Tomater: JA!
Jordgubbar: De kan man fortfarande få goda av, om man ser till att köpa en låda med mörkröda jordgubbar odlade i Sverige. Mörkröd är nyckeln. Ja de möglar/mosar snabbare men då får man äta upp inom några timmar, inga problem. Jag föredrar att köpa där man köper per kg och inte per tråg så man kan ta en påse och plocka de finaste jordgubbarna. En sur gubbe skällde ut mig en gång men då var det bara att peka på skylten kg-pris inte styckpris.
tomaterna ja tyvärr sämre nu. Men man försöker köpa de rödaste.. Inte de orangea hårda. Butiker börjar fuska med belysningen som gör tomaterna extraröda.. Då går jag därifrån med ett par tomater och jämför i normal belysning. Förvara i rumstemperatur är a och o...
Nu kom jag på det, kanske man ska förvara paprika som tomater? (har dem i grönsaksfacket i kylen)
Butiker fuskar så mycket. Champinjoner som säljs i låda är förpackade i blå lådor med genomskinligt lock som är blåtonat, allt för att få dem se vitare ut! Jag köper lösvikt!
EKO eller inte, jag märker inte skillnad på kvalité när jag köper eko/vanliga. Det är ju inte kvalitésmarkör utan att odlingen varit snällare mot miljön. Ibland kan rentav eko vara sunkigare än normala.