2014-11-17, 08:58
Medlem
Jag svimmade efter att ha spytt ut allt jag hade på en färja mellan Holyhead (Wales) och Dublin (Irland) en gång. Det var den absolut värsta sjösjuka jag varit med om. På en fiskebåt när vi skulle fiska makrill på 90-talet blev jag också sjuk men inte på samma vis.

Jag har svårt att åka tåg och buss också. Jag vill helst sitta rättvänd längst fram.

Det har dock blivit bättre med åren av någon anledning
Citera
2014-11-17, 11:46
Medlem
U-Figs avatar
En gång har jag blivit riktigt illamående till sjöss. Färja mellan Koh Tao och det thailändska fastlandet, herrejävlar vad det gungade. Var riktigt nära på att spy men lyckades undvika det. Som tur var var det en ganska kort färd, under två timmar.

I övrigt har jag aldrig mått illa till sjöss. När jag var liten, kanske 10 år, åkte vi Stena Line till Kiel och på hemvägen var det rejäl storm och båten gungade ordentligt. Många som mådde rejält illa men inte jag. Inte den gången.
Citera
2014-11-21, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zenerdiod2
Jag tänkte att vi kunde ha en tråd om våra erfarenheter av sjösjuka.

Det som fick mig att fundera på detta är alla dessa trådar om att segla över Atlanten.
De brukar börja med "jag har ingen erfarenhet av segling" och sen fylls tråden på med folk som har och avråder ts att göra så.
Det jag funderar över är att ingen brukar ta upp sjösjuka som ett argument.

Själv har jag drabbats en gång som 12-åring.
Jag gjorde tabben att befinna mig i ruffen ca en timme på en segelbåt då vi seglade för fullt och allt fick ett 45 graders perspektiv.

Illamåendet slog till med full kraft och hårt.
Det släppte dock fort när jag tog mig ut i friska luften på däck.
(jag behövde inte spy)

En annan erfarenhet som jag fick i våras är lite tvärtom.
Jag kopplade el på båten då den låg i sjön.
Det guppade på ganska bra och jag tillbringade hela helgen på båten.
Det är finlir och hjärnan får jobba.

Någon sjösjuka upplevde jag inte men konstigt nog snurrade det lite i skallen på fast mark bakom skrivbordet på måndag.
Sjösjuk på land ?
Det är väl balanssinnet som knasar ?

Jag sökte på forumet om sjösjuka och fick träffar.
Drogforumet är ett som inte riktigt passade in för min frågeställning.

Vad är er erfarenhet av sjösjuka?

Jag har upplevt att det rullar på landbacken. En gång fick kajen en rejäl överhalning,när jag skulle läsa av djupgåendet. Instinktivt så parerade jag rullningen,som resulterade i att jag höll på att trilla i sjön.
Värst är det om vågorna kluckar mot kajen eller stranden. Det har hänt att stenar rullar när jag suttit och metat.
Många gånger så är sjösjuka mer psykiskt än beroende på rörelse.
Citera
2014-11-21, 09:23
Moderator
Oddballs avatar
Som jag var inne på så måste det sämsta man kan göra vara att gå och lägga sig i en hytt utan fönster. Det rekommenderar jag att undvika.
Citera
2014-11-21, 10:48
Medlem
Dejads avatar
Finns ett bättre sätt än hytten utan fönster Oddball, titta på horisonten genom en spegel.. Vi hade en lite mindre segelbåt förut och där satt det en spegel på ett av skotten, låg man i en av kojerna kunde man se ut i sittbrunnen. Jag klarar mycket men när hjärnan inte fick ihop hur havet uppförde sig i synintrycket med hur båten rörde sig så var det total avstängning..

Har testat det på fler personer som är riktigt tåliga mot sjösjukan och de flesta klarar inte det någon längre tid.
Citera
2014-11-21, 22:02
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Finns ett bättre sätt än hytten utan fönster Oddball, titta på horisonten genom en spegel.. Vi hade en lite mindre segelbåt förut och där satt det en spegel på ett av skotten, låg man i en av kojerna kunde man se ut i sittbrunnen. Jag klarar mycket men när hjärnan inte fick ihop hur havet uppförde sig i synintrycket med hur båten rörde sig så var det total avstängning..

Har testat det på fler personer som är riktigt tåliga mot sjösjukan och de flesta klarar inte det någon längre tid.

Intressant! Lovar att jag ska prova det när tillfälle ges.
Citera
2014-11-21, 22:20
Medlem
Dejads avatar
Jo testa det, ett ganska kul experiment.
I morgon blir det ett fint mandomsprov, nordlig atlantdyning som har haft en sydlig kuling i några dagar med 8-10 västlig vind som ska vrida nordväst och sen över till nord-nordöst under två dygn.

Varför ska man alltid starta i dumma vågsystem, två veckor ut hade jag inte ens brytt mig men nu är nog skumpigast första dygnet vilket borde skapa kul stämning ombord Så jag kanske återkommer och tar tillbaka allt jag sagt om att tåla sjösjuka.
Citera
2014-11-21, 22:40
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Jo testa det, ett ganska kul experiment.
I morgon blir det ett fint mandomsprov, nordlig atlantdyning som har haft en sydlig kuling i några dagar med 8-10 västlig vind som ska vrida nordväst och sen över till nord-nordöst under två dygn.

Varför ska man alltid starta i dumma vågsystem, två veckor ut hade jag inte ens brytt mig men nu är nog skumpigast första dygnet vilket borde skapa kul stämning ombord Så jag kanske återkommer och tar tillbaka allt jag sagt om att tåla sjösjuka.

Hur stor är båten? Vilken typ av segelbåt? Du behöver naturligtvis inte svara men jag är lite nyfiken... Låter som det kan bli en minnesvärd inledning på seglingen imorgon!
Citera
2014-11-21, 22:54
Medlem
Dejads avatar
32fots laurinkoster (L32) så jag är inte orolig för den direkt men just nu sitter jag och försöker gå igenom alla lister för att komma på vad jag har glömt.

Men för att återknyta till topic så är den lite rullbenägen, visserligen så vänder den mjukt men i rätt/fel vågmönster så kan den gunga 25grader åt vardera hållet vilket bidrar till uttröttningen vilket om man inte är van kan bidra till sjösjuka även om själva vågorna räcker.
Har gjort turen en gång tidigare så jag vet vad jag väntar men de två andra i besättningen har inte det så vi får se vad som händer.
Citera
2014-11-21, 23:32
Medlem
JudisktOckers avatar
Gå och kolla på horisonten tills det släpper. Spy om du behöver. Klart
Citera
2014-11-27, 09:06
Medlem
swentons avatar
Jag har också blivit sjösjuk ett par gånger.
Sommaren 2013 seglade jag och en kompis Hobiecat från Öland upp till Stockholm. Mellan Byxelkrok och Valdemarsvik, då var det gammal sjö så båten guppade inte riktigt i samma takt hela tiden. Då mådde jag illa men spydde inte. Det gick över när vi kom inomskärs och vågorna kom från samma håll.
I sommras vad jag lite lätt bakfull och seglade i undanvind. Skulle ner och fixa käk då sjösjukan (bakfyllan) slog till. Mådde sjukt dåligt och la mig på fördäck under en filt och sov. Mådde lite bättre när jag vaknade men det hela gick över när vi kom i land.

Sjösjuka har med balanssinnet att göra då folk med sämre balans sällan blir sjösjuka och vise verse. Att åka båt på tom mage är inget jag rekommenderar då det är bra att ha stabilisera magen. Man kan också försöka slå ut balanssystemet så gott man kan med att ha mössa eller en öronpropp i ena örat.
Citera
2014-11-30, 17:58
Moderator
Oddballs avatar
Ämnet är alltså 'sjösjuka'. Inte historier kring andra tillfällen man mått dåligt.

Oddball
Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in