• 1
  • 2
2014-11-13, 16:56
Bannlyst
Hej är det möjligt att koppla 4 av dessa http://www.batteriexperten.com/sv/ar...FST3cgodniIAgg
I serie för att få 48 volt sen kopplar man 5 sådana serier parallellt för att driva det här el motorn http://www.rull.se/El-motorkit_-_Låd...kit_1000W,_48V

Anledning till varför är för att jag tycker det är dyrt med 2k för batterier som dom själva hänvisar att man ska seriekoppla detta skulle hamna under 500 lappen
Citera
2014-11-13, 17:03
Medlem
BNCs avatar
Visst *går* det, men du kommer inte kunna köra motorn i särskilt många sekunder på det.
Citera
2014-11-13, 17:05
Citat:
Ursprungligen postat av Detsvartaguldet
Hej är det möjligt att koppla 4 av dessa http://www.batteriexperten.com/sv/ar...FST3cgodniIAgg
I serie för att få 48 volt sen kopplar man 5 sådana serier parallellt för att driva det här el motorn http://www.rull.se/El-motorkit_-_Låd...kit_1000W,_48V

Anledning till varför är för att jag tycker det är dyrt med 2k för batterier som dom själva hänvisar att man ska seriekoppla detta skulle hamna under 500 lappen

Tyvärr du kommer inte att kunna driva den motorn särskilt lång stund med den lösningen, motorn får för övrigt ingen ork heller.
Citera
2014-11-13, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
Visst *går* det, men du kommer inte kunna köra motorn i särskilt många sekunder på det.
ja precis det var därför jag tänkte att jag skulle paralellkoppla 5 st serier, då borde det hålla 5 gånger så länge, fortfarande kanske bara 5 sekunder istället för 1 sekund menar du? hur många behövs för att den ska köra i säg kanske 5 min? dom batterierna som dom vill att man ska köpa till är ju på 12 amperetimmar, lite överdrivet enligt mig
Citera
2014-11-13, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Tyvärr du kommer inte att kunna driva den motorn särskilt lång stund med den lösningen, motorn får för övrigt ingen ork heller.
varför får den sämre ork?
Citera
2014-11-13, 17:21
Citat:
Ursprungligen postat av Detsvartaguldet
varför får den sämre ork?
Dessa batterier ger från sig enbart milliampere, det driver du inte den motorn på.
Citera
2014-11-13, 17:49
Bannlyst
Citat:
Dessa batterier ger från sig enbart milliampere, det driver du inte den motorn på.
det står ju 24A på batteriet? iallafall på kjell http://www.kjell.com/sortiment/el/ba...23a-12v-p32359

??
Senast redigerad av Detsvartaguldet 2014-11-13 kl. 17:56.
Citera
2014-11-13, 17:56
Bannlyst
Citat:
så den skulle förmodligen inte ens kunna åka frammåt för att effekten skulle inte bli 1000w med dessa
Citera
2014-11-13, 18:00
Medlem
GalFisks avatar
En elfråga! Vad roligt
Lite elsvar:
1000 watt är effekten du vill ha (max). Men räkna med att du vill ha iaf. 100 watt om du vill rulla någonstans.
48 volt är spänningen du vill ha. Om spänningen blir mycket lägre än det, kommer kontrollerboxen att koppla ifrån pga. för låg batterispänning.
Om vi säger 100 watt vid 48 volt, så vill du ha en ström på I=P/U = 100/48 = 2.08A
Om vi ska vara lite orealistiska först och räkna på vad du kan få ut ur ett sådant batteri:
batterikapaciteten står inte på sidan, men lite googlingar visar till antingen 12 eller 38 mAh. Vi är optimistiska och säger 38:
38 mAh/2 ampere = 68.4 sekunder.
MEN! Sådan tur har vi inte. Varför? Jo, alla batterier har ett inre motstånd. Från ett alkaliskt batteri kan man optimistiskt sett dra 0.5C (alltså ladda ur halva kapaciteten på en timme) utan att det blir för varmt. Alltså 38/2 = 19 mA

Det är ganska långt ifrån vad du behöver.
Vad hände rom man försöker dra mer? Jo, då uppstår ett spänningsfall över batteriets interna motstånd. Och när spänningen faller, kopplar kontrollerboxen ut.
Jag tror att spänningen faller till 0 från detta batteriet långt innan vi ens når en ampere. Batteriet är i princip en stapel knappceller i ett hölje.

MEN! Du kan ju paralellkoppla batterier för att få ut mer ström. 1 ampere/19 mA = 53 batterier i paralell för att kunna ta ut 1A. Sen behöver du seriekoppla fyra sådana 53-batteri-paket för att få dina 48 volt.

Detta kommer mycket optimistiskt sett ge dig 10% av motorns kapacitet i två timmar.

Köp ett riktigt Litium-järnforsfatbatteri med laddare istället. Ja, de kostar tusenlappar, men de är GRYMT bra batterier och håller i åratal.
Citera
2014-11-13, 19:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
En elfråga! Vad roligt
Lite elsvar:
1000 watt är effekten du vill ha (max). Men räkna med att du vill ha iaf. 100 watt om du vill rulla någonstans.
48 volt är spänningen du vill ha. Om spänningen blir mycket lägre än det, kommer kontrollerboxen att koppla ifrån pga. för låg batterispänning.
Om vi säger 100 watt vid 48 volt, så vill du ha en ström på I=P/U = 100/48 = 2.08A
Om vi ska vara lite orealistiska först och räkna på vad du kan få ut ur ett sådant batteri:
batterikapaciteten står inte på sidan, men lite googlingar visar till antingen 12 eller 38 mAh. Vi är optimistiska och säger 38:
38 mAh/2 ampere = 68.4 sekunder.
MEN! Sådan tur har vi inte. Varför? Jo, alla batterier har ett inre motstånd. Från ett alkaliskt batteri kan man optimistiskt sett dra 0.5C (alltså ladda ur halva kapaciteten på en timme) utan att det blir för varmt. Alltså 38/2 = 19 mA

Det är ganska långt ifrån vad du behöver.
Vad hände rom man försöker dra mer? Jo, då uppstår ett spänningsfall över batteriets interna motstånd. Och när spänningen faller, kopplar kontrollerboxen ut.
Jag tror att spänningen faller till 0 från detta batteriet långt innan vi ens når en ampere. Batteriet är i princip en stapel knappceller i ett hölje.

MEN! Du kan ju paralellkoppla batterier för att få ut mer ström. 1 ampere/19 mA = 53 batterier i paralell för att kunna ta ut 1A. Sen behöver du seriekoppla fyra sådana 53-batteri-paket för att få dina 48 volt.

Detta kommer mycket optimistiskt sett ge dig 10% av motorns kapacitet i två timmar.

Köp ett riktigt Litium-järnforsfatbatteri med laddare istället. Ja, de kostar tusenlappar, men de är GRYMT bra batterier och håller i åratal.
skulle du rekommendera det rull.se säljer som dom vill att man seriekopplar 4 12v eller har du något bättre förslag? du verkar ju kunna en hel del om ämnet iallfall til skillnad från mig haha
Citera
2014-11-13, 19:14
Medlem
Avva66s avatar
Köp 18650 3.7V Li-ion celler och löd ihop i serie och parallellt, jag
tror det är det prisvärdaste du kan komma undan med idag.
Då får du kraften till din motor.
Citera
2014-11-13, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Köp 18650 3.7V Li-ion celler och löd ihop i serie och parallellt, jag
tror det är det prisvärdaste du kan komma undan med idag.
Då får du kraften till din motor.
ja det låter ju inte så farligt om man kan ladda upp dom igen ju
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här