• 1
  • 2
2014-11-14, 22:07
Medlem
Förra ägaren av min bil har tagit bort dubbarna från dubbdäcken som är 1år "gamla, altså rikligt med mönster kvar..men inga dubbar.

En teoretisk fråga bara, funkar och är det lagligt att köra med dessa däck på vintern? Kom ihåg, en teoretisk fråga, inte så att jag har tänkt att köra med de, men vill veta om det är lagligt och om det är farligt att köra med.
Citera
2014-11-14, 22:13
Medlem
Det är lagligt men inte att rekommendera eftersom ett dubbdäck har hårdare gummi än ett friktionsdäck och helt enkelt är konstruerat för att dubbarna ska ge fäste.

Jag är för övrigt ganska säker på att det max får skilja 25% dubb mellan det däck med flest och minst antal dubb om nu någon dubb är kvar. Det är alltså inte okej att tex köra dubbat bak och utan fram.
Citera
2014-11-14, 22:17
Medlem
Okej, tack för svar. Jo har också hört att det är mjukare gummi på friktionsdäck, men ska byta till dubbat imorgon, MEN verkar som det kommer vara 5-6 grader nu nästa 3 veckorna så kanske lite onödigt att sätta på dubbat nu, tänkte om dubbarna slits fortare?
Citera
2014-11-14, 23:03
Varför skall du inte köra med dessa däcken, då?
Inte så att jag har slavkoll, men inbillar mig att hade det varit förbjudet att köra med däck där någon "ryckt dubben ur däcken" så borde man ha läst om det? Det vid detta laget, menar jag?
Så länge det är lagligt så får man väl lita på att Lagen har rätt? Och därmed att det är tryggt; Lagen tryggar ju medborgaren, menar jag...
Citera
2014-11-14, 23:17
Medlem
LOVECAPSLOCKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenhogan
Okej, tack för svar. Jo har också hört att det är mjukare gummi på friktionsdäck, men ska byta till dubbat imorgon, MEN verkar som det kommer vara 5-6 grader nu nästa 3 veckorna så kanske lite onödigt att sätta på dubbat nu, tänkte om dubbarna slits fortare?

Ja, dubbarna slits fortare utan "vinter" på marken. Det du ska prioritera först är givetvis livet på dig själv och andra. Man ska inte köra dubbat på sommaren då det också sliter på vägen.
Citera
2014-11-15, 15:47
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Det är lagligt men inte att rekommendera eftersom ett dubbdäck har hårdare gummi än ett friktionsdäck och helt enkelt är konstruerat för att dubbarna ska ge fäste.

Jag är för övrigt ganska säker på att det max får skilja 25% dubb mellan det däck med flest och minst antal dubb om nu någon dubb är kvar. Det är alltså inte okej att tex köra dubbat bak och utan fram.

ja, det är vad lagen säger. Men det är alltså Ok att köra med dubbdäck helt utan dubbar om samtliga däck saknar dubbar.

En del dubbdäck har samma gummi som friktionsdäck så det är inte säkert att de är sämre än rena friktionsdäck. Tidigare hade man hårdare gummi på dubbdäck för att dubbarna skulle sitta kvar och däcket inte bli för sladdrigt trots 10 mm mönsterdjup.

Idag har man istället flera skikt med gummi av olika typ och ofta inte mer än 8 mm mönsterdjup (som friktionsdäck) även på dubbdäck. De inre lagren är hårdare och vid ca 3 mm mönsterdjup så är slitbanans gummi av samma typ som på sommardäck.
Citera
2014-11-15, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
Varför skall du inte köra med dessa däcken, då?
Inte så att jag har slavkoll, men inbillar mig att hade det varit förbjudet att köra med däck där någon "ryckt dubben ur däcken" så borde man ha läst om det? Det vid detta laget, menar jag?
Så länge det är lagligt så får man väl lita på att Lagen har rätt? Och därmed att det är tryggt; Lagen tryggar ju medborgaren, menar jag...

Jag skulle säga att man har för mycket lagar så människor idag inte längre tänker efter själva. Vinterdäck utan dubb på sommaren är tex inte att rekommendera men lik förbannat lagligt. Och problemen blir större om du åker med dem året runt. Efter några somrar kan däckets egenskaper vid säg -20 vara kraftigt försämrat eftersom gummit förlorat sina egenskaper, men eftersom mönstret är okej är det lagligt. Mud and Sand däck säljs inte alltför sällan som vinterdäck utomlands. Farligt likt "Mud and Snow" (m&s) som vinterdäck måste vara märkta med för att vara lagliga.

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
ja, det är vad lagen säger. Men det är alltså Ok att köra med dubbdäck helt utan dubbar om samtliga däck saknar dubbar.

En del dubbdäck har samma gummi som friktionsdäck så det är inte säkert att de är sämre än rena friktionsdäck. Tidigare hade man hårdare gummi på dubbdäck för att dubbarna skulle sitta kvar och däcket inte bli för sladdrigt trots 10 mm mönsterdjup.

Idag har man istället flera skikt med gummi av olika typ och ofta inte mer än 8 mm mönsterdjup (som friktionsdäck) även på dubbdäck. De inre lagren är hårdare och vid ca 3 mm mönsterdjup så är slitbanans gummi av samma typ som på sommardäck.

Det är en bra poäng, alla dubbdäck blir säkert inte dåliga utan sina dubb. Problemet är ju hur du som privatperson ska veta om just ditt däck är okej utan dubb? Jag antar att det inte är något som tillverkarna uppger?
Citera
2014-11-15, 19:52
Moderator
Citat:
Det är en bra poäng, alla dubbdäck blir säkert inte dåliga utan sina dubb. Problemet är ju hur du som privatperson ska veta om just ditt däck är okej utan dubb? Jag antar att det inte är något som tillverkarna uppger?
Nej det är ju inte det, och dessutom har alla tester jag läst visat på att begagnade dubbdäck har tappat betydligt mycket mer av sitt grepp än de dubbfria konkurrenterna, vilket ivf bevisar att de testade däcken inte har samma egenskaper som odubbade.
Det finns säkert märken det stämmer på, men det lär inte vara nåt av de bästa märkena, snarare de som harvar i botten av tabellerna och som man inte bör köpa oavsett eftersom de är så långt efter märkesdäcken på alla underlag.
Det där med att de har samma gummiblandning som sommardäck vid 3mm... Aldrig hört talas om, och om det stämmer har det ingen större betydelse eftersom ett vinterdäcks mönster inte är direkt optimalt vid exv regn så ett sommardäck är alltid bättre på barmark.
Citera
2014-11-15, 22:07
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Nej det är ju inte det, och dessutom har alla tester jag läst visat på att begagnade dubbdäck har tappat betydligt mycket mer av sitt grepp än de dubbfria konkurrenterna, vilket ivf bevisar att de testade däcken inte har samma egenskaper som odubbade.
Det finns säkert märken det stämmer på, men det lär inte vara nåt av de bästa märkena, snarare de som harvar i botten av tabellerna och som man inte bör köpa oavsett eftersom de är så långt efter märkesdäcken på alla underlag.
Det där med att de har samma gummiblandning som sommardäck vid 3mm... Aldrig hört talas om, och om det stämmer har det ingen större betydelse eftersom ett vinterdäcks mönster inte är direkt optimalt vid exv regn så ett sommardäck är alltid bättre på barmark.

Det finns beskrivet på vissa tillverkares hemsidor. Och däckmönstret kan också än dras i takt med mönsterdjupet, dvs sajpningarna kan bli färre på djupet eftersom sajpningen inte är lika djup hela vägen mot däckets mönsterskåra. (man gör så för att få styvare slitbana)
Citera
2014-11-15, 22:07
Medlem
Enydrions avatar
Hade dubbdäck som jag köpt begagnade, dessa hade jag väl en tio år eller så, det som var bra med dem var att det var lika dåligt grepp på barmark som på snö, så vägegenskaperna var ungefär likadana, man kunde alltså inte köra särskilt fort oavsett underlag...

var väl en 15 år sen jag fimpade den bilen...
Citera
2014-11-16, 05:06
Medlem
Citat:
Jag skulle säga att man har för mycket lagar så människor idag inte längre tänker efter själva. Vinterdäck utan dubb på sommaren är tex inte att rekommendera men lik förbannat lagligt. Och problemen blir större om du åker med dem året runt. Efter några somrar kan däckets egenskaper vid säg -20 vara kraftigt försämrat eftersom gummit förlorat sina egenskaper, men eftersom mönstret är okej är det lagligt. Mud and Sand däck säljs inte alltför sällan som vinterdäck utomlands. Farligt likt "Mud and Snow" (m&s) som vinterdäck måste vara märkta med för att vara lagliga.

Citerar mig själv från en annan tråd som handlade om däck.

Citat:
Ursprungligen postat av boaormen
Det kan stå hur mycket som helst med Winter, Mud and Snow osv, finns dom inte med i STROs lista så är dom inte godkända
Många missar att det bara är äldre däck som är godkända för vinterbruk av vissa modeller, dom har kört med en modell i många år och sen helt plötsligt är dom inte vintergodkända längre efter köp av nya.
Men bara för att ett däck är vintergodkänt betyder ju inte det att däcket är ett bra vinterdäck.
Exempel på det är ju dom sydeuropeiska "vinterdäcken", oftast ett sommardäck med vintermönster, alltså alldeles för hårt gummi för minusgrader.

Listan:
http://stro.se/wp-content/uploads/20...09-Swedish.pdf
Citera
2014-11-16, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boaormen
Citerar mig själv från en annan tråd som handlade om däck.

Jag delar hela din analys att det finns gott om sk vinterdäck man absolut inte bör använda i Sverige. Men jag är faktiskt inte säker på att de måste vara med i listan för att vara lagliga.
http://www.ntf.se/konsument/dack/def...sp?RecID=22394 här står det att de ska vara märkta med M&S eller motsvarande och särkilt framställda för vinterväglag. Och just det där med "särkilt framställda för vinterväglag" känns som att det blir svårt att bevisa att det inte är.

Problemet jag har med folk som håller på att försöka köra på så dåliga däck som möjligt är att risken är stor att jag blir drabbad när dom inte får stopp bakom mig, glider över i mitt körfält etc. Hade alla olyckor pga tards som medvetet försöker tänja på lagar om säkerhet varit singelolyckor med endast dom själva i bilen tycker jag lite sån naturlig selektion bara vore positiv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in