2014-11-10, 21:02
Medlem
Titeln säger i princip allt. Allt som stör verkar eller är större utsträckning lagligt och oreglerat i Sverige. Grannar som spelar högljudd musik eller hamrar, lagligt. Ungar som skriker som in i helvete där man bor, lagligt. Byggdårar som bankar och hamrar sent på kvällar och nätter osv., lagligt. Företag som köper eller säljer din adress och personliga information till företag som antigen ringer upp dig eller skickar reklam i posten, lagligt. Tiggare överallt som stör, delar ut lappar och spelar oönskad musik på gatan eller kollektiv trafiken, lagligt. Spränga fyrverkerier, lagligt. Börjar du se ett mönster? Men om man ska göra en enklare akt t.ex. öppna ett kafé, sälja korv eller övningsköra då dränks man i tillstånd. Varför? Skiter regeringen/staten totalt i hur vi som Svenska medborgare måste stå ut med denna skit varje dag? Okej det finns en viss lagstiftning emot buller och störningar men den är mycket svag och minimal t.ex. ingen högljudd musik efter ca 10/12-6/8 men resten av dagen skiter man i. Bygglov tar ingen hänsyn till vad grannarna tycker eller tvingas stå ut med hur kort eller länge, den handlar endast om att man inte ska "störa" hur den generella harmonin i bebyggelsen. Polisen gör ingenting emot rave-fester kl 1 på natten utom kanske en lätt varning så drar grannarna på basen 5 min efter farbror blå har stuckit. Allt detta: bygg, barnskrik, skällande hundar osv. då är det typ "thought shit" men om du ska ha en tupp eller höns då måste man ha tillstånd. Så i princip är all detta som stör mig och antagligen många till i vardagen och livet gör inte regeringen ett skit. Om jag vore statsminister eller något sånt skulle inte jag vila ordentlig innan man faktiskt gjort någon åt detta d.v.s. rätten till lugn och ro inom vissa tider och platser till exempel sitt eget hem. Även om alla inte är lika ljudkänsliga som jag eller gillar hög musik så är jag ganska säker att dem flesta föredrar tystnad i sin lya särskilt när dem ska sova.
Citera
2014-11-10, 21:15
Medlem
Versus-s avatar
Det som inte är lagligt påträffas inte lika ofta, därför stör man sig inte på det. Visst är det jobbigt med högljudda grannar, men inte lika jobbigt som om någon skulle spränga din bil eller sätta eld på ditt hus.
Citera
2014-11-10, 21:19
Medlem
Fjodorovs avatar
Därför mycket av oväsendet är nödvändigheter eller en naturlig del utav oss. Det är ju inte så att man kan hindra småbarn att inte skrika eller för den delen strunta i att bygga bara för att det för oväsen. När ska man då bygga?
Citera
2014-11-10, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Versus-
Det som inte är lagligt påträffas inte lika ofta, därför stör man sig inte på det. Visst är det jobbigt med högljudda grannar, men inte lika jobbigt som om någon skulle spränga din bil eller sätta eld på ditt hus.
Jag tror att jag kommer att använda detta som signatur
Citera
2014-11-10, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
Därför mycket av oväsendet är nödvändigheter eller en naturlig del utav oss. Det är ju inte så att man kan hindra småbarn att inte skrika eller för den delen strunta i att bygga bara för att det för oväsen. När ska man då bygga?

Man behöver inte ha en skällande hund!
Citera
2014-11-10, 21:53
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajahaaja
Man behöver inte ha en skällande hund!

Nä men ska vi jaga ut alla hundar och alla andra högljudda djur till vildmarken eller ska vi avliva varenda en utav djuren eftersom de för lite oväsen?
Citera
2014-11-10, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
Nä men ska vi jaga ut alla hundar och alla andra högljudda djur till vildmarken eller ska vi avliva varenda en utav djuren eftersom de för lite oväsen?

Det kan mycket väl regleras i lag att inga nya hyresgäster får kontrakt om de har en hund. På så sätt är problemet löst inom 10 år. Permanent.

Vill man ha en skällande hundjävel som STÖR GRANNARNA så kan man fan ta och flytta till en villa. Vore det t.ex. rimligt att man skulle få spela trummor helt ohejdat för fulla muggar om det störde grannarna? Hundar som blir lämnade ensamma skäller ofta flera timmar i ett sträck!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in