Tidningen Metro larmar nu om detta:
Citat:
På fyra leksakskataloger och ett stort antal lekande ungar så finns det bara två mörkhyade barn, visar Metros genomgång. "Det här påverkar barnen", kommenterar Rättviseförmedlingen.
I leksakskataloger från BR leksaker, Toys r us, Leklust och Lekia kan man se många glada barn på bild, hållandes i möjliga julklappar och skrattandes mot kameran. Väldigt få av dem ser ut att ha en annan etnisk bakgrund, något som kritikerna påpekar knappast speglar mångfalden i dagens samhälle.
– Jag tycker att det är jättetråkigt och jag tror att det påverkar barns känsla för vad de kan bli och göra, säger Seher Yilmaz, ordförande för Rättviseförmedlingen.
[...]
Varför har det blivit så här?
– Jag tror att det beror på att man inte tänker sig för. Men ju mer vi pratar om det desto längre kommer vi.
Det har man när det gäller vad killar och tjejer sysslar med i leksakskatalogerna. Sedan tidigare har flera av de svenska leksakskedjorna gått i bräschen för könsneutrala kataloger, något som fick spridning även utomlands, och för två år sedan hyllades exempelvis företaget Leklust på nätet för att man lyckats vända på könsrollerna.
http://www.metro.se/nyheter/morkhyad...MCHp6rkn5uAK2/
Vad tycker ni om detta?
Borde leksaksföretagen ta sitt ansvar, pudla, trycka om nya kataloger och göra ett nytt utskick?
Två mörkhyade barn på fyra kataloger - hur många bör det vara för att problemet ska anses vara löst tycker ni?
Rättviseförmedlingen anser ju att detta "påverkar barns känsla för vad de kan bli och göra", men gäller detta enbart mörkhyade? Borde inte problemet vara lika stort för barn med påbrå från asien, sydamerika, mellanöstern osv? Samma sak borde ju även gälla barn med funktionshinder, som sitter i rullstol m.m.
Hur ska man samtidigt behålla det könsneutrala tänket, bör t.ex. en mörkhyad pojke helst leka med dockor för att s.a.s. slå två flugor i en smäll? Om den mörkhyade pojken enbart leker med bilar, vilka signaler skickar då detta?
Finns det andra kreativa förslag på hur man skulle kunna lösa detta problem? En möjlighet kanske vore att leksaksföretagen gör ett utskick med bruna kritor så att barnen själva kan färglägga mörkhyade barn?