2014-11-11, 22:58
Medlem
Jag har en gammal bastu som ligger jätte fint ute vid en sjö.
Problemet är att bastun är ganska gammal och i dåligt skick.

Nu tänker jag rusta upp den på ett billigt sätt och behöver lite tips.

Förutom att räta upp och snygga till väggar är golvet den stora fråga.

Idag ligger där en gammal plast matta som gått hål i och där vatten tränger under.
Det är egentligen inte jätte farligt ännu för de har inte används så mycket och det har inte blivit några jätte fuktskador under. Jag tror att det bara är och bytta ut några plankor och sedan är golvet okej att gå på.

Min fråga är bara om jag måste lägga ny plastmatta (verkar dyrt) eller om det finns ett smartare sätt?
De ska tilläggas att under golvet ligger ett tjockt lager av isolering och tanken är att fortsätta använda bastun vinter tid så den är nog bra att ha kvar där.
Hur gör jag då? måste jag ta dit en mattläggare som kan svetsa skarvar på mattan eller finns de stora mattbitar att köpa så man inte behöver svetsa ihop några skarvar?

Eller finns det någon annan bra lösning som håller tätt så att inte isoleringen blir förstörd?

Tack för er hjälp!
Citera
2014-11-11, 23:05
Bannlyst
Vad är det for isolering ?

Bättre du river ner allt till marken och lägger en trätrall.

Isolering i en bastu
Citera
2014-11-12, 08:43
Medlem
Man kan limma skarvarna i mattan med epoxy så att det blir vattentätt, men det är inte "rätt". En mattläggare rekommenderas.
Citera
2014-11-13, 12:05
Medlem
Riv bort plasten, den hör inte hemma i en vedeldad bastu, jag förutsätter att den är vedeldad. Lägg någon form av trätrall. Jag antar att du inte har golvavlopp. Det finns ju typ 30x30 cm träplattor som man sätter ihop. Och ja, man brukar isolera en bastu med minst 75 mm i väggarna. Huvudsaken är att du har inluft vid eldstaden och utluft någon annan stans, bastun ska ju "andas" vid användandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in