• 1
  • 2
2014-11-12, 08:58
Medlem
Hej!

undrar om någon vet vart det finns att köpa flytande äggvita på dunk alltså Liquid egg whites och inte rå äggvita

Den flytande som jag tänker på kan man dricka som den är då den är uppvärmd så risken för salmonella är borta samt att kroppen kan ta upp det.

Inget jävla tjat om att äta hela ägg istället, inget tjat om att kroppen inte kan ta upp det för då får ni göra eran hemläxa och komma tillbaks. Lantäggs äggvita på dunk däremot som finns på ica, willys m.m är däremot inget att rekommendera då den är just rå och kroppen inte klarar av att ta upp den och så vidare, och så vidare.

Så om någon vet vad man kan köpa detta över disk eller beställa från svensk sida så man slipper massa dyr frakt så vore det väldigt uppskattat!

Mvh
Citera
2014-11-12, 09:09
Medlem
Fenjal888s avatar
Tar kroppen upp det bättre om den varit uppvärmd en gång innan? Låter ju mysko...
Citera
2014-11-12, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Tar kroppen upp det bättre om den varit uppvärmd en gång innan? Låter ju mysko...

Ja det låter säkert jättemysko men jag är inte här för att diskutera vad som är mysko och inte, jag är här för att få reda på om det finns att ens få tag i i Sverige. Som du kanske vet så är flytande äggvita något de flesta i Usa använder då de dricker det rått så borde ju finnas i Sverige men har sökt länge och googlat som helvete.

Man får ju rekommendationen att gå till närmsta bageri men det är slöseri med tid om man inte tänkt baka själv. Då lantäggs äggvitor på dunk m.m är till för bakning då proteinet förstörs vid stekning till äggröra mer eller mindre så borde det vara samma råa äggvita bagerier använder..

mvh
Citera
2014-11-12, 09:49
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888

Det är väl snarare att ev bakterier har försvunnit då den är tillagad.

Edit: Helt onödigt inlägg
Citera
2014-11-12, 10:08
Medlem
MADs avatar
Du letar efter pastöriserad äggvita.
Svenska lantägg har den här http://www.svenskalantagg.se/produkt...aeggvitor.aspx
Har sett äggvita på dunk många ggr i större livsmedelsaffärer i Sthlm. T ex Daglivs på Kungsholmen.

Att kroppen skulle kunna tillgodose proteinet bättre för att det varit upphettat låter helt osannolikt, jag säger inte att du har fel men länka det så jag kan läsa själv.
Citera
2014-11-12, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Du letar efter pastöriserad äggvita.
Svenska lantägg har den här http://www.svenskalantagg.se/produkt...aeggvitor.aspx
Har sett äggvita på dunk många ggr i större livsmedelsaffärer i Sthlm. T ex Daglivs på Kungsholmen.

Att kroppen skulle kunna tillgodose proteinet bättre för att det varit upphettat låter helt osannolikt, jag säger inte att du har fel men länka det så jag kan läsa själv.

"
What’s the difference between LIQUID and RAW egg whites?

The human body cannot completely and safely digest a raw egg white. So, if you like to do the "Rocky Routine" with a raw egg or raw egg white in your drink, you are wasting your time, not to mention the threat of Salmonella. Avidin, which is found in raw egg whites, blocks the uptake of Vitamin B6 (Biotin) causing a vitamin deficiency. You must cook the egg white to neutralize the Avidin and allow your body to safely digest the protein and utilize all its Amino acids. Unfortunately, cooking also starts to destory the protein.

Our 100% pure liquid egg whites from Egg Whites International are heat pasteurized and salmonella tested. The pasteurization process heats the egg white to 134 degrees for 3½ minutes. This heat kills the salmonella and neutralizes the Avidin to allow the egg whites to be digested safely by the human body. When you cook an egg white to the point of scrambled eggs, you are overcooking the protein and denaturing the true value of the protein. Therefore, 100% Pure Liquid Egg Whites are liquid but not raw, making them the purest form of protein In The Entire World! They will stay good in your refrigerator for 90 to 120 days and can be safely kept frozen indefinitely. "

Och de du länkade nu är precis det jag inte vill ha, klarar mig utan salmonella och dylikt
Citera
2014-11-12, 10:21
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Pastöriserad äggvita kan nog räknas som "tillagad".
Citera
2014-11-12, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
Pastöriserad äggvita kan nog räknas som "tillagad".

Jasså det kan "nog" det... lägg gärna fram något bevis på det om du har det, vore ju bästa av fallet men vad jag fått fram så tyvärr
Citera
2014-11-12, 10:30
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donad
"
What’s the difference between LIQUID and RAW egg whites?

The human body cannot completely and safely digest a raw egg white. So, if you like to do the "Rocky Routine" with a raw egg or raw egg white in your drink, you are wasting your time, not to mention the threat of Salmonella. Avidin, which is found in raw egg whites, blocks the uptake of Vitamin B6 (Biotin) causing a vitamin deficiency. You must cook the egg white to neutralize the Avidin and allow your body to safely digest the protein and utilize all its Amino acids. Unfortunately, cooking also starts to destory the protein.

Our 100% pure liquid egg whites from Egg Whites International are heat pasteurized and salmonella tested. The pasteurization process heats the egg white to 134 degrees for 3½ minutes. This heat kills the salmonella and neutralizes the Avidin to allow the egg whites to be digested safely by the human body. When you cook an egg white to the point of scrambled eggs, you are overcooking the protein and denaturing the true value of the protein. Therefore, 100% Pure Liquid Egg Whites are liquid but not raw, making them the purest form of protein In The Entire World! They will stay good in your refrigerator for 90 to 120 days and can be safely kept frozen indefinitely. "

Och de du länkade nu är precis det jag inte vill ha, klarar mig utan salmonella och dylikt

Äggvitan från Svenska lantägg är ju pastöriserad, det står ju klart och tydligt på sidan. Dvs det är exakt vad du letar efter.
Intressant dock med proteinupptaget
Citera
2014-11-12, 10:31
Medlem
Mod kan låsa tråden. fann vad jag sökte.

tack och hej
Citera
2014-11-12, 10:34
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donad
Jasså det kan "nog" det... lägg gärna fram något bevis på det om du har det, vore ju bästa av fallet men vad jag fått fram så tyvärr

Du har ju själv svarat på din egen fråga i svaret till mig
"The pasteurization process heats the egg white to 134 degrees for 3½ minutes. This heat kills the salmonella and neutralizes the Avidin to allow the egg whites to be digested safely by the human body."
Citera
2016-03-10, 02:31
Medlem
RickyRozays avatar
Är det någon som köpt Svenska Lantäggs pastöriserade äggvita på dunk nyligen som skulle kunna berätta för mig om den där äckliga strängen ingår som alla ägg brukar att ha runt äggulan?

Vilka affärer brukar sälja deras äggvita på dunk?

Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in