne.Anka
Citera
2014-11-15, 06:56
Bannlyst
Högt blodtryck.
Citera
2014-11-15, 07:56
Medlem
Hyperthyreos ger liknande symptom. Hur är det med hjärtklappning och vikten?

EDIT:
Man vänjer sig även vid kyla om man klär sig "kallt". Nudister är t.ex. mer kyltåliga än de som pälsar på sig rejält från slutet på augusti. Men som jag förstår det har du lite mer extrem-problem än "Åh jag fryser inte när jag är naken inomhus!"
Senast redigerad av u53rn4m3 2014-11-15 kl. 07:58.
Citera
2014-11-15, 08:56
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Hyperthyreos ger liknande symptom. Hur är det med hjärtklappning och vikten?
Hjärtklappning förekommer men inget som stör, hyperthyreos tror jag inte för tsh och t4 fritt ligger i gråzon för hypotyreos, har slutat med mediciner pga obefintlig effekt.

Citat:
Men som jag förstår det har du lite mer extrem-problem än "Åh jag fryser inte när jag är naken inomhus!"
Typ, mitten av november och jag har ännu inte plockat fram jackan, på sin höjd kan jag ta på en fleecetröja om det regnar.

Citat:
Ursprungligen postat av FacelessEntity
Högt blodtryck.
Är förvisso diagnosticerad med högt blodtryck men knaprar piller för det.
Citera
2014-11-15, 09:49
Medlem
cdxz11s avatar
jag är typ likadan som du ts, jag går runt i en skaljacka och t-shirt när det är -20 grader på vintern och svettas ändå, har dock varken högt blodtryck eller hyperthyreos.
Citera
2014-11-15, 10:37
Medlem
sommarlovs avatar
Jag blev också köldtålig och avskyr värme, efter att ha gått upp 20 kg...
Citera
2014-11-15, 11:01
Medlem
Zimows avatar
De svenska vikingarna kunde inte frysa på vintern när de skulle kriga och det är nog därför många svenskar har detta problem för det ligger i vårt blod.
Citera
2014-11-15, 13:10
Bannlyst
Mycket brunt fett?
Är du fet eller smal?
Kyla är bra för kroppen, då bildas det bruna fettet som ger värme och dess bränsle är "vanligt" fett.
Grattis.
Citera
2014-11-15, 15:15
Medlem
Vanillababes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Har under flera år haft problem med att jag svettas onormalt mycket och det blir värre för varje år, blir mindre känslig för kyla och samtidigt känsligare för värme.

För 5 år sen behövde jag 24.5-25 grader för att bekvämt ligga naken på soffan, idag räcker det med 22.5-23 grader, använder ett lakan som täcke mer blir för varmt.
Igår tog jag en tur med mopeden i härliga 9 grader, hade t-shirt och tröja på överkroppen, hastigheten va stundtals 70 men när jag kom hem frös jag inte och hade en +30cm svettrand på ryggen.

Teorier om varför jag blivit så okänslig för kyla?
/Arne.Anka

Jag är extremt varm av mig. Jag fryser i princip aldrig. Senast idag fick jag höra att jag ju "inte kan gå omkring naken ute". Jag hade på mig jeans, linne och min sommarjacka. Är ungefär -3 grader ute. Jag svettades.

Har du ADHD? Tydligen är det så att vi med ADHD är extremt köldtåliga och väldigt värmekänsliga.
Citera
2014-11-15, 15:23
Bannlyst
Troligtvis sköldkörteln. Du har för snabb ämnesomsättning.
Citera
2014-11-15, 18:13
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag blev också köldtålig och avskyr värme, efter att ha gått upp 20 kg...
Vikten har varit relativt stabil den senaste tiden så det är inte relaterat till viktuppgång.

Citat:
Ursprungligen postat av Kanel-Kalle
Är du fet eller smal?
Skulle inte skada om jag gick ned lite i vikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Vanillababe
Har du ADHD? Tydligen är det så att vi med ADHD är extremt köldtåliga och väldigt värmekänsliga.
Sjukvården kan inte bestämma sig för om jag har det eller inte men detta är nåt som kommit på senare år, räcker att gå tillbaka 15år så behövde jag full stridsmundering när jag arbetade utomhus på vintern med skogsröjning.

Citat:
Ursprungligen postat av RUDOLFHETERINTEJAG
Troligtvis sköldkörteln. Du har för snabb ämnesomsättning.
Sköldkörteln ligger i gråzonen för underfunktion, dvs för långsam ämnesomsättning.
Citera
2014-11-15, 18:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Sköldkörteln ligger i gråzonen för underfunktion, dvs för långsam ämnesomsättning.

Samma för mig. Och just därför fryser jag som satan istället. Så det är konstigt att du svettas när du har låg ämnesomsättning :O ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in