Titeln säger i princip allt. Allt som stör verkar eller är större utsträckning lagligt och oreglerat i Sverige. Grannar som spelar högljudd musik eller hamrar, lagligt. Ungar som skriker som in i helvete där man bor, lagligt. Byggdårar som bankar och hamrar sent på kvällar och nätter osv., lagligt. Företag som köper eller säljer din adress och personliga information till företag som antigen ringer upp dig eller skickar reklam i posten, lagligt. Tiggare överallt som stör, delar ut lappar och spelar oönskad musik på gatan eller kollektiv trafiken, lagligt. Spränga fyrverkerier, lagligt. Börjar du se ett mönster? Men om man ska göra en enklare akt t.ex. öppna ett kafé, sälja korv eller övningsköra då dränks man i tillstånd. Varför? Skiter regeringen/staten totalt i hur vi som Svenska medborgare måste stå ut med denna skit varje dag? Okej det finns en viss lagstiftning emot buller och störningar men den är mycket svag och minimal t.ex. ingen högljudd musik efter ca 10/12-6/8 men resten av dagen skiter man i. Bygglov tar ingen hänsyn till vad grannarna tycker eller tvingas stå ut med hur kort eller länge, den handlar endast om att man inte ska "störa" hur den generella harmonin i bebyggelsen. Polisen gör ingenting emot rave-fester kl 1 på natten utom kanske en lätt varning så drar grannarna på basen 5 min efter farbror blå har stuckit. Allt detta: bygg, barnskrik, skällande hundar osv. då är det typ "thought shit" men om du ska ha en tupp eller höns då måste man ha tillstånd. Så i princip är all detta som stör mig och antagligen många till i vardagen och livet gör inte regeringen ett skit. Om jag vore statsminister eller något sånt skulle inte jag vila ordentlig innan man faktiskt gjort någon åt detta d.v.s. rätten till lugn och ro inom vissa tider och platser till exempel sitt eget hem. Även om alla inte är lika ljudkänsliga som jag eller gillar hög musik så är jag ganska säker att dem flesta föredrar tystnad i sin lya särskilt när dem ska sova.