2014-11-14, 18:25
Medlem
cineramas avatar
Hej!

Jag lagar ibland mat med paprika.. Men något jag märkt av de senaste 5-10 åren ungefär är att paprikan man ibland köper hem smakar vatten och omoget. Jag har försökt gå efter mörkt grönt och rött men ibland går det inte..

HUR köper man saftiga välsmakande paprika med paprikasmak och inte bara vattensmak?

För det röda har jag börjat köpa spetspaprika för de verkar smaka bättre men ibland smakar de också vatten.

Eller är det en massa fusk nu för tiden?

Tomaterna vet jag redan att de är värdelösa nu för tiden jämfört med förr pga att de odlas på fel sätt, industriellt, samma odling varje år, kemisk godning. utarmat. Kan det vara samma sak för paprika?
Citera
2014-11-14, 18:28
Medlem
The.Swedes avatar
Hmm.... har jag nog inte varit med om faktiskt, de jag köper är alltid söta och goda.
Citera
2014-11-14, 18:30
Medlem
vtcs avatar
Precis som du skriver brukar spetspaprikan från affären ofta smaka riktigt bra.

En möjlighet är att odla egen paprika. En liten hobbyodling räcker förstås inte till att täcka hushållsbehovet året runt, men under skördeperioderna lever man som en riktig paprikakung
Citera
2014-11-14, 18:49
Medlem
cineramas avatar
Nja, vill nog inte gå in på att odla paprika. Har bara en pytteliten balkong och det får räcka att jag bara får in ca 15-20 små tomater.

Spetspaprika fungerar för rött. Men ibland när jag gör räkgryta vill jag ha gröna... Senaste smakade de fail.
Citera
2014-11-14, 18:59
Medlem
JoeDevolas avatar
Medhåll!

Jag minns när jag som barn tjuvade ett par paprikaringar från mammas skärbräda så smakade de smått fantastiskt. Jag tyckte det var lyxigt att äta rå paprika på den tiden. Numera får man aldrig tag på riktigt god paprika. Möjligtvis på sydligare breddgrader, där man kan köpa solmogna grönsaker.

Gissar att det beror på att man driver upp plantorna för snabbt, eller att man odlar en sort som är smaklös, men som har bättre hållbarhet. Vad tror ni?
Citera
2014-11-14, 23:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cinerama
Hej!

Jag lagar ibland mat med paprika.. Men något jag märkt av de senaste 5-10 åren ungefär är att paprikan man ibland köper hem smakar vatten och omoget. Jag har försökt gå efter mörkt grönt och rött men ibland går det inte..

HUR köper man saftiga välsmakande paprika med paprikasmak och inte bara vattensmak?

För det röda har jag börjat köpa spetspaprika för de verkar smaka bättre men ibland smakar de också vatten.

Eller är det en massa fusk nu för tiden?

Tomaterna vet jag redan att de är värdelösa nu för tiden jämfört med förr pga att de odlas på fel sätt, industriellt, samma odling varje år, kemisk godning. utarmat. Kan det vara samma sak för paprika?
Köp ekologiskt
Citera
2014-11-14, 23:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Medhåll!

Jag minns när jag som barn tjuvade ett par paprikaringar från mammas skärbräda så smakade de smått fantastiskt. Jag tyckte det var lyxigt att äta rå paprika på den tiden. Numera får man aldrig tag på riktigt god paprika. Möjligtvis på sydligare breddgrader, där man kan köpa solmogna grönsaker.

Gissar att det beror på att man driver upp plantorna för snabbt, eller att man odlar en sort som är smaklös, men som har bättre hållbarhet. Vad tror ni?
Smaklökarna förändras.
Plus att minnet av något kan smaka mycket annorlunda i minnet än i nuet.
Citera
2014-11-14, 23:47
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanel-Kalle
Smaklökarna förändras.
Plus att minnet av något kan smaka mycket annorlunda i minnet än i nuet.

Ibland köper man en paprika som är god, och vid extremt fåtaliga tillfällen får man smaka en som är riktigt söt och god. Så tyckte jag att det var varje gång som barn, men det är klart, du har en poäng.

Har inte tomater och jordgubbar vandrat samma smala och tråkiga väg?
Citera
2014-11-15, 01:38
Medlem
cineramas avatar
Tomater: JA!
Jordgubbar: De kan man fortfarande få goda av, om man ser till att köpa en låda med mörkröda jordgubbar odlade i Sverige. Mörkröd är nyckeln. Ja de möglar/mosar snabbare men då får man äta upp inom några timmar, inga problem. Jag föredrar att köpa där man köper per kg och inte per tråg så man kan ta en påse och plocka de finaste jordgubbarna. En sur gubbe skällde ut mig en gång men då var det bara att peka på skylten kg-pris inte styckpris.

tomaterna ja tyvärr sämre nu. Men man försöker köpa de rödaste.. Inte de orangea hårda. Butiker börjar fuska med belysningen som gör tomaterna extraröda.. Då går jag därifrån med ett par tomater och jämför i normal belysning. Förvara i rumstemperatur är a och o...

Nu kom jag på det, kanske man ska förvara paprika som tomater? (har dem i grönsaksfacket i kylen)

Butiker fuskar så mycket. Champinjoner som säljs i låda är förpackade i blå lådor med genomskinligt lock som är blåtonat, allt för att få dem se vitare ut! Jag köper lösvikt!

EKO eller inte, jag märker inte skillnad på kvalité när jag köper eko/vanliga. Det är ju inte kvalitésmarkör utan att odlingen varit snällare mot miljön. Ibland kan rentav eko vara sunkigare än normala.
Citera
2014-11-15, 05:42
Medlem
JoeDevolas avatar
När jag var liten var det en happening och lite pirr i luften när de första jordgubbarna kom för säsongen. Nu är det lika spännande som en skiva med Statoil-hits.

Jag går alltid efter lukt snarare än utseende när jag köper tomater.

När det gäller paprika struntar jag allt oftare i den milda varianten och köper de mer prisvärda och hetare kusinerna istället.
Citera
2014-11-16, 17:08
Medlem
Som någon skrev brukar de ekologiska paprikorna smaka lite mer.
Citera
2014-11-16, 17:14
Medlem
Zests avatar
Jag brukar alltid bara köpa gul och orange paprika - de smakar mums!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in