2014-11-11, 00:23
Medlem
Krehs avatar
Hej,

i min förra skapade tråd kom jag fram till att min dator generellt är trögare än andras. Jag undrar lite varför eftersom min dator är ganska ny och inte helt värdelös även om man inte kan spela spel på den; jag skiter i spel och använder min dator till att titta på film, "surfa", skolarbete, skriva grejer osv.

Några egenskaper min dator har:

Processor:
Intel Celeron 2,16 GHz
RAM: 8 GB (kan använda 7,89)
Hårddisk: 771 GB ledigt av 914. Ska rensa en del nu.

Är någon av dessa faktorer anledning nog att göra min dator ovanligt trög?

mvh
Citera
2014-11-11, 00:38
Medlem
Odamies avatar
Rent allmänt skulle jag säga att det är processorn.

Du säger att du surfar mycket, är den trög när du gör detta? Många flikar uppe? Någon gång rensat temporära filer såsom sökhistorik, besökhistorik, cache o.s.v.?
Om detta inte är något du gjort kan jag rekommendera CCleaner (https://www.piriform.com/CCLEANER) det är gratis och fungerar väldigt bra. Det kan även rensa ditt register på totalt onödiga saker, även om det inte är något som brukar slöa ner.

Sen kanske du har många processor uppe som körs i bakgrunden? Toolbars/tillägg till din webbläsare?
För att se vad som autostartas när du startar datorn i CCleaner går du till Tools (Verktyg) i vänsterspalten, klickar på Startup (Uppstart) sen är fliken Windows markerad och här har du alla program som startar när du startar datorn. Där är säkert något du kan stänga av?

Kolla igenom CCleaner åtminstone, det är inget svårhanterbart program så det klarar du nog av!
Citera
2014-11-11, 00:42
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Anledningen att den är så trög att du har en Celeron processor vilket innebär att den har mindre trådar, cache, kärnor, osv än exempelvis en i3:a processor som är snäppet bättre då den har fler trådar, hanterar mer cache information och har fler kärnor. Ju mer desto mindre trögare går det.
Sen så kan du säga att du har 8 gb ram men använder dig av nån 32 bitars OS då går det trögare för det, samt en mekanisk hårddisk som är trögare än en SSD -disk i jämförelse.

Minns själv hur länge man satt och väntade på att Windows skulle starta upp, eller hur den "matade" för att ladda upp en film man ville se.. eller när jag ville spela mitt favoritspel och fick vänta 5-10 minuter tills den laddat färdigt så jag kunde börja spela.
Aldrig mer tänkte jag och lägger hellre nån tusen mer på processor än snåla, tid är pengar det med.

Edit; tvåa. Men apropå surfande så kan man ju alltid se vad för mjukvara man använder. Exempelvis rätt version för datorn, som jag var inne på om 32- eller 6 4 - bitars OS. För film är det (givetvis) VLC som är det smidigaste i mitt tycke och surfande Chrome.
Senast redigerad av Rutinerad-Anka 2014-11-11 kl. 00:45.
Citera
2014-11-11, 00:46
Medlem
Strychnos avatar
Det första du bör göra är att avinstallera alla skräpprogram som följer med när du köper datorn.
Det är oftast en massa skräpprogram som ligger i bakgrunden och tar upp resurser,
Dessa program är oftast onödiga och du har ingen användning för dom.

Kolla upp vad det är för program som körs i bakgrunden,
Vet du inte vad programmen är/gör så får du googla programnamnet/processen.

Sedan så är ett stökigt register ofta en stor anledning till att systemet är slött,
Ladda ner Ccleaner: https://www.piriform.com/CCLEANER
Med detta programmet kan du scanna registret och laga/fixa det som är fel,
Det är ett enkelt program att använda.
Det finns oxå lite andra användbara saker i programmet som du kan använda
för att fixa till windows med.

Det kan ju givetvis oxå vara att hårddisken är defekt, då kan det ta tid
att ladda program/filer, Misstänker du detta så finns det analysprogram för detta oxå.
Citera
2014-11-11, 01:01
Medlem
Allings avatar
Din processor är visserligen för evigt dömd att vara rätt dålig, men den duger faktiskt till det du vill göra. En ren ominstallation av Windows på en SSD skulle göra enormt stor skillnad. Jag satte själv en gång SSD i en dator med Athlon 64 X2 3500+ (antik singlecore) och 2 GiB DDR, och den blev nästan blixtsnabb på enkla arbetsuppgifter och fullt användbar.

SSD är A och O för att datorn ska upplevas snabb. Det kan inte sägas tillräckligt många gånger.

Den modell du helst borde köpa just nu är utan tvekan Intel 520. 599:- är ett fynd. Självklart kan du köpa en större om du vill. Titta isåfall på antingen 520 240GB, eller Samsung 840 250GB om du vill komma undan lite billigare.
Citera
2014-11-11, 16:22
Medlem
PeterNosters avatar
Starta kommandotolken och skriv kommandot msconfig.
Klicka på fliken Autostart och gå igenom listan med program som startas vid uppstart. Bocka bort de du tycker är onödiga att ha igång jämnt t.ex µtorren eller andra P2P-program.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in