• 1
  • 2
2014-11-13, 02:28
Medlem
Hej!

Beställde hem en ny dator från netonnet häromdagen och satte ihop den. Det började med ett problem med CPU:n, fläkten var tvungen att sättas på för jävla hårt pga. någon grej man behövde spänna. I efterhand förstår jag ju att jag borde skruvat loss skruvarna runtom så det inte behövdes lika mycket kraft men det gjorde jag inte då. När jag sedan tog loss cpun hade en pin böjt sig rätt rejält. Som ett krökt finger ungefär.

Här är grejerna:

Processor: AMD FX 6300 3.5 GHz
Moderkort: Gigabyte GA-970A-DS3P
Nätagg: Super Flower 630W
Grafikkort: Inte nyköpt, använt tidigare men GeForce GTX 560 Ti
Hårddisk: SSDNow V300 120GB
RAM: BallistixSport 4GB 1600MHz

Annars är alla sladdar på plats, har gått igenom tomshardwares guide för att inte boota och ingenting har hjälpt. Jag prövade att sätta i ett annat grafikkort (något XFX rätt gammalt) i burken men ingen skillnad, ingen bild och inga pipljud. Jag prövade också en annan processor (något AMD Dual Core x2 4200+ liknande, också gammal) men ingen förändring. Prövat RAM-minnena i olika hål och utan. Prövat hårddisken i olika uttag och urkopplad men ingen skillnad där heller. När jag sedan satte tillbaka 4200+ och XFX:et så bootar inte den andra datorn och ger ingen bild heller. USB-musen får ingen kontakt heller.

Det låter som att den rebootar hela tiden för fläkten låter mer och sen lägger den av. Som en bil som gasar. Men har kollat så att RESET SW och POWER + och det där sitter rätt och har tagit ur Reseten men inget annorlunda resultat.

Vad tror ni det kan vara? Kan lägga upp bild om det skulle hjälpa något.

Tack på förhand!
Citera
2014-11-13, 04:11
Medlem
Jag prövade också den nya CPU:n i den gamla datorn och då startade den inte heller.
Citera
2014-11-13, 04:15
Medlem
Första jag brukar säga vid ingen bild är : har du glömt 4pin som brukar sitta i moderkortet vid cpun ungefär,och extra strömmen till grafikkortet?
Citera
2014-11-13, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sneakkz
Första jag brukar säga vid ingen bild är : har du glömt 4pin som brukar sitta i moderkortet vid cpun ungefär,och extra strömmen till grafikkortet?

Nej den är ikopplad. Alla sladdar är rätt.
Citera
2014-11-13, 04:32
Medlem
GeneralPoops avatar
Nätagget du har, får du effekt nog av det för att driva din burk?

Vet själv att jag, för ett gäng år sen, köpter ett rätt budget-agg och även om det på lådan stod att W skulle vara nog så räckte det inte att driva burken.
Citera
2014-11-13, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Nätagget du har, får du effekt nog av det för att driva din burk?

Vet själv att jag, för ett gäng år sen, köpter ett rätt budget-agg och även om det på lådan stod att W skulle vara nog så räckte det inte att driva burken.

Jag vet inte, hur tar jag reda på det? Känns ju som att 630w borde ta det? Grafikkortet tar typ 170w.
Citera
2014-11-13, 05:01
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mila.Kunis
Jag vet inte, hur tar jag reda på det? Känns ju som att 630w borde ta det? Grafikkortet tar typ 170w.

Borde väl så i bruksanvisningarna till det du köp vad dom drar, sen är det väl bara att plussa ihop Men är rätt osäker där, så någon annan här kanske kan svara på hur man bäst räknar ut det.
Citera
2014-11-13, 05:22
Medlem
Nätagget är inget problem herregud. Det är något annat!
Senast redigerad av sneakkz 2014-11-13 kl. 05:25.
Citera
2014-11-13, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sneakkz
Nätagget är inget problem herregud. Det är något annat!

Inga som helst aningar?
Citera
2014-11-13, 07:41
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mila.Kunis
någon grej man behövde spänna. I efterhand förstår jag ju att jag borde skruvat loss skruvarna runtom så det inte behövdes lika mycket kraft men det gjorde jag inte då. När jag sedan tog loss cpun hade en pin böjt sig rätt rejält. Som ett krökt finger ungefär.

Mja, vad säger man om detta?

Du nämner "någon grej man behövde spänna", vad för grej?

Mitt tips är enkelt då du inte verkar kunna monterar ihop en dator är - åk ner till återförsäljaren. Förklarar din sits och har du tur så kanske du kan använda garantin.
Citera
2014-11-13, 08:11
Medlem
EckiEckis avatar
Köpråd - PC: Stationärt --> Hårdvara - PC
/Moderator
Citera
2014-11-13, 10:04
Medlem
Goesta37s avatar
Om du någonsin hamnar i en sådan har situation igen så skall du alltid kontakta återförsäljaren så fort som möjligt och säga att skiten inte funkar. Vanligtvis tar dem in det och skickar nytt.

Nu kan du ju säga att du inte har testat den sedan du köpte den förens nu pga mycket arbete eller vad som helst

Angående ditt problem så är jag inte helt säker på vad det kan vara men i regel om datorn inte startar när man har satt ihop allt så är det någon kabel som inte sitter rätt.

Du skriver att allting är kopplat rätt och om det verkligen är det så är det något hårdvarufel, mest troligvis nätagget?

Om det inte är nätagget och allting ÄR kopplat rätt så borde datorn fortfarande dra igång, även om dem andra komponenterna inte funkar eller är kopplade fel.

Den andra datorn som inte heller startar efter att du tog delar från den, den funkade alltså innan du tog bort delar från den?

Om jag hadde varit i din sits hadde jag försökt o koppla isär allting och börja från scratch, Fixa kopplingschemat till ditt moderkort och följt alla instruktioner till punkt och pricka, Använd youtube för att kolla på guider hur du skall sätta ihop det.

Funkar inte det så ring återförsäljaren och försök få ut något på garantin

Hoppas det löser sig för dig och om du har några mer problem eller nån fråga så är det bara att PM:a så ska jag försöka hjälpa dig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in