• 1
  • 2
2014-11-10, 22:45
Medlem
Har sålt ett hus för 800.000 som är belånat för 200K till ca 3% ränta
Har en annan fastighet som också är belånat för 200K till ca 3 % ränta
Har även ett dyrt billån på ca 50K med över 6% ränta.

Att jag måste betala av lånet på huset som sålts vet jag.
Att jag bör betala av lånet på bilen med ränta förstår jag.
Men det andra huset som är belånat, skall jag vänta med att betala av det eller skall jag göra mig helt skuldfri?
Vad är bäst skattemässigt?
Citera
2014-11-10, 22:50
Bannlyst
Räkna ut om du kan tjäna på att inte betala av det huset. Med ränteavdrag och allt kanske du kan sätta in kapitalet i räntekonto och tjäna pengar på det. .

Är inte så insatt du kommer få bättre svar.
Citera
2014-11-10, 23:08
Medlem
Brokenbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Har sålt ett hus för 800.000 som är belånat för 200K till ca 3% ränta
Har en annan fastighet som också är belånat för 200K till ca 3 % ränta
Har även ett dyrt billån på ca 50K med över 6% ränta.

Att jag måste betala av lånet på huset som sålts vet jag.
Att jag bör betala av lånet på bilen med ränta förstår jag.
Men det andra huset som är belånat, skall jag vänta med att betala av det eller skall jag göra mig helt skuldfri?
Vad är bäst skattemässigt?

Helt rätt med första lånet och bilen. Med ditt andra hus kan man se det på två sätt. Ett, Du behåller pengarna, sätter på ett konto, köper något kredit om du behöver, tex renovering av hus, ny bil etc. 2 Du betalar det lånet och har lägre månadskostnad och köper på kredit = kostar mer. Sen är det huruvida dina lån är bundna eller ej. Kostar att lösa bundna lån.
Citera
2014-11-10, 23:22
Medlem
ekonomis avatar
Jag skulle betalat av alla lån, även om du kan få mer av pengarna på börsen.
Att vara skuldfri känns nog väldigt bra
Citera
2014-11-10, 23:31
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Den enda skatteeffekten är att du har avdragsrätt för räntekostnaderna om du behåller lånet. Vad gör du med pengarna i så fall? Det låter inte som om du behöver dem? I då fall måste du hitta en placering som ger högre avkastning än räntekostnaden. Annars är det ingen idé att behålla lånet.
Citera
2014-11-11, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback
Helt rätt med första lånet och bilen. Med ditt andra hus kan man se det på två sätt. Ett, Du behåller pengarna, sätter på ett konto, köper något kredit om du behöver, tex renovering av hus, ny bil etc. 2 Du betalar det lånet och har lägre månadskostnad och köper på kredit = kostar mer. Sen är det huruvida dina lån är bundna eller ej. Kostar att lösa bundna lån.
okej. Har bundna jordbrukskrediter som löper på 3 månader i taget.
Citera
2014-11-11, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi
Jag skulle betalat av alla lån, även om du kan få mer av pengarna på börsen.
Att vara skuldfri känns nog väldigt bra
Det är absolut en lockande tanke..
Citera
2014-11-11, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hedobald.Braxen
Den enda skatteeffekten är att du har avdragsrätt för räntekostnaderna om du behåller lånet. Vad gör du med pengarna i så fall? Det låter inte som om du behöver dem? I då fall måste du hitta en placering som ger högre avkastning än räntekostnaden. Annars är det ingen idé att behålla lånet.
Både behöver och inte behöver dem... Har ganska stora värden men lite låg likviditet för tillfället, även om jag skulle klara att ha kvar lånet. Nystartat företag och tar ut en jättelåg lön och beräknar att ta ut lågt under stora delar av 2015
Citera
2014-11-11, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av penkamamma
Räkna ut om du kan tjäna på att inte betala av det huset. Med ränteavdrag och allt kanske du kan sätta in kapitalet i räntekonto och tjäna pengar på det. .

Är inte så insatt du kommer få bättre svar.
Är lite det jag funderar på. Men det är väl i dagens ränteläge man skall ta lån?!
Citera
2014-11-12, 03:21
Medlem
Det beror väl lite på hur du bundit räntorna. Vill du betala av hela lånet och du har bundit dig på X tid får du betala "straffavgifter" som troligtvis inte gör det så mycket billigare att lösa dem nu. Vänta tills nästa brytpunkt när det blir dags att förhandla om, och lös lånen då.
Citera
2014-11-12, 10:13
Medlem
detgillardus avatar
Vad tror du att kan få för användning/avkastning på pengarna om du inte använder dem till att lösa lånet? Ditt lån är ju ganska billigt, även om man just nu kan låna ännu billgare, och ger dessutom en skattereduktion. Men lånet fyller ju ändå ingen funktion om du inte har något användningsområde för pengarna

Eftersom det är ett så litet lån så berörs du inte av de nya amorteringskraven även om du skulle ångra dig och vilja belåna huset igen, men möjligen kan lånivilkoren vid en ny belåning bli sämre än idag eftersom du räknar med att ha en låg inkomst.

Känner du att du sover bättre på natten med enkel tillgång till en buffert under din planerade låglöneperiod? Då tycker jag du skall behålla hus 2 belånat. Annars inte.
Citera
2015-01-15, 21:52
Medlem
Bumpar min egen tråd och undrar samma som i första inlägget men ta följande länk i beaktande.

http://www.etc.se/ekonomi/du-och-jag...ent=www.etc.se
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in