2014-11-13, 12:18
Medlem
KalleNixons avatar
Vi ses som potentiella ligg, spermadonatorer, tröstknulll och providers för andras ungar. Vi ses som vandrande plånböcker och statusmarkörer... Alltid. Jämt. Varje dag. Överallt. Det är ett helvete att vara man

Nå..vad säger ni feminister?
Citera
2014-11-13, 12:49
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleNixon
Vi ses som potentiella ligg, spermadonatorer, tröstknulll och providers för andras ungar. Vi ses som vandrande plånböcker och statusmarkörer... Alltid. Jämt. Varje dag. Överallt. Det är ett helvete att vara man

Nå..vad säger ni feminister?
Visst. Feminismen som sådan såväl som de flesta feminister jag diskuterat med anser att även män far illa av det rådande systemet. Flera feministiska aktörer har försökt popularisera den inställningen (genom saker som att kalla jämställdheten ett humanitärt problem snarare än ett kvinnoproblem, luckra upp idén om mannen som familjeförsörjare i avsikt att möjliggöra fler karriärsval för män).

Men många utomstående lägger mer vikt vid blogginlägg från fjortisar, så dessa idéer syns inte alltid.
Citera
2014-11-13, 12:53
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Visst. Feminismen som sådan såväl som de flesta feminister jag diskuterat med anser att även män far illa av det rådande systemet. Flera feministiska aktörer har försökt popularisera den inställningen (genom saker som att kalla jämställdheten ett humanitärt problem snarare än ett kvinnoproblem, luckra upp idén om mannen som familjeförsörjare i avsikt att möjliggöra fler karriärsval för män).

Men många utomstående lägger mer vikt vid blogginlägg från fjortisar, så dessa idéer syns inte alltid.
Mer behöver inte sägas..
Och du har helt rätt i att många - i synnerhet anti-feminister - väljer att sikta in sig på och lyfta det detaljer ur radikala framställningar, eller naiva framställningar, på olika håll. Det tror jag dock är en medveten strategi - det skulle ju inte passa den anti-feministiska agendan att faktiskt låtsas om vad som faktiskt sägs av många och vad den breda uppfattningen står för.
Citera
2014-11-13, 13:44
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Mer behöver inte sägas..
Och du har helt rätt i att många - i synnerhet anti-feminister - väljer att sikta in sig på och lyfta det detaljer ur radikala framställningar, eller naiva framställningar, på olika håll. Det tror jag dock är en medveten strategi - det skulle ju inte passa den anti-feministiska agendan att faktiskt låtsas om vad som faktiskt sägs av många och vad den breda uppfattningen står för.
Jag tror inte det är medvetet. Det är svårare än folk tror att få en rättvisande bild av argumenten på internet, och det har i sin tur en lång lista av anledningar, medveten sensationalism (från folk som försöker få sina sidor besökta), confirmation bias (man har lättare att komma ihåg saker som är i linje med de åsikter man har), internetpsykopati (man läser ofta in negativa tonlägen och kroppsspråk i text där man inte kan se eller höra skribenten), dålig formulering av argumenten (från båda sidor) och så vidare.

Jag väldigt svårt att tro att antifeminister skulle aktivt vilja illa, och jag tror heller inte att åsiktsskillnaden skulle komma sig av att de skulle vara dummare än andra eller så. Effekterna uppstår på alla sidor av de flesta stora debatter i internetsfären, så det är inte unikt för antifeminister. Man gör det inte för att det ska passa den "antifeministiska agendan", den "antifeministiska agendan" har bildats just där problemen uppstår.
Citera
2014-11-13, 15:03
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:

Har du exempel på när F! eller liknande stora feministiska organisationer och rörelser gjort sådana uttalanden? För när jag läser F!:s partiprogram ser jag väldigt mycket fokus på kvinnor, och inget på män.
Citera
2014-11-15, 15:29
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Har du exempel på när F! eller liknande stora feministiska organisationer och rörelser gjort sådana uttalanden? För när jag läser F!:s partiprogram ser jag väldigt mycket fokus på kvinnor, och inget på män.
Jag tycker mig höra rätt så mycket om könsroller, och de gäller både kvinnor och män.

För det första representerar F! inte alla feminister och deras approach blir väl automatiskt politiskt inriktad, vilket nog påverkar vilka uttalanden de väljer att göra, men här är ett exempel.
http://fijkpg.wordpress.com/2014/06/09/sluta-forsvara-konsrollerna/#content
Citera
2014-11-15, 16:48
Medlem
Mooons avatar
Det finns alltid extremister inom alla ideologier, religioner och fotboll. Människor som mår dåligt, feltolkar, har sin egna agenda eller bara gillar att dra saker till det extrema. Att ha dessa "troll" som riktmärke för en hel ideologi är bara korkat eller tvärt om, en strategi för att förlöjliga. Båda varianterna kan man ju läsa i inlägg här på Fb.

På detta forum klarar man inte heller av att skilja ut feministiska åsikter från åsikter som är generella från dagens kvinnor. Få av de senare - även om de absolut vänder sig mot feminismen - vill ha tillbaka förbud mot aborter, förbud att verka inom vissa yrken, hemmafrukrav och allt annat fjanteri.

Citat:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in