2015-03-10, 08:05
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
Vad är då itse-ä-nne för något?
Samma sak, fast i singular?

itse-ä = partitiv singular

http://fi.wiktionary.org/wiki/itse

Citat:
Och nej, mitt språköra visste verkligen inte att det finns ett sådant ord som itse-jä.
OK? Fast det måste väl i så fall bero på att itse är ovanligt i plural? Du hade väl inte svimmat om nån berättade att talo-ja var partitiv plural?

I övrigt börjar det här kännas lite som den där Monty Python-sketchen där en engelsman undervisar italienare i italienska.
Citera
2015-03-10, 10:50
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC

I övrigt börjar det här kännas lite som den där Monty Python-sketchen där en engelsman undervisar italienare i italienska.

Den sketchen känner jag inte till, däremot en där en romersk legionär med närmast järrelsk virtus undervisar några fåvitske i korrekt latin.
Citera
2015-03-10, 11:35
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Den sketchen känner jag inte till, däremot en där en romersk legionär med närmast järrelsk virtus undervisar några fåvitske i korrekt latin.
Jag menade denna: https://www.youtube.com/watch?v=Q3iAqxNpQ-A&t=20
Citera
2015-03-10, 12:11
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Jag menade denna: https://www.youtube.com/watch?v=Q3iAqxNpQ-A&t=20

Haha, den hade jag inte sett förut. Grazie mille.
Citera
2015-03-10, 12:43
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Samma sak, fast i singular?

itse-ä = partitiv singular

http://fi.wiktionary.org/wiki/itse

Men vänta lite nu... Hur kan det finnas ett ord som är singular och har kasuset -nne som avser er, dvs. flera personer, samt ett ord som har kasuset -nne och är pluralis? Jag förstår inte!
Citera
2015-03-10, 13:12
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Men vänta lite nu... Hur kan det finnas ett ord som är singular och har kasuset -nne som avser er, dvs. flera personer, samt ett ord som har kasuset -nne och är pluralis? Jag förstår inte!
Det är väl inget konstigt? Man kan ju säga både 1 & 2 på svenska.

1. Er hund
2. Era hundar

Att er är andra person possessiv plural innebär ju inte att det som det fungerar som bestämning åt också måste stå i plural.
Citera
2015-03-10, 13:41
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Det är väl inget konstigt? Man kan ju säga både 1 & 2 på svenska.

1. Er hund
2. Era hundar

Att er är andra person possessiv plural innebär ju inte att det som det fungerar som bestämning åt också måste stå i plural.

Jag förstår detta väl, men om ordet är själv, förstår jag inte hur det fungerar. Om itsejänne används i

Döda inte er själva.
Älkää surmatko itsejänne.

när används itseänne? Svenska är också annars så lätt, då man kan bara skriva "Vänta lite nu". I finska skulle jag inte veta om jag borde skriva odota, odotas, odotapa eller odotapas.
Citera
2015-03-10, 14:27
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Jag förstår detta väl, men om ordet är själv, förstår jag inte hur det fungerar. Om itsejänne används i

Döda inte er själva.
Älkää surmatko itsejänne.

när används itseänne? Svenska är också annars så lätt, då man kan bara skriva "Vänta lite nu". I finska skulle jag inte veta om jag borde skriva odota, odotas, odotapa eller odotapas.
Inte vet jag? Jag kan inte ett ord finska. Tittar man här så nämns inte någon pluralvariant:

http://en.wiktionary.org/wiki/itsenne

Googling på din variant med "itsejänne" ger dessutom bara två träffar så det är ju inte mycket att hänga i julgranen. PLural kanske är föråldrat eller högtidligt?

Sen verkar det ju dessutom vara så i finska att partitiv singular används där man normalt skulle förvänta sig plural: Pojat on poikia. Så singularen i sig är väl inte så himla skum?
Citera
2015-03-10, 14:40
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Det gör man väl indirekt via barn hela tiden. Om det fanns konkreta och uppenbara skillnader i svårighetsgrad så hade det väl märkts där. Det är ju t.ex. inte så att polska 3-åringar blir ständigt missförstådda av sina föräldrar.

Nej. Men i den här videon gör de svenska barnen ett fel under 1 min 40 s. Jag exkluderar pojken vid 0:59, som verkar inte ha svenska som sitt modersmål. Finska barn gör i den här videon 7 fel under 1 min 40 s. Felen är:
  • barnet 1 använder fel böjning för objekt efter ordet 'bränna'
  • barnet 1 använder fel böjning för ordet 'det' i uttrycket 'det kom ett ljus'
  • barnet 2 bildar imperfekt konditional 3:e person singular felaktigt för ordet 'spränga'
  • barnet 3 bildar partitiv pluralis felaktigt för ordet 'stor'
  • barnet 1 bildar imperfekt 1:a person singular felaktigt för ordet 'vända'
  • barnet 1 använder fel böjning för ordet 'det' i uttrycket 'jag knuffade det'
  • barnet 4 använder fel böjning för ordet 'jämnt' i uttrycket 'sprida jämnt'
Senast redigerad av Politice-Rectam 2015-03-10 kl. 14:46.
Citera
2015-03-10, 14:58
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Sen verkar det ju dessutom vara så i finska att partitiv singular används där man normalt skulle förvänta sig plural: Pojat on poikia. Så singularen i sig är väl inte så himla skum?

Poikia är i plural. Det som kanske förvirrar en är att 'ovat' sägs alltid som 'on' i talspråket, och det är den talspråkliga böjningen som används i meningen Pojat on poikia.
Senast redigerad av Politice-Rectam 2015-03-10 kl. 15:09.
Citera
2015-03-10, 15:10
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Poikia är i plural.
Jo, det är såklart rätt. My bad. Fast finns det inte vissa typer liknande pluralsatser där predikatsfyllnaden står i singular partitiv istället för (förväntad) plural?

Har för mig att jag läste det nånstans igår men hittar inte sidan idag. Eller det kanske krävs negation då?
Citera
2015-03-10, 15:26
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Jo, det är såklart rätt. My bad. Fast finns det inte vissa typer liknande pluralsatser där predikatsfyllnaden står i singular partitiv istället för (förväntad) plural?
Ja, partitiv singular används efter räkneord, pari (ett par) och monta (många), trots att pluralformen skulle vara mer logisk då. http://donnerwetter.kielikeskus.helsinki.fi/FinnishForForeigners/ch2-en/ch2-partitiivi-milloin.htm

De två pojkarna är i sin tur ne kaksi poikaa, om det är subjekt, eller objekt, och handlingen är inte slutförd. Om handlingen är slutförd, skulle det vara pojat, men jag vet inte om de två pojkarna borde vara ne kaksi poikaa eller ne kahdet pojat. Jag har sett inte tillräckligt mycket den typen av meningar.
Senast redigerad av Politice-Rectam 2015-03-10 kl. 15:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in