Käkar man lunch ute har man (max) fem timmar i veckan vigd åt lunchmaten på samma hyfsat fasta tider varje dag. Ofta kommer man undan med 45min och vill man så går det på en halvtimme om man vet hur man ska undvika köer och käkar ensam eller med annan som också är inställd på att käka snabbt. I en mellanstor stad kostar lunchen 70-80kr, förhoppningsvis med en hyfsad buffé med bra sallad/grönt. På kvällen fixar man ett par mackor på 5minuter. Såvida man inte har familj tycker jag personligen att detta är ett optimalt upplägg och jag ser det som en investering i en bra lunchmåltid där man helt slipper att tänka på vilket matupplägg man ska ha under veckan. Undviker skräpmat på lunchen.
Jämför man med att ha med sig matlåda så ska man helt plötsligt antingen laga ordentlig mat varje kväll, vilket tar tid, eller dra till med ett storkok. Man ska även släpa med sig exra mycket mat hem från affären och diska sin lilla låda efter varje lunch. Även köa för den där micron som alltid är upptagen och som kanske inte funkar så bra då pastan bara blir varm på toppen.
Är lite nyfiken på om folk med matlåda från storkok ändå lagar ordentlig mat på kvällarna under veckan, eller om ni även då kör maten från storkoket? Annars är ju det också tid som helt plötsligt går, såvida ni inte kör på femminutersmackorna då.