2014-11-13, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigKreativitet.
HUR många gånger ska jag behöva säga det? ÄN EN GÅNG, nej jag håller inte med dig om att livet är meningslöst, är det så extremt, jävla svårt att fatta?

Haha, vafan. Det verkar vara omöjligt för mig att göra mig förstådd av dig -- såväl i denna tråden som i (FB) Om Muhammed levt idag (moderna profeter)

Du inser väl att det är något jag försöker poängtera och att jag inte upprepar samma fråga?
Citera
2014-11-13, 06:13
Medlem
RostigKreativitet.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Haha, vafan. Det verkar vara omöjligt för mig att göra mig förstådd av dig -- såväl i denna tråden som i (FB) Om Muhammed levt idag (moderna profeter)

Du inser väl att det är något jag försöker poängtera och att jag inte upprepar samma fråga?

VAFAN indeed

Men alltså jag fattar inte, jag säger till dig att jag ser en mening med livet, något jag nu har sagt mer än en gång, gång på gång så säger du att jag inte alls egentligen ser en mening med livet. Alltså, hur tänker du?

Vet du bättre än mig själv vad jag tycker? Jag fattar verkligen inte hur du tänker alltså

Om jag säger att jag ser en mening med livet, varför försöker du då säga åt mig att jag egentligen inte ser en mening med livet? Vad finns det för mig att fatta av det du säger?

Det spelar ingen roll vad min mening med livet bygger på, så länge det gör att jag själv ser en mening med livet O_o

Jag fattar helt enkelt inte hur du kan säga "men om din mening med livet bygger på det så betyder det ju att du inte ser någon mening med liveet"

Det spelar ingen roll om det så skulle vara bumbi björnarna som gav mig en mening med livet, det spelar ingen roll vad det nu må va som ger mig eller någon annan en mening med livet, så länge jag själv faktiskt tycker att det ger mig en mening med livet, vem är du att berätta för mig vad som ger mig en mening med livet?

Fucking hell

Edit; Jo jag förstår att det är någonting du försöker poängtera, men jag är helt och hållet OFÖRMÖGEN att förstå hur fasiken du tänker då du tror att DU kan berätta för mig vad som ger mig en mening med livet... Vad fan det nu än må vara som ger mig en mening med livet
Senast redigerad av RostigKreativitet. 2014-11-13 kl. 06:17.
Citera
2014-11-13, 06:24
Medlem
Citat:
Men alltså jag fattar inte, jag säger till dig att jag ser en mening med livet, något jag nu har sagt mer än en gång, gång på gång så säger du att jag inte alls egentligen ser en mening med livet. Alltså, hur tänker du?

Jag driver tesen att livsmeningar som bygger på icke-falsifierbara metafysiska postulat bortom fenomenvärlden inte lägger någon meningsfullhet i fenomenvärlden, utan i någonting bortom denna -- och beskriver alltså verkligheten själv som tom på mening.

I andra ord: din livsmening är inte immanent.
Citera
2014-11-13, 06:50
Medlem
RostigKreativitet.s avatar
Saken är ju den att det är detta som jag själv, personligen tror på, jag finner det hela logiskt, personligen alltså. Och i och med att så är fallet så ger det mig en mening med livet, även om det inte kan bevisas.

Antingen så är det jag tror helt felaktigt, eller så ligger det någonting i det även om det idag som det är just nu inte kan bevisas.

I vilket fall som helst så är det som sagt för mig logiskt, och ger mig på så sätt en mening med livet.

"icke-falsifierbara" samt "postulat" är för mig 2 nya begrepp, du får gärna upplysa mig om vad dessa betyder
Citera
2014-11-13, 06:56
Medlem
Citat:
"icke-falsifierbara" samt "postulat" är för mig 2 nya begrepp, du får gärna upplysa mig om vad dessa betyder

Att lära sig saker är alltid skoj! Nu kan du fröjdas över nyfunnen kunskap:

Postulat.

Falsifierbarhet.
Citera
2014-11-13, 07:54
Medlem
retrospectives avatar
Det finns rimligen flera sätt att se på saken. Det biologiska syftet (i e "meningen") känner vi ju alla till, och utöver detta skapar man sig normalt sett ett eget syfte, eller en egen "mening med livet". Och huruvida den faktiskt är egen kan ju diskuteras.
Problemet i inläggen som skrivits hittills verkar dock bero på att varken den ena eller den andra igenkänner perspektiviseringen som krävs för att överhuvudtaget förstå.

Frigjord kanske kan förklara sin ståndpunkt lite tydligare. Det känns väldigt definitivt hittills.

Begrundar man den fundamentala existensen så finns där ingen egentlig (eller åtminstone saklig) mening för människan, eftersom vi de facto förmår överskrida den basala driften som i sig kännetecknar det levande.
Citera
2014-11-13, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
Frigjord kanske kan förklara sin ståndpunkt lite tydligare. Det känns väldigt definitivt hittills.

Jag förstår faktiskt inte vad det är som är otydligt. Tillskriver man livet en mening via (enbart) metafysik, anser jag att man -- likt nihilisten -- lämnar verkligheten tom från mening, då man söker sig annorstädes i jakten på denna.
Citera
2014-11-13, 08:51
Medlem
Mening med livet har vi mycket närmare oss än vi tror.

Det vi tror är frågor eller mysterium är i själva verket svaren.

Om du undrar vad meningen med livet är, i just den stunden så är meningen med livet att du ska undra det.

Känner du dig ledsen? Glad? Dessa känslor är svaren, svaren på vad du ska och kommer göra i nästa andetag.

Svaren finns i oss hela tiden, varje sekund, helt tillgängliga. Bara det att många av oss tror att det är något annat än just svar, vi tror det är spelplanen eller väntan på lycka, eller nåt annat knas.
Citera
2014-11-13, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Mening med livet har vi mycket närmare oss än vi tror.

Det vi tror är frågor eller mysterium är i själva verket svaren.

Om du undrar vad meningen med livet är, i just den stunden så är meningen med livet att du ska undra det.

Känner du dig ledsen? Glad? Dessa känslor är svaren, svaren på vad du ska och kommer göra i nästa andetag.

Svaren finns i oss hela tiden, varje sekund, helt tillgängliga. Bara det att många av oss tror att det är något annat än just svar, vi tror det är spelplanen eller väntan på lycka, eller nåt annat knas.

Jovars. Fast det är ju något av en mänsklig egenhet att leta efter samband, orsaker, m.m. som mynnar ut i en jakt på bakomliggande meningsfullhet till livets skådespel.
Citera
2014-11-13, 09:34
Medlem
ReVarres avatar
Nej jag ser ingen mening med livet...

Finns det någon mening med livet?
Citera
2014-11-13, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Jovars. Fast det är ju något av en mänsklig egenhet att leta efter samband, orsaker, m.m. som mynnar ut i en jakt på bakomliggande meningsfullhet till livets skådespel.

Absolut, men på vägen måste vi minnas att "meningsfullhet" är ett begrepp vi själva hittat på, och det är inte på något sätt självklart att livets skådespel har en sådan meningsfullhet.

Observera dock att det inte heller behöver innebära meningslöshet, ty det är också ett begrepp vi har hittat på.

Dvs, skådespelet kanske inte kan tolkas i mänskliga begrepp på ett korrekt sätt.

(Och givetvis, att leta efter samband och orsaker är meningen med livet när du gör det.)
Senast redigerad av FlamRed 2014-11-13 kl. 09:48.
Citera
2014-11-13, 09:47
Medlem
ReVarres avatar
Citat:
Saken är ju den att det är detta som jag själv, personligen tror på, jag finner det hela logiskt, personligen alltså. Och i och med att så är fallet så ger det mig en mening med livet, även om det inte kan bevisas.

Antingen så är det jag tror helt felaktigt, ellerligger det någonting i det även om det idag som det är just nu inte kan bevisas.

I vilket fall som helst så är det som sagt för mig logiskt, och ger mig på så sätt en mening med livet.
Det här är ett motsägelsefullt inlägg då du:

1. Säger att du finner det logiskt
2. Säger att du överväger om det är falskt
3. Säger att det ger dig mening

Ser du att du ifrågasätter dig själv hela tiden? Du verkar inte vara fullt övertygad över dina egna ord...

Varför jag underströk nu är för att jag vill fråga dig, finns det någon annanstans än nu? Om så, har du någonsin befunnit dig där? Självfallet inte.
Senast redigerad av ReVarre 2014-11-13 kl. 09:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in