2014-11-13, 08:41
Medlem
Hej

Igår googlade jag för att hitta ett script som gör att Matlab inte kastar en varning när man råkar scrolla horisontellt med två fingrar (MEvent. Case!). Hittade följande på mathworks hemsida:

synclient HorizEdgeScroll=0 HorizTwoFingerScroll=0
matlab -desktop

och la in det i ~/.bashrc

Verkar som att jag inte borde gjort det för nu startas Matlab så fort jag öppnar en terminal, och jag kommer inte ur det dvs jag kan inte köra ctrl+z i terminalen utan jag är fast. Har googlat lite för att försöka hitta andra kommandon och testar typ kill, quit, ctrl+c osv man jag är fast. Detta gör ju även att jag inte kan gå in i ~/.bashrc och ändra något eftersom jag inte hittar den filen från "Files" (GUIt för mappar etc alltså).

Någon som vet vad jag kan göra?
Citera
2014-11-13, 09:05
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drakenbakom
Hej

Igår googlade jag för att hitta ett script som gör att Matlab inte kastar en varning när man råkar scrolla horisontellt med två fingrar (MEvent. Case!). Hittade följande på mathworks hemsida:

synclient HorizEdgeScroll=0 HorizTwoFingerScroll=0
matlab -desktop

och la in det i ~/.bashrc

Verkar som att jag inte borde gjort det för nu startas Matlab så fort jag öppnar en terminal, och jag kommer inte ur det dvs jag kan inte köra ctrl+z i terminalen utan jag är fast. Har googlat lite för att försöka hitta andra kommandon och testar typ kill, quit, ctrl+c osv man jag är fast. Detta gör ju även att jag inte kan gå in i ~/.bashrc och ändra något eftersom jag inte hittar den filen från "Files" (GUIt för mappar etc alltså).

Någon som vet vad jag kan göra?

Logga in root från konsol och editera din användares ~/.bashrc
Citera
2014-11-13, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Logga in root från konsol och editera din användares ~/.bashrc
Hur gör jag detta? Är helt ny i linuxvärlden.
Citera
2014-11-13, 12:08
Medlem
Problemet är ju att jag inte kan använda terminalen, hur loggar jag då in i root?
Citera
2014-11-13, 13:17
Medlem
VeeJays avatar
Du kan byta till en annan virtuell terminal genom att trycka på ctrl+alt+F1 t.ex. Där kan du sedan logga in och fixa din .bashrc.
Citera
2014-11-13, 13:18
Medlem
Du skriver inte vad du kör för dist men i ditt "mappgui" borde du kunna högerklicka och välja "show hidden files". Då dyker . filer upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in