2014-11-10, 09:34
Medlem
Jag har tänkt på en sak. Om man tittar på unga tjejer mellan 15-20 år och jämför de med killar i samma ålder, så har jag märkt att tjejerna har blivit större och fetare generellt sen jag var ung, men killarna är densamma. Jag pratar alltså om större midjor, stora lår och lite plufsiga ansikten. Naturligtvis så fixar många unga tjejer detta med smink, hår som täcker kinder, highpants osv. Men jag ser ju hur de ser ut undertill.

Någon mer som upptäckt samma sak? Hur kommer det sig att unga tjejer blir allt fetare i Sverige medan killar inte verkar följa samma trend? Beror det på föräldrarna eller på feminismen? När jag var i Tyskland senast upplevde jag det som att unga tjejer inte alls är lika feta som i Sverige. Håller Sverige på att bli som USA, och varför?
Citera
2014-11-10, 09:40
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klaskent300
Jag har tänkt på en sak. Om man tittar på unga tjejer mellan 15-20 år och jämför de med killar i samma ålder, så har jag märkt att tjejerna har blivit större och fetare generellt sen jag var ung, men killarna är densamma. Jag pratar alltså om större midjor, stora lår och lite plufsiga ansikten. Naturligtvis så fixar många unga tjejer detta med smink, hår som täcker kinder, highpants osv. Men jag ser ju hur de ser ut undertill.

Någon mer som upptäckt samma sak? Hur kommer det sig att unga tjejer blir allt fetare i Sverige medan killar inte verkar följa samma trend? Beror det på föräldrarna eller på feminismen? När jag var i Tyskland senast upplevde jag det som att unga tjejer inte alls är lika feta som i Sverige. Håller Sverige på att bli som USA, och varför?

För vi har minskad gymnastik i skolan!
Citera
2014-11-10, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
För vi har minskad gymnastik i skolan!

Borde inte killar också bli fetare då?
Själv tror jag att tjejer inte har någon generell kunskap om kosthållning. Majoritet av tjejer livnär sig på godis och när dem väl sätter igång och ska vara nyttiga köper dem en pulverdiet som dem tror gör underverk. Men när den pulverdieten inte är så rolig efter 3 timmar så vräker dem i sig godiset. Sen tjejer som tränar lever väl på 4 salladsblad och 2 glas vatten.

Vanlig kommentar från tjej som kört LCHF är "Jag gick ju upp istället för att gå ner av det"
Kan bero på att du satt på sitt feta arsle och åt fläskkotletter med beasås och efter det kände sig duktig och belönade sig själv med en påse godis.

Det är vad jag tror. Alla tjejer är inte så här bör tilläggas, finns dem som förstår det här med kost och träning men den vanliga killen förstår ungefär lika mycket som dem.
Citera
2014-11-10, 10:36
Medlem
Slints avatar
Nehe du. Killarna har växt dom med. Om inte mer.
Citera
2014-11-10, 10:37
Medlem
Sankt-Nikolauss avatar
Tjejer är väl naturligt flottigare än män, ligger i naturen. När jag kollar på film med mina grabbar så blir det KANSKE någon öl osv. När tjejer kollar på film så blir det en skål med chips, en skål med popcorn, en skål med godis, en skål med dipp osv osv..
Citera
2014-11-10, 10:46
Medlem
Argrashs avatar
Om det du säger stämmer skulle det kunna bero på faktorer som att män i regel är mer aktiva och sportar och rör på sig mer i form att vi oftast har tyngre arbete osv. Kvinnor är också mer deprimerade än män och mår i regel sämre psykiskt vilket säkert också påverkar ätvanor osv.
Citera
2014-11-10, 11:00
Medlem
pellenicklass avatar
Jag håller med dig, detta är ett faktum. Dock är det ett stort mysterium varför det har blivit på detta viset. Jag skulle tro att det kan bero på att det är mer ''accepterat'' att vara lite mullig än vad det har varit tidigare.
Citera
2014-11-10, 11:02
Medlem
Jummarns avatar
Jag vet att när min kompis skaffade spiral blev hon fetare så jag antar att det har med hormoner att göra.
Eller kan ha med det att göra.
Citera
2014-11-10, 11:21
Medlem
Slints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellenicklas
Jag håller med dig, detta är ett faktum. Dock är det ett stort mysterium varför det har blivit på detta viset. Jag skulle tro att det kan bero på att det är mer ''accepterat'' att vara lite mullig än vad det har varit tidigare.

Det är PK att vara mullig och tjock. Folk tror ju nu förtiden att det är hälsosamt att inte vara smal.
Citera
2014-11-10, 11:26
Medlem
Me4Victorys avatar
Tjejer sitter framför facebook hela dagarna och skriver om hur aktiva och duktiga de är på gymmet när de i själva verket går dit, pillar på mobilen och går lite på löpbandet. När de är i barn spelar de visserligen kanske lite fotboll för skojs skull men sitter majoriteten av tiden framför surfplattan. Killarna å andra sidan spelar fotboll o innebandy halva livet tills de inte klarar av det mer, samt att när de är barn är det leka krig, m.m. som gäller. Går de till gymmet så är det gymma och ingen annat som görs heller.
Citera
2014-11-10, 12:30
Medlem
franges avatar
Det har jag också lagt märke till, det är en rätt stor skillnad mot när jag gick i grundskolan på nittiotalet, då hade vi någon enstaka fettklump per klass, nu ser ju för fan varannan tonårstjej ut som Barbamamma!

Det brukar ju skyllas en massa på att enligt BMI-värdena så är generellt män fetare än kvinnor, men en stor skillnad är ju faktiskt det att det är betydligt mycket vanligare att män/killar idrottar och/eller styrketränar, och då lägger på sig vikt i form av muskelmassa. Och på så vis ökar i vikt.
Medan tjejer/kvinnor ökar i fettmassa.
Citera
2014-11-10, 15:06
Medlem
Tror det beror på att killar har mer testosteron är så olika o, hade ingen aning om kosthållning öht och åt mkt godis osv i skolan, men jag var endå smal
Senast redigerad av Yolo1234 2014-11-10 kl. 15:09.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in