2014-11-11, 20:45
Medlem
Tonyjajjos avatar
Motorvärmaren i bilen har gått sönder och jag misstänker att jag måste lös med blockvärmaren och dit med en ny. Någon som har erfarenhet av detta och har något knep? Kan tilläggas att jag inte pillat så mycket med bilar tidigare. Läste någonstans att det kan bli ett helvete att få tätt sen?

Var på Biltema och köpte deras slangvärmare men tydligen måste man köpa till massa av deras egna sladdar/uttag osv och har ont om cash i nuläget så tänkte att det kanske är lika bra att hitta en beg. blockvärmare och göra det på riktigt.
Citera
2014-11-13, 18:13
Medlem
Tonyjajjos avatar
Bump
Citera
2014-11-13, 18:46
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyjajjo
Motorvärmaren i bilen har gått sönder och jag misstänker att jag måste lös med blockvärmaren och dit med en ny. Någon som har erfarenhet av detta och har något knep? Kan tilläggas att jag inte pillat så mycket med bilar tidigare. Läste någonstans att det kan bli ett helvete att få tätt sen?

Var på Biltema och köpte deras slangvärmare men tydligen måste man köpa till massa av deras egna sladdar/uttag osv och har ont om cash i nuläget så tänkte att det kanske är lika bra att hitta en beg. blockvärmare och göra det på riktigt.
Kolla om du kan hitta begagnade sladdar på skroten. Om du har kvittot kvar så lämna tillbaka slangvärmaren till biltema. Jag var i samma sits som du. I mitt fall var det Defa som satt i bilen. Åkte till skroten och hittade en begagnad Defa slangvärmare för 150 kr. Sladdarna passade ju direkt på. Du måste sätta en slangvärmare på nedersta slangen för att få cirkulation.

En begagnad blockvärmare kan vara svårt att få tätt ja.
Citera
2014-11-13, 23:15
Är det lika djäkligt på en 740 som en 940 så blir det inte kul.Skulle hjälpa en bekant att byta blockvärmaren.Efter mycket kliande i huvudet så kom vi fram till att det var för mycket skit som skulle bort för att få ur själva värmaren,så det fick bli en burk kylartätning.
Citera
2014-11-14, 10:11
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alfamats
Är det lika djäkligt på en 740 som en 940 så blir det inte kul.Skulle hjälpa en bekant att byta blockvärmaren.Efter mycket kliande i huvudet så kom vi fram till att det var för mycket skit som skulle bort för att få ur själva värmaren,så det fick bli en burk kylartätning.
Är inte lika trångt om det är en sugmotor. Antar att 940in hade turbo.
Annars är själva grundmotorn exakt samma.
Citera
2014-11-14, 18:42
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Är inte lika trångt om det är en sugmotor. Antar att 940in hade turbo.
Annars är själva grundmotorn exakt samma.

Det var en sugis,vet inte om man kan sätta blockvärmaren i olika uttag på blocket,men på denna satt det tyvärr väldigt korkat till.
Citera
2014-11-14, 18:56
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alfamats
Det var en sugis,vet inte om man kan sätta blockvärmaren i olika uttag på blocket,men på denna satt det tyvärr väldigt korkat till.
Detta är den officiella rätta placeringen av värmaren.

http://pixs.ru/showimage/11cbi86jpg_...4_14730005.jpg

Längst fram och trångt som fan.
Jag har monterat 2st värmare på 240 som ju har samma motor.
Då satte jag den i den bakre frostpluggen närmast torpedväggen.
Funkade alldeles utmärkt och mycket lättare att komma åt
Citera
2014-11-15, 15:17
Jepp! Den satt i ngt av de främre frostisarna.Det var väldigt klokt att sätta den längre bak mot torpeden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in