2014-11-15, 00:54
Medlem
En släkting till OK har delat Joel Kinnamans videoklipp på sin FB:

Joel Kinnaman:
Ingen som förgripit sig sexuellt på ett barn ska komma undan med bara böter

Detta var i augusti det här året.. stackaren..
Citera
2014-11-15, 01:28
Medlem
hudmothuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcomehome
När jag kollar nämnda facebooksida för konfirmandgruppen ser jag inga inlägg av OK. Har den rensats? Är det isf han själv som kan ha gjort det? Skärmdump?

Igår kunde jag se hans båda Facebookprofiler. Idag är dom raderade eller osynliggjorda.

Har han:

1. Sluppit ur häktet och gjort det själv?

2. Tillgång till internet i häktet?

3. På något sätt kontaktat någon från häktet och uppgett sitt lösenord och bett denne stänga ner hans fb?

4. Eller kunde nån av hans vänner eller maken hans lösenord (eller kanske var han redan inloggad på datorn hemma)och har stängt ner hans fb utan att ha varit i kontakt med OK sen igår?
Citera
2014-11-15, 07:52
Medlem
bergochdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbelfitta
Antagligen har det knullats frivilligt. Är säkert någon minderårig pojke som fastnat för hans kittlande mustasch.
Rubriken avslöjar att det har "pågått en längre tid". Man kan utifrån det anta att det har varit frivilligt om det handlar om tonåring(ar).
Citera
2014-11-15, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergochdal
Rubriken avslöjar att det har "pågått en längre tid". Man kan utifrån det anta att det har varit frivilligt om det handlar om tonåring(ar).

Och eftersom konfirmander är under 15 år då räknas det som våldtäkt?

"Enligt Riktlinjerna för Svenska kyrkans konfirmandarbete ska konfirmationsgudstjänsten äga rum tidigast det år som konfirmanden fyller 15 år. Men om det föreligger särskilda omständigheter kan församlingen göra undantag."

Förresten tycks även HA (en annan ledare) på Lindökonfirmandlistan vara homo..och det är väldigt mycket "Tjinelong!, Tjottitjotti, TjenaTjabaHallå!" och glöm INTE att anmäla er till lägret - med övernattning.."
Citera
2014-11-15, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Japp. Det har rensats ordentligt. Men inte bara OK:s inlägg utan även andra..

Det är helt uppenbart att övernattning was the thing.. Det var ständigt små utflykter till nära håll. Och även en längre utflykt till Berlin (med flera nätters övernattning på väg och på plats..).
Själv har jag aldrig hört talas om liknande tidigare, men man till och med övernattade i kyrkan!
---------
OK:
"Tjaba! Ändrade planer för lördagens konfirmandundervisning! På allmänt önskemål kör vi som vi har snackat om ÖVERNATTNING i Matteus kyrka!"
---------

Sen delades man jämt i "mindre grupper".. Även i Berlin delades man i 5 små grupper.. om man tänker på att konfirmandgruppen består av 19 personer (åkte alla med?) så blir det inte många i en och samma grupp.. Och jag undrar hur uppdelningen angående "vilka som sov ihop" gick till??

Jag säger det en gång till: även de andra vuxna borde granskas ordentligt..

Fy fan om dina tankar stämmer. Stackars barn!!
Är det någon som har koll på resterande vuxna när dom varit ute och rest, präster/kyrkoanställda eller föräldrar?
Citera
2014-11-15, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gunhild-k
Fy fan om dina tankar stämmer. Stackars barn!!
Är det någon som har koll på resterande vuxna när dom varit ute och rest, präster/kyrkoanställda eller föräldrar?

Vem presenterar sig så här?

Hur såg din uppväxt ut?
Jag har två gifta föräldrar och en storasyster...
Varför är det så viktigt att betona att föräldrarna var gifta?

Vilka är dina intressen?
När man har jobb, familj och så... Det känns nästan inte som jag har någon fritid och därför inga intressen.

Unga pojkstjärtar kanske inte kan nämnas som “fritidsintresse” nr 1.. och när all ens tid går åt att planera olika övernattningsläger – då blir det inte mycket tid kvar för andra intressen. Men det kanske inte gör något, eftersom jobbet och det största intresset I ens liv sammanfaller?

Tänk vad populär denne OK måste ha varit bland barnen/ungdomarna: han hade pluggat på teaterpedagogprogrammet. Han kunde dansa och sjunga. Han var “ungdomlig” eller snarare “barnslig” (ett utmärkt sätt att dölja sina avsikter då alla “konstigheter” hos honom förklaras med hans “barnslighet”). Han älskade grisleken (man står I en ring på alla fyra.. nöff nöff). Han var påhittig och ordnade en massa “happenings”. Han hade alltid barnens bästa I sina tankar..

Föräldrarna var nog inte välkomna på dessa läger. Det var OK och HA och OS (en ung ledare inom Svenska Kyrkan och som har precis börjat plugga teologi vid UU, också en av dem som hela tiden uppmanade folk att åka på dessa evighetsläger..) plus en församlingsassistent JT som tog hand om barnen.. Föräldrarna skrev under ett papper att barnen hade föräldrarnas tillåtelse att åka med och övernatta. Till gudstjänsten var däremot alla släktingar välkomna. Men då övernattade man ju inte I kyrkan..
-------------------------------------------------
Svenska Kyrkans Unga I Linköpings Stift:
Gillar du barn och vill ha något att göra måndag och tisdag på höstlovet? Då vill vi gärna att du är med och hjälper oss under vårt höstlovsläger Gransnäs.
Citera
2014-11-15, 11:26
Medlem
Citat:

Hur såg din uppväxt ut?

Vilka är dina intressen?
När man har jobb, familj och så... Det känns nästan inte som jag har någon fritid och därför inga intressen.

Unga pojkstjärtar kanske inte kan nämnas som “fritidsintresse” nr 1.. och när all ens tid går åt att planera olika övernattningsläger – då blir det inte mycket tid kvar för andra intressen. Men det kanske inte gör något, eftersom jobbet och det största intresset I ens liv sammanfaller?

Tänk vad populär denne OK måste ha varit bland barnen/ungdomarna: han hade pluggat på teaterpedagogprogrammet. Han kunde dansa och sjunga. Han var “ungdomlig” eller snarare “barnslig” (ett utmärkt sätt att dölja sina avsikter då alla “konstigheter” hos honom förklaras med hans “barnslighet”). Han älskade grisleken (man står I en ring på alla fyra.. nöff nöff). Han var påhittig och ordnade en massa “happenings”. Han hade alltid barnens bästa I sina tankar..

Föräldrarna var nog inte välkomna på dessa läger. Det var OK och HA och OS (en ung ledare inom Svenska Kyrkan och som har precis börjat plugga teologi vid UU, också en av dem som hela tiden uppmanade folk att åka på dessa evighetsläger..) plus en församlingsassistent JT som tog hand om barnen.. Föräldrarna skrev under ett papper att barnen hade föräldrarnas tillåtelse att åka med och övernatta. Till gudstjänsten var däremot alla släktingar välkomna. Men då övernattade man ju inte I kyrkan..
Gillar du barn och vill ha något att göra måndag och tisdag på höstlovet? Då vill vi gärna att du är med och hjälper oss under vårt höstlovsläger Gransnäs.

Hu! Jag får rysningar. Skulle det vara så att dessa tre haft vidrigheter för sig måste deras ledning ställas till svars också. Sen vill jag att ärkebiskopen uttalar sig och ber alla drabbade om ursäkt samt erkänner att kyrkan brustit i ALLT man kan förvänta dig av kyrkan.
Fy fan!!!
Citera
2014-11-15, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergochdal

Mannens advokat Roger Häggquist bekräftar mannens medgivande.
– Han tillstår vissa omständigheter men delar ej brottsrubriceringen, säger han, och fortsätter:
– För att sätta stopp för spekulationer kan jag säga att det bara är en målsägande i det här fallet. Det är alltså inte så att det finns en stor grupp av målsäganden.

harleguin 73 har i inlägg nr 10 förklarat skillnaden mellan våldtäkt och utnyttjande. Våldtäkt kan det ändå räknas som om pojken har fyllt 15 (men ej 18) men har stått "under fostran av eller liknande förhållande till GM".
Citera
2014-11-15, 11:58
Medlem
hudmothuds avatar
Citat:
Mannens advokat Roger Häggquist bekräftar mannens medgivande.
– Han tillstår vissa omständigheter men delar ej brottsrubriceringen, säger han, och fortsätter:
– För att sätta stopp för spekulationer kan jag säga att det bara är en målsägande i det här fallet. Det är alltså inte så att det finns en stor grupp av målsäganden.

harleguin 73 har i inlägg nr 10 förklarat skillnaden mellan våldtäkt och utnyttjande. Våldtäkt kan det ändå räknas som om pojken har fyllt 15 (men ej 18) men har stått "under fostran av eller liknande förhållande till GM".

Jag är inte så insatt i lagen så jag undrar lite saker.

Ett barn mellan 15 och 18 kan naturligtvis också våldtas, right? Men då räknas det inte som "våldtäkt mot barn" i juridisk mening, väl? Utan "bara" våldtäkt?

Men Sverige har ju skrivit på FNs deklaration om barns rättigheter och där fastslås att människor under 18 är barn. Varför är då en våldtäkt på nån som är 15-18 inte "våldtäkt mot barn"? Eller möjligen "våldtäkt mot underårig" (som enligt svensk lag är en person under 18 år)
Citera
2014-11-15, 12:00
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungemelvin
Noterar att han i klippet inte tycker Jesus var nån vidare snäll person,
det uttalandet lär inte göra honom så popis bland kollegorna.
Kanske snarare handlar om en projektion av hans egen självbild?

Men vad han säger i klippet är ju att med "inte snäll" menar han att han likt Jesus är en person som vågar bråka och sätta sig upp mot regler och överhet. En sorts tjusigt "inte snäll" alltså, lite modig, "ungdomlig". Fungerar också bra som täckmatel för ett lite annorlunda och spännande beteende, "Kom Putte, så smyger vi bort från dom andra, vi struntar i samlingen och går till kojan i skogen istället" .
Citera
2014-11-15, 12:07
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:

Hur såg din uppväxt ut?

Vilka är dina intressen?

Grisleken? Den har jag aldrig hört talas om. Det låter som en lek för mindre barn och känns lite för pinsam för ungdomar. Konfirmanderna här tycker de flesta lekar är pinsamma så de leker knappt tidningsleken där man ska slå någon med tidningen innan den säger namnet på en annan person som den som har tidningen ska springa vidare till.
Citera
2014-11-15, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gunhild-k
Hu! Jag får rysningar. Skulle det vara så att dessa tre haft vidrigheter för sig måste deras ledning ställas till svars också. Sen vill jag att ärkebiskopen uttalar sig och ber alla drabbade om ursäkt samt erkänner att kyrkan brustit i ALLT man kan förvänta dig av kyrkan.
Fy fan!!!

Visserligen kan en ursäkt vara på sin plats men än viktigare vore att se över "rutinerna" så att den här sortens vilseledande ledare inom kyrkan inte får tillgång till ungarna. Eller att man försvårar det så mycket man kan. Ta nu exempelvis detta med övernattning.. små grupper - hur delas man i grupper? Är det slumpen - eller ledaren? Och varför måste man hela tiden övernatta - till och med i kyrkan? Kan inte Guds budskap spridas i dagsljus?

Kanske manliga och kvinnliga ledare som krav när man åker på läger (och inte bara en massa bögar..).

Sen borde det ingå i uppfostran av barn att (tyvärr) vara på sin vakt ifall någon vuxen verkar vara extremt intresserad av ungdomsarbete och själv beter sig som en tonåring.. Det ska inte ses som "normalt".

En psykologisk test av alla ledare? För att utesluta egna intressen utöver Guds budskap..

Problemet är att föräldrarna har litat på den här ledaren (och de andra på dessa läger) just därför att de är "godkända av kyrkan". Man tror inte att en ungdomsledare som är "djupt troende" skulle kunna göra något så här vidrigt. Dessutom är han ju gift och har givit sitt löfte om evig trohet inför Gud.

Många resonerar också som så att när det märker något konstigt i en sådan här ledare då förklarar man det som en del av hans "personlighet". Och man tänker på hur mycket gott han har ordnat för ungdomarna. Istället för att bli extremt misstänksam..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in